به گزارش زیرنویس، صولت مرتضوی، وزیر کار ایران در اولین اجلاس جهادگران اقتصادی ایران مدعی شده که «ما در حوزه اقتصاد یکی از اولین اقتصادهای جهان هستیم.»؛ اما آیا داده‌های آماری مجامع صاحب نظر سخنان وزیر را تایید می‌کنند؟ مرتضوی در ادامه اظهارات خود درباره جایگاه اقتصاد ایران، اضافه کرده که «شاید بعضا خرده بگیرند، […]

به گزارش زیرنویس، صولت مرتضوی، وزیر کار ایران در اولین اجلاس جهادگران اقتصادی ایران مدعی شده که «ما در حوزه اقتصاد یکی از اولین اقتصادهای جهان هستیم.»؛ اما آیا داده‌های آماری مجامع صاحب نظر سخنان وزیر را تایید می‌کنند؟

مرتضوی در ادامه اظهارات خود درباره جایگاه اقتصاد ایران، اضافه کرده که «شاید بعضا خرده بگیرند، اما کدام اقتصاد می‌تواند از ۴۵ سال تحریم «جان سالم» به در ببرد. کدام اقتصاد می‌تواند هشت سال جنگ نابرابر تمامی قدرت‌ها را با یک ملت سرافراز تحمل کند و شکست نخورد.»

در حالی وزیر از جان سالم به در بردن اقتصاد ایران می‌گوید که پیشتر کارشناسان و اهل فن، افزایش ریسک تحریم‌ها را مانع و سد راه جریان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دانسته بودند که نتیجه آن هم خروج سرمایه سالانه ۱۰ میلیارد دلاری بوده است.

آنها با نگاهی به روند رشد اقتصادی در دو دهه اخیر، آن را منفی و نزولی دانسته و می‌گویند در سایه تحریم‌های غرب، شرکت‌های خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران ندارند و سرمایه‌گذاران داخلی هم عطای سرمایه‌گذاری در کشور را به لقایش بخشیدند.

جایگاه اقتصاد ایران در دنیا

اما واقعا جایگاه ایران در اقتصاد دنیا کجاست؟ آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که هرچند اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ با کنار زدن تایوان، یک پله صعود کرده اما همچنان در جایگاه بیست‌ویکم در بین ۱۹۴ اقتصاد دنیا قرار دارد. با این اوصاف، اقتصاد ایران جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا نیست.

محاسبات صندوق همچنین نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌هزار و ۶۱۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۶۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

وضعیت رشد و تورم در اقتصاد ایران چگونه است؟

وزیر کار ایران همچنین با اشاره به رشد اقتصادی، از عبور اقتصاد ایران از دوره رکود و ورود آن به دوره رونق می‌گوید. او در این بخش از سخنان خود به داده‌های آماری مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول اشاره می‌کند.

مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در بهار سال جاری را ۷.۹ درصد اعلام کرده است. بانک مرکزی رشد اقتصادی در همین فصل را ۶.۲ درصد برآورد کرده است. هرچند جهش‌های تورمی، مقایسه رفاه ایران با کشورهای همسایه و … موجب شده تا مردم نتیجه رشدهای اقتصادی چند دوره اخیر را در زندگی خود احساس نکنند.

از سوی دیگر، در حالی مرتضوی به آمارهای صندوق بین‌المللی پول استناد کرده که تازه‌ترین پیش‌بینی‌های این صندوق از اقتصاد ایران بدبینانه‌تر از ارزیابی بانک جهانی است.

صندوق اعلام کرده که در پایان سال جاری، وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی بدتر از سال قبل خواهد بود اما برآورد بانک جهانی کاملا برعکس این پیش‌بینی بوده است.

بیاییم نگاهی به آمارها بیاندازیم. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۳.۸ درصد اعلام کرده بود و حالا این رشد با کاهش در سال جاری به سه درصد می‌رسد. بانک جهانی اما می‌گوید رشد اقتصادی ایران در پایان امسال به ۴.۱ درصد می‌رسد.

تورم هم از سوی صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۳، ۴۷ درصد پیش‌بینی شده اما بانک جهانی تخمین زده که این شاخص به ۴۲.۶ درصدد خواهد رسید. ناگفته نماند که هر دو پیش‌بینی از هدفگذاری بانک مرکزی که تورم ۳۰ درصدی است، بیشتر هستند. در ضمن، از ادامه تورم بالای ۴۰ درصد در اقتصاد ایران خبر می‌دهند که بازهم نرخ بالایی محسوب می‌شود.

+