جنون اسرائیل خاورمیانه را به چالش می‌کشد
جنون اسرائیل خاورمیانه را به چالش می‌کشد

اکنون غزه مدام از سوی نیروی هوایی ارتش اسرائیل بمباران می‌شود. آن‌هم در حالی‌که به دستور «نتانیاهو» آب و برق و رساندن هرگونه مواد غذایی و دارو به ساکنان آن ممنوع و قطع شده است. غزه را ارتش رژیم صهیونیستی در محاصره قرار داده است. بمباران‌های هواپیماهای جنگی آمریکایی که در اختیار ارتش اسرائیل است […]

- جنون اسرائیل خاورمیانه را به چالش می‌کشد

اکنون غزه مدام از سوی نیروی هوایی ارتش اسرائیل بمباران می‌شود. آن‌هم در حالی‌که به دستور «نتانیاهو» آب و برق و رساندن هرگونه مواد غذایی و دارو به ساکنان آن ممنوع و قطع شده است.

غزه را ارتش رژیم صهیونیستی در محاصره قرار داده است. بمباران‌های هواپیماهای جنگی آمریکایی که در اختیار ارتش اسرائیل است چنان ویرانگر شده که با اعتراض خبرنگاری به وزیر جنگ اسرائیل که دستور محاصره کامل غزه و بمباران‌های مستمر آن را داده است، «گالانت» وزیر جنگ اسرائیل به خبرنگار گفت: «… اکنون اسرائیل در حال جنگ با حیوانات انسان‌نما است.» این پاسخ او به خبرنگار در اغلب رسانه‌های جهان بازتاب اعتراضی و منفی داشت. تا آنجا که رئیس جمهور کلمبیا در پاسخ به وزیر جنگ اسرائیل گفت: «… این همان ادبیات نازی‌ها درباره یهودیان است!»
رژیم صهیونیستی برای ادامه بمباران «غزه» از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده می‌کند. در منطقه نبود یکپارچگی و اتحاد دولت‌ها در کشورهای اسلامی در مقابله با جنایات جنگی نتانیاهو اگرچه همه دولت‌ها در کشورهای اسلامی اظهار تأسف می‌کنند. اما نتانیاهو می‌داند که اقدام عملی بازدارنده نخواهند داشت. 

از سوی دیگر به جای اتحاد و همبستگی دولت‌ها در کشورهای مسلمان منطقه، تفرق و گسستگی مانع اصلی اتخاذ تصمیم‌گیری متحد آنها است.

مردم فلسطین حمایت مسلمانان در کشورهای اسلامی را دارند، اما اغلب دولت‌ها در کشورهای اسلامی از اقدام عملی، آن‌هم متحد و بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی اجتناب دارند.

شرایط بین‌المللی را از یکسو آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در حمایت کامل از دولت نتانیاهو رقم می‌زنند و از سوی دیگر، سکوت و بی‌عملی پوتین (روسیه) که خود درگیر جنگ در اوکراین است.

همچنین بی‌تفاوتی دولت چین میدان را برای انجام هر اقدامی از سوی نتانیاهو (دولت صهیونیستی اسرائیل) باز می‌گذارند. سفر و دیدار وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و دیدار و گفتگو با «نتانیاهو» و سران ارتش اسرائیل و بعد از او، بلافاصله آمدن فرمانده ارتش آمریکا به اسرائیل نشان از حمایت مستمر دولت آمریکا از نتانیاهو دارد.

سخنگوی سازمان ملل با علنی‌شدن دستور جدید دولت نتانیاهو آن را تراژدی فاجعه‌بار نامیده است. 

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که رهبران تیم‌های سازمان ملل در غزه توسط افسران رابط خود در ارتش اسرائیل مطلع شدند که کل جمعیت شمال غزه باید طی ۲۴ ساعت به جنوب غزه بروند! 

این دستور چنان شوک‌آور بود که خبرنگار بی‌بی‌سی در بیت‌المقدس در گزارش خود گفت: غیرممکن است که یک‌و‌نیم میلیون نفر در عرض ۲۴ ساعت خانه‌های خود را ترک کنند. این به معنای ۴۰ هزار نفر در ساعت خواهد بود. مسئول سازمان ملل گفته است این دستور از سوی مسئولین اسرائیلی، شامل همه افراد می‌شود. حتی همه کسانی که در تاسیسات سازمان ملل از جمله مدارس و مراکز بهداشتی پناه گرفته‌اند!

در چنین شرایطی پیش‌بینی‌ها درباره ادامه بحران جنگی در غزه گوناگون و متفاوت شده است. تا آنجا که تغییر شرایط جنگی کنونی و بمباران‌های مستمر غزه از سوی ارتش اسرائیل تا چند روز آینده از سوی گزارشگران رسانه‌ای و همچنین مجامع سیاسی، غیرممکن خوانده شده است. اگرچه نتانیاهو اعلام کرد، در صورتی‌که «حماس» گروگان‌هایی که گرفته است، آزاد کند. او آتش‌بس را می‌پذیرد! 

اگرچه برخی گمانه‌زنی‌های از ادامه و یا پایان جنگ در غزه دارد. اما این واقعیت که تا اینجا بسیاری از معادلات سیاسی چه در داخل اسرائیل و چه در منطقه و در ادامه روابط عادی با اسرائیل دچار آینده‌ای مبهم و متزلزل شده است را اغلب رسانه‌ها و محافل سیاسی اذعان می‌کنند.

در این میان بایدن که گرفتار ادامه جنگ در اوکراین و پی‌آمدهای آن است. اکنون و یکباره شوک حمله حماس به اسرائیل او را دچار مخمصه جدید کرده است، آن هم در فضای آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا. آینده‌ای نامعلوم هم برای بایدن و هم نتانیاهو رقم خورده است.

 

منبع: اطلاعات انلاین