به گزارش زیرنویس، به طور حتم قدم زدن در میان قفسه های سوپر مارکت و برداشتن یک سطل ماست کار بسیار ساده ای است اما آیا تا به حال وسوسه شده اید که خودتان در خانه ماست درست کنید و از خواص فوق العاده زیادی که برای بدن دارد استفاده کنید؟ ماست خانگی به دلیل […]

به گزارش زیرنویس، به طور حتم قدم زدن در میان قفسه های سوپر مارکت و برداشتن یک سطل ماست کار بسیار ساده ای است اما آیا تا به حال وسوسه شده اید که خودتان در خانه ماست درست کنید و از خواص فوق العاده زیادی که برای بدن دارد استفاده کنید؟ ماست خانگی به دلیل دارا بودن باکتری های مفید پروبیوتیک خوش هضم تر است، سالم تر بوده و حساسیت های غذایی هم ایجاد نمی کند.

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی:

۱ لیتر شیر

یک دوم تا یک چهارم فنجان شیر خشک (دلخواه)

۱ قاشق سوپ خوری شکر برای تغذیه باکتری های مفید

کمی نمک(دلخواه)

۲ قاشق سوپ خوری ماست

طرز تهیه ماست خانگی:

۱. شیر را تا ۸۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.

می توانید شیر را با حرارت غیرمستقیم بجوشانید به این ترتیب که در ظرفی آب ریخته و در ظرف دیگر شیر و ظرف شیر را داخل آب قرار دهید به این ترتیب مدام مجبور به هم زدن شیر نیستید چرا که شیر سریع سر ریز می شود. می توانید به طور مستقیم شیر را در قابلمه ریخته و بگذارید داغ شود فقط مواظب باشید سرریز نشود و نسوزد. اگر دماسنج ندارید که دمای شیر را اندازه بگیرید زمانی که شیر شروع به پف کردن و بالا آمدن کرد به دمای ۸۵ درجه سانتیگراد رسیده است. توصیه می کنیم برای هر چه بهتر شدن شیر حتما دماسنج تهیه کنید.(مواردی که گفته شد فقط برای شیر پاستوریزه می باشد . اگر شیرتان غیر پاستوریزه است بگذارید به مدت ۲۵ دقیقه مستقیم روی شعله گاز بجوشد تا میکروب های آن از بین برود و پس از آن شروع به تهیه ماست کنید.)

۲. بگذارید شیر خنک شود و دمای آن به ۴۳ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند.

می توانید ظرف شیر را داخل یک تشت آب سرد قرار دهید و هر از گاهی شیرها را هم بزنید.به این ترتیب دمای شیر خیلی سریع تر پایین می آید.

۳. ماست را از یخچال بیرون بگذارید تا با حرارت اتاق یکی شود.

ماستی را که قرار است به شیر اضافه کنید از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای اتاق برسد و سرد نباشد.

۴. در صورت دلخواه می توانید شیر خشک بدون چربی را به مایع اضافه کنید.

حدود ½ تا ¼ فنجان شیر خشک کم چرب در این لحظه به مایع اضافه کنید به این ترتیب ارزش غذایی ماست تان بیشتر می شود و زودتر خودش را می بندد مخصوصا اگر شیر خشکتان بدون چربی باشد.

۵. ماست را به مایع اضافه کنید.

۲ قاشق غذاخوری ماست به مایع اضافه کنید و خوب هم بزنید تا میلیاردها باکتری مفید را بین شیرها پخش کنید. می توانید از هم زن هم استفاده کنید.

۶. شیرها را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید.

شیر را داخل ظرف و یا ظروفی که می خواهید ماست در آنجا باشد، بریزید و در آن را محکم ببندید.

۷. بگذارید تا میکروب های مفید خوب در ماست پخش شوند.

ظرف ماست را گرم نگه دارید و دما را به ۳۸ درجه سانتیگراد برسانید تا به این ترتیب میکروب ها خوب تکثیر شوند.می توانید کنار بخاری بگذارید و یا یک پتو روی آن قرار دهید تا گرم شود.

بعد از ۷ ساعت ، که سراغ ظرفتان بروید و در آن را باز کنید ماستی خوش عطر ، خوش طعم با ظاهری رضایت بخش خواهید داشت و کمی آب سبز متمایل به زرد هم روی آن جمع شده است. اگر بیشتر از ۷ ساعت بگذارید بماند ماست شما سفت تر و ترش مزه تر خواهد شد.

۸. ماست را در یخچال بگذارید.

قبل از اینکه در ماست ها قاشق فرو کنید برای چند ساعت آن را در یخچال بگذارید و پس از آن می توانید نوش جان کنید. اگر قصد دارید بعدا دوباره به عنوان مایع ماست از این ماست استفاده کنید ۵ تا ۷ روز دیگر باکتری ها موجود در این ماست ها قدرت رشد بالایی دارند و می توانید در این فاصله دوباره ماست درست کنید.

ماست هایی که بیرون از مغازه تهیه می کنید معمولا غلظت و کشش زیادی دارند چرا که موادی مثل ژلاتین گیاهی، نشاسته و … به آنها اضافه می شود. پس اگر ماست خانگی شما به غلظت ماست های مغازه ای نشد تعجب نکنید چون ماست شما طبیعی تر و خوش طعم تر خواهد بود.

منبع خبر: رکنـا