به نقل از سایت SCMP، بر اساس مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی Physical Review Letters، کامپیوتر کوانتومی JiuZhang 3 توانست رکورد نسل‌های قبلی خودش را بشکند و سرعت محاسبه را یک میلیون برابر افزایش دهد. اولین کامپیوتر از سری Jiuzhang در سال ۲۰۲۰ با مدیریت پان جیان‌وی، یکی از دانشمندان برجسته‌ی برنامه‌ی ملی تحقیقات کوانتومی چین، […]

- چین مدعی دستاوردی بی‌سابقه در محاسبات کوانتومی شد

به نقل از سایت SCMP، بر اساس مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی Physical Review Letters، کامپیوتر کوانتومی JiuZhang 3 توانست رکورد نسل‌های قبلی خودش را بشکند و سرعت محاسبه را یک میلیون برابر افزایش دهد.

اولین کامپیوتر از سری Jiuzhang در سال ۲۰۲۰ با مدیریت پان جیان‌وی، یکی از دانشمندان برجسته‌ی برنامه‌ی ملی تحقیقات کوانتومی چین، ساخته شد. این دستگاه از فوتون‌ها، ذرات کوچکی که با سرعت نور حرکت می‌کنند، به‌عنوان واسط فیزیکی برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. هریک از فوتون‌ها یک کیوبیت (واحد پایه‌ی اطلاعات کوانتومی) را حمل می‌کنند.

محققان از Jiuzhang 3 برای حل مسئله‌ای پیچیده استفاده کردند که رفتار پرتوهای نور را در هنگام عبور از مارپیچ ساخته‌شده با بلورها و آینه‌ها شبیه‌سازی می‌کند.

طبق گفته‌ی تیم تحقیقاتی، Jiuzhang 3 مسئله را با بیشترین پیچیدگی نمونه‌برداری در یک میلیونیوم ثانیه حل کرد. محققان ادعا می‌کنند که Frontier، سریع‌ترین ابرکامپیوتری که در ایالات متحده ساخته شده و به‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر جهان در سال ۲۰۲۲ لقب گرفته است؛ برای حل‌ کردن همین مسئله به‌ بیش از ۲۰ میلیارد سال زمان لازم دارد.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین