دلار تا چه رقمی پایین می‌آید؟
دلار تا چه رقمی پایین می‌آید؟

قیمت دلار دیروز و در آخرین معامله هفته اخیر با کاهش ۳۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس نیمه ابتدایی هفته سوم مهر را با روند شارپی و رشدهای بیش از هزار تومانی سپری کرد و تا میانه کانال ۵۳ هزار تومانی نیز پیش رفت. درگیری […]

- دلار تا چه رقمی پایین می‌آید؟

قیمت دلار دیروز و در آخرین معامله هفته اخیر با کاهش ۳۰۰ تومانی با رقم ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس نیمه ابتدایی هفته سوم مهر را با روند شارپی و رشدهای بیش از هزار تومانی سپری کرد و تا میانه کانال ۵۳ هزار تومانی نیز پیش رفت.

درگیری اسرائیل و حماس و گسترش این رخداد در منطقه خاورمیانه باعث شد درهفته جاری،‌ بازارهای مالی با رشد بازدهی به کار خود پایان دهند. هر چند سه روز پایانی این هفته قیمت دلار کاهش داشت اما به منطقه مورد دلخواه سیاست‌گذار یعنی کانال ۴۹ هزار تومانی برنگشت.

کارشناسان اقتصادی علاوه بر تاکید بر ماهیت اخبار مربوط به جنگ اخیر در خارج شدن بازارها از شرایط باثبات، اما دلیل اصلی رشد شارپی قیمت دلار را، نگرانی از متهم کردن ایران در ایجاد تنش میان حماس و اسرائیل می دانستند. به نظر می‌رسد این دیدگاه در جامعه جهانی با تاکید رهبری نسبت به عدم دخالت در این مساله کمی تعدیل شد.

منابع مالی به ایران سرازیر شد!

این در شرایطی است که بانک مرکزی نیز به طور پیوسته سعی در تزریق اخبار مربوط به آزادسازی منابع ایران از سایر کشورها و در اختیار گرفتن این پول‌ها داشت.

در همین راستا روز گذشته و پس از پایان کار بازارها، بانک مرکزی از در اختیار قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و مذاکرات در خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین خبر داد. در روزهای گذشته نیز وزیر امور خارجه در نشست رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه از در اختیار گرفتن ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ایران از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت خبر داد.

با این وجود برخی رسانه‌ها به صحبت‌های جانت یلن در روز چهارشنبه ۱۹ مهر در حاشیه نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مراکش اشاره کردند که به خبرنگاران گفت: « تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل منتفی نیست. اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده، اما همه گزینه‌ها برای تحریم ایران روی میز است.»

دلار چه کسانی را نقره داغ کرد؟

در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی در روزهای افزایشی‌ دلار در ابتدای هفته معتقدند بودند که روند قیمت‌ها بعد از مدتی به دلیل فروکش‌ کردن بُعد روانی جنگ درگرفته، فروکش خواهد کرد و این پیش‌بینی نیز درست از آب درآمد؛ اما به نظر می‌رسد معامله در بازار ارز به راه رفتن بر لبه تیغ تیزی مانند شده که معامله‌گران حرفه‌ای بازار را از هر اقدامی منصرف کرده است. آنها ترجیح می‌دهند در بازار پرتلاطم روزهای اخیر همچون خریداران عجول روزهای اخیرنقره داغ نشوند.

با این وجود بسیاری از فعالان بازار ارز احتمال بازگشت این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی را کم می‌دانند. آنها معتقدند در صورتی که اخبار مساعد در حوزه رفع تحریم‌ها و مذاکرات برجام روانه بازارها شود دلار به قیمت ۴۹ هزار تومانی قبلی برخواهد گشت. این عده احتمال وقوع این رخداد را نیز بسیار کم می‌دانند.

تحلیلگران بازارهای مالی محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را خط مقاومت جدید قیمت دلار می‌دانند و قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را خط حمایتی این اسکناس توصیف می کنند.

منبع: اطلاعات انلاین