امشب از ساعت ۲۲:۱۵ ورزشگاه ومبلی لندن بار دیگر میزبان نبرد انگلیس و ایتالیا خواهد بود. این بازی حساس از گروه C انتخابی یورو ۲۰۲۴ برای دو تیم سرنوشت‌ساز خواهد بود. انگلیس؛ بلندپروازی سه‌شیرها پس از فینالیست شدن در یورو ۲۰۲۰، انتظارها از گرت ساوتگیت بیشتر شد و حتی با وجود ناکامی در جام‌جهانی ۲۰۲۲، […]

- انگلیس – ایتالیا؛ فینال قبل از یورو/ بکُش تا کُشته نشی!

امشب از ساعت ۲۲:۱۵ ورزشگاه ومبلی لندن بار دیگر میزبان نبرد انگلیس و ایتالیا خواهد بود. این بازی حساس از گروه C انتخابی یورو ۲۰۲۴ برای دو تیم سرنوشت‌ساز خواهد بود.

انگلیس؛ بلندپروازی سه‌شیرها

پس از فینالیست شدن در یورو ۲۰۲۰، انتظارها از گرت ساوتگیت بیشتر شد و حتی با وجود ناکامی در جام‌جهانی ۲۰۲۲، باز هم اتحادیه فوتبال انگلیس به این سرمربی اعتماد کرد. حالا ساوتگیت که از ابتدا سرمربی موقت انگلیس بود، ۷ سال است که روی نیمکت سه‌شیرها می‌نشیند و برنامه‌هایش برای یورو ۲۰۲۴ را تدوین می‌کند. عملکرد خوب سه‌شیرها در سال ۲۰۲۳ باز هم مردم انگلیس را به موفقیتی دیگر امیدوار کرده است. شاید در زمین دشمن دیرینه یعنی آلمان، انگلیس بتواند برای اولین مرتبه قهرمان یورو شود. حالا ایتالیا حریف‌شان در فینال یورو ۲۰۲۰ را پیش‌رو دارند و در صورت کسب یک تساوی هم به نظر می‌رسد با صدرنشینی راهی یورو خواهند شد.

ایتالیا؛ عبور از بحران تازه

به اشکال مختلف، آتزوری در سال‌های اخیر درگیر بحران و حواشی بوده است. از نرفتن به جام‌جهانی گرفته تا افت شدید و تغییرات پی‌درپی. شرط‌بندی چند بازیکن جوان هم تیرخلاص به ایتالیا بود. با این حال لوچانو اسپالتی که در ابتدای حضورش در تیم ملی ایتالیاست تلاش می‌کند تا وضعیت را کنترل کند و این تیم را به یورو ۲۰۲۴ برساند. تنها دلخوشی سال‌های اخیر ایتالیا، قهرمانی یورو بوده و در پی تکرار آن هستند. ایتالیا حتی بعد از قهرمانی در جام ملت‌های اروپا هم برای طولانی‌مدت رنگ خوشی را ندید. در بازی رفت مقابل انگلیس در ایتالیا شکست خوردند و حالا برای صعود کار دشواری دارند. باید از اوکراین فاصله بگیرند و می‌توانند با پیروزی در ومبلی شانس صعودشان را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

آخرین جدال
۲۳ مارس ۲۰۲۳ در دیدار رفت انتخابی یورو ۲۰۲۴، انگلیس موفق شد در بندر ناپل مقابل ایتالیا با نتیجه ۲-۱ پیروز شود. رایس و کین برای انگلیس و رتگی برای ایتالیا در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی
۳۱) در ۳۱ نبرد بین تیم‌های ملی انگلیس و ایتالیا، ۹ بازی را سه‌شیرها برده‌اند، ۱۲ بازی به سود آتزوری خاتمه یافته و ۱۰ بازی هم مساوی شده است. ۳۶ مرتبه انگلیس به حریفش گل زده و ایتالیا هم ۳۴ گل به ثمر رسانده است.
۵) در تورنمنت‌های بزرگ، انگلیس و ایتالیا ۵ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که آتزوری همه بازی‌ها را برده. آتزوری در یورو ۱۹۸۰ (یک بر صفر) و در یورو ۲۰۱۲ (۴-۲ در ضربات‌پنالتی پس از تساوی بدون‌گل) و فینال یورو ۲۰۲۰ (۳-۲ در ضربات‌پنالتی پس از تساوی ۱-۱) پیروز شده است و در جام‌جهانی ۱۹۹۰ (۲-۱) و در جام‌جهانی ۲۰۱۴ (۲-۱) مقابل سه‌شیرها برنده بوده.
۸۸) اولین دیدار بین ایتالیا و انگلیس ۸۸ سال پیش برگزار شد که با تساوی ۱-۱ خاتمه یافت. بعد از نبرد سال ۱۹۳۳ تا سال ۱۹۷۶ همه دیدارهای بین ایتالیا و انگلیس دوستانه بود.
۶) پس از ۶ بازی ناکامی در کسب پیروزی مقابل ایتالیا، انگلیس مارس ۲۰۲۳ موفق شد در لیگ ملت‌های اروپا آتزوری را شکست دهد. قبل از آن، آخرین برد انگلیس به سال ۲۰۱۲ برمی‌گشت.
۷) انگلیس در ۷ بازی سال ۲۰۲۳ شکست نخورده است. ۶ برد برای سه‌شیرها ثبت شده و تنها یک مرتبه به تساوی رسیده‌اند که بازی مقابل اوکراین بود.
۳) آخرین تیمی که انگلیس را در ورزشگاه ومبلی برده، دانمارک بوده است. ۳ سال و ۳ روز قبل در لیگ ملت‌های اروپا، انگلیس با یک گل مقابل دانمارک مغلوب شد.
۸۸) گرت ساوتگیت که سال ۲۰۱۶ سرمربی انگلیس شد، حالا چهارمین سرمربی باسابقه سه‌شیرها به شمار می‌رود. او ۸۸ مرتبه روی نیمکت انگلیس نشسته و والتر وینترباتم، الف رمزی و بابی رابسون بالاتر از او ایستاده‌اند. در این ۸۸ بازی، ۵۵ برد، ۱۹ تساوی و ۱۴ تساوی برای ساوتگیت ثبت شده است.
 

منبع: خبـر ورزشی