تیم ملی در دفاع فردی و تیمی برابر اردن مشکل داشت/ مهاجمان ما برابر تیم کی روش محک می خورند
تیم ملی در دفاع فردی و تیمی برابر اردن مشکل داشت/ مهاجمان ما برابر تیم کی روش محک می خورند

علی لطیفی پیشکسوت فوتبال درباره برد تیم ملی ایران برابر تیم ملی اردن در بازی دوستانه گفت: ما  برنده این بازی شدیم، اما به شدت در ساختار دفاعی دچار مشکل هستیم. در بازی تدارکاتی باید ضعف هایمان را ببینیم و پوشش دهیم. از زمانی که قلعه نویی هدایت تیم ملی را برعهده گرفته در تمام […]

- تیم ملی در دفاع فردی و تیمی برابر اردن مشکل داشت/ مهاجمان ما برابر تیم کی روش محک می خورند

علی لطیفی پیشکسوت فوتبال درباره برد تیم ملی ایران برابر تیم ملی اردن در بازی دوستانه گفت: ما  برنده این بازی شدیم، اما به شدت در ساختار دفاعی دچار مشکل هستیم. در بازی تدارکاتی باید ضعف هایمان را ببینیم و پوشش دهیم. از زمانی که قلعه نویی هدایت تیم ملی را برعهده گرفته در تمام بازی ها، تیم ما نشان داده که در دفاع تیمی مشکل دارد.

او افزود: بازی با اردن را باید پیروز می‌شدیم، چون تفاوت بین فوتبال  ما با  فوتبال اردن زیاد است. من اعتقاد دارم که ما نباید صرفا نتیجه را نگاه کنیم و باید ببینیم که در درون زمین چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، چون قرار است چند ماه آینده با رقیبان به مراتب قوی‌تر بازی کنیم. اولین اقدام قلعه نویی باید این باشد که ساختار معیوب دفاعی را به نوعی حل کند. در بازی با اردن هم در دفاع تیمی و هم در دفاع فردی دچار مشکل بودیم. بازیکنان اشتباهاتی مرتکب شدند که اگر کمی بازیکنان اردن تجربه بالاتر داشتند حتی شکست می‌خوردیم و آن‌ها  یک پنالتی هم از دست دادند.

قلعه نویی باید بین دفاع و حمله بالانس ایجاد کند

لطیفی گفت: خوشبختانه تیم ملی در فاز هجومی خوب است و مهاجمان ما صاحب موقعیت می‌شوند. البته ما مهاجمانی در سطح بین المللی همانند مهدی طارمی، سردار آزمون و جهانبخش  داریم و آن‌ها تجربه بالایی دارند که از موقعیت‌هایی که به دست می‌آورند نهایت استفاده را می‌برند. کاری که قلعه نویی باید انجام بدهد این است که او بالانسی بین دفاع و حمله ایجاد کند. اگر قرار است ما یک فوتبال تهاجمی را ارائه بدهیم در فاز دفاعی نباید آن قدر مشکل داشته باشیم.

حمله از جناحین تاکتیک اصلی قلعه نویی است 

پیشکسوت فوتبال اظهار کرد: رامین رضاییان در کناره‌های زمین و در ۵۰ متر جلو فوق العاده است و  در تمام بازی‌هایی که از رامین رضاییان در سطح باشگاهی و ملی می‌بینیم در فاز هجومی توانمند است و این اتفاق خوبی  است. تیم‌های قلعه نویی از ارسال از جناحین تبحر دارند و او از این تاکنیک به خوبی استفاده می‌کند. من فکر می‌کنم مهاجمان خوبی از جمله مهدی طارمی و سردار آزمون داریم که هم در زمین و هم روی هوا شرایط خوبی دارند و تاکتیک اصلی قلعه نویی حمله از جناحین است.

موقعیت های زیادی به تیم درجه دوم آسیا دادیم 

او افزود:  من ناراحت هستم به خاطر موقعیت‌هایی که به حریف  دادیم و باید به هوش باشیم که در چند ماه آینده با حریفان قدرتمند‌تر از اردن بازی خواهیم کرد. چرا اردن که یک  تیم درجه دوم آسیا است این تعداد موقعیت  در محوطه جریمه ما نصیبش شود؟ ما به خودی خود در فاز هجومی بازیکنان خلاق داریم، اما مشکلاتی که همواره با آن گریبان بودیم به جز دوران کی روش که فوتبال تدافعی بازی می‌کردیم در مابقی موارد ما در فاز دفاعی ضعف داشتیم. اما آن قدر در دهه‌های گذشته  در فاز تهاجمی توانمند بودیم که خلاقیت و نبوغ بازیکنانمان باعث می‌شد که بازی جذابی را ارائه بدهیم، اما متاسفانه در فاز دفاعی دچار مشکل هستیم. البته تیمی که بیشتر حمله کند موقعیت‌های زیادی را به حریف خود می‌دهد، اما یک استانداردی وجود دارد. به نظرم ما از استاندارد موجود، بیشتر به حریفان خود فرصت می‌دهیم و در بازی برابر اردن دیدیم که این تیم چند موقعیت خطرناک روی دروازه ما خلق کرد و برخی از موقعیت‌ها را از کار تیمی و بعضی دیگر را از اشتباهات فردی ما به دست آوردند. خوشبختانه امتیاز مثبتی که وجود دارد این است که از زمان قلعه نویی ما داریم بازی‌ها را پیروز می‌شویم و این می‌تواند ما را به یک خودباوری برساند در عین حال که داریم ضعف‌های خود را می‌بینیم.

قلعه نویی در فاز هجومی برابر کی روش دچار چالش می شود 

لطیفی در باره  اینکه بازی فینال با تیم ملی قطر و رویارویی با کی روش را چطور می‌بیند، گفت: قطعا این بازی خوبی برای ما خواهد بود. خوشبختانه سبک کی روش را ما می‌دانیم و او برایش فرقی نمی‌کند و در هر تیمی باشد ساختارش دفاعی است. کی روش به جزء فوتبال دفاعی چیز دیگری بلد نیست و این می‌تواند برای قلعه نویی این بار در فاز هجومی یک چالش باشد. ما حداقلش برابر تیمی بازی می‌کنیم که سبک مربی اش دفاعی است و قلعه نویی می‌تواند  بازیکنان خود را در فاز هجومی در این بازی محک جدی بزند.

باشگاه خبرنگاران