افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل مدل‌هایی می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو جدید تشخیص داده شدند. مثلا دنا پلاس اتوماتیک با اضافه‌شدن عبارت آپشنال کد جدیدی گرفته و بهای آن در کارخانه با رشد ۱۲۶ میلیونی به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است. به گزارش زیرنویس به نقل از فرارو، قیمت محصولات جدید ایرانخودرو […]

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل مدل‌هایی می‌شود که از نظر شورای رقابت خودرو جدید تشخیص داده شدند. مثلا دنا پلاس اتوماتیک با اضافه‌شدن عبارت آپشنال کد جدیدی گرفته و بهای آن در کارخانه با رشد ۱۲۶ میلیونی به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش زیرنویس به نقل از فرارو، قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود، قیمت قطعی و تمام‌شده نیست و احتمالا به عدد و رقم‌هایی که اعلام شده، حدود ۲۰ درصد دیگر تعلق می‌گیرد. آنوقت خرید رانا پلاسی که یکی از ارزان‌ترین سواری‌های این کارخانه است، نزدیک ۴۶۰ میلیون آب می‌خورد و ارزش دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان گران‌ترین سواری داخلی به مرز ۷۰۰ میلیون می‌رسد.

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل کدام محصولات می‌شود؟

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا می‌شود که از نظر شورای رقابت خودروهای جدیدی تشخیص داده شدند. دنا پلاس شش‌دنده که تا الان با کد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت حالا با کد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته می‌شود و قیمت آن منهای هزینه‌های جانبی از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ میلیون ارتقا پیدا کرده است. یا دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک که قیمتش در کارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ میلیون تبدیل شده است.

قیمت تارا دستی در کارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ میلیون رسیده و با اضافه شدن هزینه‌های جانبی خرید تارا دستی بیشتر از این حرف‌ها تمام می‌شود. مدلی که تا الان با کد ۳۲۲۰۷ و گیربکس پنج‌دنده در فهرست محصولات ایرانخودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گیربکس شش‌دنده و کد ۳۲۲۰۹ کمی بیش از ۴۹۳ میلیون تومان در کارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزینه‌های جانبی. این وسط دلیل افزایش قیمت یکسری از محصولات ایرانخودرو مثل ۲۰۷ دستی، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نیست و در لیستی که از مصوبه اخبر شورای رقابت در رسانه‌ها وجود دارد فقط عبارت‌هایی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته یا رانا پلاس ارتقایافته به‌چشم می‌خورد.

اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو که از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانه‌ها منتشر شده، قیمت تمام‌شده نیست. به عددی که به‌اسم بهای کارخانه شناخته می‌شود، هزینه‌های ثابت قانونی و سایر متعلقات قانونی هم تعلق می‌گیرد که مجموع همه آن‌ها قیمت نهایی یا همان قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود و شامل مالیات و شماره‌گذاری و … می‌شود.

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو با این اوصاف مثل همه مدل‌هایی که در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شود، احتمالا ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسی که به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین محصولات ایرانخودرو تا الان ۳۲۲ میلیون تومان ارزش داشته، از این بعد ۴۵۸ میلیون فروخته می‌شود.

گران‌ترین خودرو داخلی در کارخانه؛ احتمالا ۷۰۵ میلیون!

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال را باید گران‌ترین خودرو داخلی بدانیم. مدلی که طبق پیش‌بینی‌ها و اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۷۰ تا ۷۰۵ میلیون تومان در کارخانه فروخته خواهد شد و از این حیث حداقل ۷۹ میلیون بیشتر از دنا پلاس جوانان قیمت دارد. رتبه بعدی دراختیار تارا اتوماتیک V۴ قرار می‌گیرد. مدلی که با اضافه شدن عبارت LX به آن کد جدیدی گرفته و از این به بعد بهای کارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ میلیون تومان می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت تارا اتوماتیک V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزینه‌های جانبی چیزی بین ۶۶۰ تا ۶۹۰ میلیون باشد.

انتقادها به قیمت محصولات جدید ایرانخودرو

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو درحالی از سوی شورای رقابت محاسبه و اعلام شده که کسی از مترومعیار این عددورقم‌ها خبر ندارد. مثلا مشخص نیست کدام امکانات رفاهی هزینه‌های ساخت دنا پلاس اتوماتیک را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ میلیون تومان رسانده است. یا ارتقا یافتن رانا پلاس دقیقا به چه معنی است و چطوری ارزش آن را بیش از ۱۰۰ میلیون بالا می‌برد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ میلیون تومان می‌رساند. از یک طرف دیگر بخشی از فعالان بازار خودرو می‌گویند مدل‌هایی که به‌اسم خودرو جدید معرفی شدند، اساسا محصول جدیدی نیستند و اضافه شدن چند آپشن و گیربکس شش‌دنده، نمی‌تواند تعریفی از محصول جدید باشد.

قیمت محصولات جدید ایرانخودرو بدون احتساب هزینه‌های جانبی

محصول

قیمت قبلی

محصول

قیمت جدید

دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7

۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان

دنا پلاس شش‌دنده با موتور EF7p

۴۶۸ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان

دنا پلاس اتوماتیک

۴۶۳ میلیون و ۸۸ هزار تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال

۵۸۹ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان

۲۰۷ دستی سقف‌شیشه‌ای

۲۹۰ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان

۲۰۷ دستی سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته

۴۲۳ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای

۳۶۱ میلیون و ۵۸۹ هزار تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته

۵۱۲ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان

راناپلاس

۲۷۱ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان

راناپلاس ارتقایافته

۳۸۲ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان

تارا دستی V1

۳۳۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان

تارا دستی V1 با گیربکس شش‌دنده

۴۹۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان

تارا اتوماتیک V4

۴۵۰ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان

تارا اتوماتیک V4 Lx

۵۸۰ میلیون و ۸۴ هزار تومان