به گزارش زیرنویس از ایلام : حسین نورعلیوند روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان با اعلام این خبر افزود: هم اینک از مجموع حدود ۱۸هزار فرد دارای معلولیت استان این افراد معادل حدود ۲۰درصد با معلولیت بینایی از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند. وی با ذکر اینکه از این شمار ۲ […]

به گزارش زیرنویس از ایلام : حسین نورعلیوند روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان با اعلام این خبر افزود: هم اینک از مجموع حدود ۱۸هزار فرد دارای معلولیت استان این افراد معادل حدود ۲۰درصد با معلولیت بینایی از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.

وی با ذکر اینکه از این شمار ۲ هزار و ۲۰۸ نفر مرد و یک هزار و ۴۳۰ نفر زن بوده که در شهرستان های مختلف استان سکونت دارند ادامه داد: از مجموع کل روشندلان یک هزار و ۵۲نفر نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، یک هزار و ۳۱۰ نفر متوسط، یک هزار و ۳۸ نفر شدید و ۲۳۸  نفر نیز خیلی شدید است.

به گفته وی، علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی، درمانی، جهیزیه، فرهنگی و غیره حمایت تحصیلی نیز یکی از عمده کمکها برای افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان است بطوریکه از مجموع ۳۸۲دانشجوی دارای معلولیت جامعه هدف بهزیستی ۸۴نفر معلولیت بینایی داشته که از مقطع کاردانی تا دکترا به تحصیل اشتغال دارند و همچنین ۵۶دانش آموز نابینا در مقاطع مختلف تحصیل می کنند.

به گفته وی، به منظور کمک به ایجاد اشتغال روشندلان امسال به ۲۶۲نفر از این فراد متقاضی تا سقف یک میلیارد ریال بر اساس نوع اشتغال ایجاد شده تسهیلات پرداخت شده و یا درحال پرداخت است.

نورعلیوند عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

وی یکی از اقدام‌های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد و تاکید کرد: این طرح با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در این استان اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام ارایه خدمات توانبخشی شامل توزیع وسایلی نظیر عصا، ضبط صدا، ساعت گویا و کاغذ بریل، ارایه خدمات فرهنگی، ورزشی، پرداخت شهریه، ایاب و ذهاب و مناسب سازی فضاهای عمومی و شخصی را از جمله مهمترین حمایتهای این اداره کل از روشندلان برشمرد.

وی اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان استان بویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات این افراد رفع خواهد شد.

۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است.

کوثر موسوی/ایلام 

منبع خبر: رکنـا