رئیس سازمان آتش نشانی گرگان با توجه به سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گازسوز در خصوص علائم گاز گرفتگی و نحوه صحیح برخورد با فرد مسموم توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش زیرنویس موسی الرضا صفری صبح جمعه ۲۸ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز شهروندان […]

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان با توجه به سرد شدن هوا و استفاده از وسایل گازسوز در خصوص علائم گاز گرفتگی و نحوه صحیح برخورد با فرد مسموم توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش زیرنویس موسی الرضا صفری صبح جمعه ۲۸ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز شهروندان باید برخی نکات ایمنی مرتبط با وسایل گرمایشی را رعایت کنند تا از وقوع حوادث و اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه با آغاز وزش بادهای موسمی در این فصل استحکام سازه‌های موقت در منازل و همه محیط‌های شهری باید افزایش یابد، افزود: سایبان‌های ایجاد شده احتمالی در فصل تابستان برای کولرها باید جمع‌آوری یا مستحکم شود و گلدان‌های گل قرار گرفته بر روی بالکن منازل یا مجموعه‌های اداری و تجاری باید برداشته شود، چرا که احتمال سقوط آن‌ها بر اثر وزش باد وجود دارد.

صفری وجود هوای کافی در منزل برای تنفس افراد و سوختن بخاری گازسوز را یکی از نکات اساسی دانست و گفت: وجود روزنه‌های زیر درب‌ها برای این منظور مفید هستند، بنابراین روزنه‌های زیر درب‌ها و به ویژه دریچه‌های تهویه هوا نباید با اشیاء همچون پارچه، پتو مسدود شود و در صورتی که احساس شد سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی‌سوزد نباید به آن بی‌تفاوت شد، زیرا ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان ادامه داد: چنانچه دودکش سرد باشد نشان دهنده عدم عبور گازهای سمی است و باید سریعا دستگاه گاز سوز خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد و استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است.

صفری ضمن تاکید بر اینکه باید از سلامت دودکش‌ها اطمینان داشت، افزود: این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشیم، چرا که اشکالات دودکش می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی غیر قابل بازگشت شود و نصب دودکش در فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است، همچنین هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به “کلاهک اچ (H)” باشد.

وی برای پیشگیری از آتش سوزی منازل در فصل سرما به شهروندان توصیه کرد: از قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیاء قابل اشتعال در مجاورت بخاری پرهیز کنند، زیرا سبب وقوع آتش سوزی در منزل می‌شود.

رئیس سازمان آتش نشانی گرگان افزود: طول شیلنگ گاز نباید حداکثر از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر بوده و فقط از شیلنگ‌های سالم و فشار قوی که به وسیله بست مناسب محکم شده است باید استفاده شود و همچنین آبگرمکن و وسایل گازسوز هرگز در حمام نصب نشود.

صفری با بیان اینکه علائم مسمومیت با مونو اکسیدکربن حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌رود، گفت: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی اقداماتی را برای افزایش آگاهی شهروندان در قالب توزیع بروشور در سطح شهر، آموزش و آگاهی شهروندان از مخاطرات لوازم گازسوز در محلات، خانه‌های فرهنگ و مدارس انجام می‌دهد.

انتهای پیام