مصاحبه تلویزیونی کاظم اولیایی و همچنین ماجراهایی که در ارتباط با تیم نوجوانان استقلال به وقوع پیوست، ما را بر آن داشت تا پای صحبت اصغر حاجیلو بنشینیم. مدیر آکادمی باشگاه استقلال که از حرف‌های کاظم اولیایی به شدت ناراحت بود در گفت‌وگو با خبر ورزشی به ادعاهای مطرح شده توسط مدیرعامل اسبق استقلال پاسخ […]

- مدیر استقلال با سینی چایی می‌آورد تا من را از نزدیک ببیند/ آقای اولیایی! بار آخرت باشد که در مورد من حرف می‌زنی/ سبو شهبازیان به پیشکسوتان استقلال گفت در پیت!

مصاحبه تلویزیونی کاظم اولیایی و همچنین ماجراهایی که در ارتباط با تیم نوجوانان استقلال به وقوع پیوست، ما را بر آن داشت تا پای صحبت اصغر حاجیلو بنشینیم. مدیر آکادمی باشگاه استقلال که از حرف‌های کاظم اولیایی به شدت ناراحت بود در گفت‌وگو با خبر ورزشی به ادعاهای مطرح شده توسط مدیرعامل اسبق استقلال پاسخ داد.

برکناری سبو شهبازیان از هدایت تیم نوجوانان استقلال توسط شما سر و صدای زیادی به راه انداخت و حتی آقای اولیایی هم در تلویزیون به آن واکنش نشان داد. اصل قضیه چیست؟
اتفاقی که برای آکادمی استقلال و تیم نوجوانان ما به وقوع پیوست، کاملاً طبیعی بود و اصلاً بحث تخلف مالی یا اخلاقی مطرح نبود که کار به کمیته اخلاق کشیده شود. من مدیر آکادمی استقلال هستم و بر اساس اختیاری که مدیرعامل باشگاه به من داده اجازه تغییر و تحول در ‌های پایه‌ای را دارم. داستان این بود که ایوب اصغرخانی فصل را با تیم نوجوانان استقلال آغاز کرد و از دو بازی صاحب ۶ امتیاز شده بودیم اما به خاطر مشغله کاری نتوانست ادامه بدهد و از جمع آکادمی استقلال جدا شد در آن زمان من سبو شهبازیان را نمی‌شناختم و فقط می‌دانستم آرش برهانی هم این مربی را فصل قبل اخراج کرده بود. ایشان را به باشگاه معرفی کردند اما پس از سپری شدن ۱۱ مسابقه و کسب نتایج واقعاً ضعیف، به عنوان مدیر آکادمی استقلال احساس خطر کردم و با استفاده از اختیارات خودم آقای شهبازیان را کنار گذاشتم. نوجوانان استقلال با هدایت این آقا فقط دو بار پیروز شدند و از ۱۱ مسابقه، هفت شکست در کارنامه ما ثبت شد که اصلاً در حد و منزلت استقلال نبود. رفاقت و همدلی در تیم روز به روز ضعیف‌تر می‌شد به همین خاطر سرپرست تیم را صدا کردم و تحقیقاتم را استارت زدم. در جریان پیگیری‌هایم فهمیدم که آقای شهبازیان روی نیمکت به مربیان توهین می‌کند و حتی بازیکنان را هم تحقیر می‌کرد! رفتاری که در فرهنگ استقلال جایی ندارد. سبو شهبازیان حتی گفته بود یک تیم درب و داغان، ضعیف و پولکی را برای استقلال بسته‌اند! دقیقاً همان تیمی که در دو هفته ابتدایی رقابت‌های نوجوانان تهران صاحب دو پیروزی متوالی شده بود! ابتدا گفت یکی از دستیارانش را نمی‌خواهد و من به احترام اینکه سرمربی است، حرفش را گوش کردم. بعداً گفت مربی گلرها نمی‌خواهم و خودم یک دروازه‌بان می‌آورم و… در مجموع وقتی احساس کردم خطر سقوط به دسته پایین‌تر نوجوانان استقلال و تهدید می‌کند، از اختیاراتم استفاده کردم و شهبازیان را کنار گذاشتم. اگر شهبازیان می‌ماند احتمال داشت استقلال به دسته پایین‌تر سقوط کند.

پس داستان بازگشت او چیست؟ یعنی باشگاه نظر شما را قبول نکرد؟
اصلاً اینطوری نیست چون یک سوء تفاهم ایجاد شده است. مدت‌ها بود که در گفت‌وگو با آقای خطیر تاکید می‌کردم که باید فرصتی فراهم شود تا پیرامون تیم‌های آکادمی به مدیرعامل گزارش بدهم و نکات مهمی را مطرح کنم اما به خاطر حساسیت تیم بزرگسالان و وضعیتی که وجود داشت، چنین موقعیتی فراهم نمی‌شد. بنده خدا خطیر هم حق داشت چون مردم روی تیم بزرگسالان خیلی حساس هستند و حالا خیلی خوشحالم که فضای استقلال آرام شده است. بعد از اینکه شهبازیان را کنار گذاشتم، ایشان به باشگاه رفت و با آقای خطیر صحبت کرد. مدیرعامل باشگاه هم در جریان این مسئله نبود.‌ سبو شهبازیان مدعی شده بود که میخواهند امین منوچهری را به جای او بیاورند و بازیکن پولی اضافه کنند در صورتی که اصلاً چنین چیزی صحت نداشت. من اجازه نمی‌دهم در محیطی که حضور دارم چنین رفتاری انجام شود امین منوچهری بنده خدا از مسافرت برگشته بود و فقط به آکادمی آمد تا دوستان و همکاران سابقش را ببیند. آقای خطیر وقتی حرف‌های شهبازیان را شنید، به او گفت بازگردد تا قضیه پس از گفت‌وگوی مدیرعامل با مدیر آکادمی که من باشم، به نتیجه نهایی برسد. خطیر با خودم هم صحبت کرد و قرار شد در این رابطه جلسه بگذاریم اما تاکید کرد که اختیار عزل و نصب مربیان آکادمی با من (حاجیلو )است و این بنده خدا در امور فنی آکادمی تاکنون دخالتی نکرده و نمی‌کند. قرار شد در مورد تیم نوجوانان علاوه بر مسائل فنی یک سری مسائل خانوادگی و خصوصی را هم به مدیرعامل بگویم. ایشان مشکل مالی یا اخلاقی نداشته که مسئله در کمیته اخلاق مطرح شود یک امر کاملاً فنی بوده و به خاطر نتایج ضعیف من او را برکنار کردم. بعد از اینکه من شهبازیان را برکنار کردم اوراهی باشگاه شد و از صبح آنجا نشست تا بالاخره وقت ملاقات گرفت و پیش آقای خطیر ناله و زاری کرد. مدیرعامل محترم باشگاه استقلال هم احساساتی شد و گفت سر کارت برگرد تا با حاجیلو جلسه بگذاریم اما انصافاً هرگز در کار من دخالت نکرده و روی عزل و نصب مربیان تیم‌های پایه وارد نشده است. شهبازیان به تیم نوجوانان برگشت ولی بازیکنان حتی حاضر نشدند او را ببینند. من هم به آقای خطیر گفتم دو هفته است که قرار شده شما را ببینم اما فرصت نشده است تا گزارش این ماجراها را کامل ارائه کنم. حالا قرار شده روز شنبه در این رابطه مفصل با آقای خطیر صحبت کنم و گزارش کار به ویژه پیرامون تیم نوجوانان را بدهم. من با آقای خطیر هیچ مشکلی ندارم ایشان هم همینطور چون هر دو نفر وظایف و اختیارات خودمان را می‌دانیم و کاملا در حیطه آن عمل می‌کنیم. خطیر هیچ وقت در کار من دخالت نکرد و در این مورد ویژه هم بدون حضور من به شهبازیان گفت سر تمرین برگردد اما بازیکنان حاضر به کار با او نشدند و قرار است شنبه در این رابطه صحبت کنیم.

با این تفاسیر سبو شهبازیان از نظر شما برکنار شده است؟
بله از نظر من برکنار شده است. جدا از بحث فنی، رفتار شهبازیان توهین آمیزهم  بود. 

کاظم اولیایی در این رابطه مصاحبه کرده و به نظر می‌رسد حرف‌های مدیرعامل اسبق استقلال شما را حسابی ناراحت کرده است.
آقای اولیایی سال‌ها در پی این است که آخرین سقف استقلال را هم پایین بیاورد! ایشان سابقه کار در آموزش و پرورش را دارد و می‌خواهد آکادمی باشگاه استقلال را در اختیار بگیرد و آن را به یک بخش غیرانتفاعی تبدیل کند. او به خوبی می‌داند وقتی آکادمی غیرانتفاعی شود، عملاً دیگر شکل بازرسی از آن عوض شده و سطح نظارت به مراتب کمتر خواهد شد. آقای اولیایی فقط به دنبال این است تا آکادمی استقلال را تصاحب کنند. باید به ایشان بگویم که آقای اولیایی! اولاً بار آخرت باشد که در مورد من حرف میزنی. در ثانی این سبو شهبازیان شاگرد خود شما بوده است، از قرار معلوم چون سفر سوئیس بودی در جریان قرار نداری که همین آقا به پیشکسوتان استقلال چه توهینی کرد. شما مسافرت اروپا بودی و نمی‌دانی سبو شهبازیان در فضای مجازی به پیشکسوتان استقلال لقب  «در پیت» داد و البته به خاطر عواقب آن خیلی زود پست را پاک کرد. ایشان پس از این حرکت برای من پیامک فرستاد و ضمن عذرخواهی مدعی شد به خاطر عصبانیت تمرکزش را از دست داد و چنین مطلبی نوشت. من هم به لحاظ شخصی او را بخشیدم اما توهین به استقلال را نمی‌توانم ببخشم. آقای اولیایی! شما  شرکتی تحت عنوان پیشکسوتان استقلال تاسیس کرده‌ای و متاسفم از فردی حمایت می‌کنی که به پیشکسوتان استقلال توهین کرده است. آقای اولیایی! شما که  از چنین آدمی حمایت می‌کنی، امیدوارم یادت نرفته باشد که در سال ۱۳۶۸ منصور پورحیدری فقید در ورزشگاه شهید شیرودی شما را به من معرفی کرد. همدان شهر پدر من است و امیدوارم یادت نرفته باشد وقتی همراه با استقلال برای بازی به این شهر عزیز آمدم،شما برای اینکه اصغر حاجیلو و بقیه استقلالی‌ها را ببینی، سینی چایی دستت گرفتی و به داخل اتاق آمدی. من اصغر حاجیلو هستم کسی که از ابتدا تا پایان دوران فوتبالش فقط پیراهن استقلال را بر تن کرد. کسی که در دو مقطع مدیریت آکادمی استقلال را برعهده داشته و بازیکنان ارزشمندی مانند: امید نورافکن، رضا آذری، آرش رضاوند، احمد موسوی، محسن کریمی، محمد حسین ترابی، زاوشی، سینا سعیدی فر و… را تحویل فوتبال ایران داده است. در همین فصل هم بازیکنان خیلی خوبی به استقلال تحویل خواهیم داد.

ظاهرا خیلی عصبانی هستید.
شاید برای آقای اولیایی آکادمی باشگاه استقلال چاه نفت باشد ولی برای من یک زمین بایر است. آقای اولیایی شما اگر واقعاً دلت برای پیشکسوتان استقلال می‌سوزد بیا و دست جعفر مختاری‌فر را بگیر، به فکر رضا رجبی باش که شرایط جسمی مساعدی ندارد، در اندیشه کمک به رضا نلچگر باش که خانه نشین و افسرده شده است. به نظر من بزرگترین خیانت در حق استقلال این است که آکادمی باشگاه را دست اولیایی بدهند. آقای اولیایی! از کسی که به پیشکسوتان استقلال توهین کرده حمایت نکن. مدیرعامل استقلال شاید جوان باشد اما تحصیل کرده و توانا است به همین خاطر کاملاً درک می‌کند که چه کسانی برای تیم و مجموعه زحمت می‌کشند. حالا که استقلال آرامش پیدا کرده و روز به روز نتایج بهتری می‌گیرد شما یک چیز تازه را شروع کرده‌اید و هر روز یک حکایت جدید درست می‌کنید حالا هم می‌خواهید با این تاکتیک وارد شوید چون چند سال است که دنبال آکادمی استقلال هستید، شما می‌خواهید آکادمی باشگاه استقلال را به صورت ۵ ساله کنترات کنید اما من به شما می‌گویم حتی اگر اصغر حاجیلو اینجا نباشد، پیشکسوتان دیگری هستند که آکادمی استقلال را به خوبی مدیریت کنند و مطمئن باشید وزیر ورزش و اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال هرگز این چاه نفت را در اختیار شما نمی‌گذارند. من اسطوره استقلال نیستم بلکه خودم را یک کهنه سرباز برای این باشگاه می‌دانم. سربازی که بدهکار استقلال و لوگوی هک شده روی پیراهن است. جناب اولیایی، بهتر است وضعیت مالی من و شما از سال ۶۸ که مدیرعامل استقلال شدید تا امروز را چک کنیم تا ببینیم من به استقلال بدهکارم یا شما؟ مطمئن هستم اگر من نباشم باز هم پیشکسوتان استقلال به مراتب بهتر از شما اکادمی استقلال را مدیریت می‌کنند. بهتر است به کار بیزینس خودت بپردازی و واقعاً متاسفم برای شما که شرکت پیشکسوتان استقلال را راه‌اندازی کرده‌ای ولی در قبال توهین به همین چهره‌ها ساکت ماندی و از فرد خاطی حمایت هم می‌کنی.

اصلاً فرصت نشد در مورد تیم بزرگسالان صحبت کنیم. شرایط تیم جواد نکونام را چطور می‌بینید؟
خوشبختانه با روندی که داریم و شرایط مالی و انسانی بهتری که در نیم فصل ایجاد می‌کنیم، مطمئن هستم با وحدت و همدلی شاهد موفقیت جواد نکونام و شاگردانش خواهیم بود. تیم نکونام من را یاد فرهاد مجیدی می‌اندازد. همان مجموعه‌ای که با هدایت فرهاد توانست مقتدرانه و بدون حتی یک شکست قهرمان لیگ برتر شود.

منبع: خبـر ورزشی