در فناوری جدید، از پرهای مرغ برای تولید برق پاک استفاده می‌شود.   به نقل از ارث، در صنعتی که اغلب به دلیل تأثیرات زیست محیطی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، یک راه‌حل خلاقانه برای برق پاک از منبعی غیرمنتظره پدیدار شده  و آن هم تولید انرژی پاک از پرهای مرغ است.     این محصولات […]

در فناوری جدید، از پرهای مرغ برای تولید برق پاک استفاده می‌شود.

 

به نقل از ارث، در صنعتی که اغلب به دلیل تأثیرات زیست محیطی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، یک راه‌حل خلاقانه برای برق پاک از منبعی غیرمنتظره پدیدار شده  و آن هم تولید انرژی پاک از پرهای مرغ است.

 

انقلابی غیرمنتظره در انرژی پاک

 

این محصولات جانبی به‌طور قابل‌توجهی منجر به تولید ضایعات طیور می‌شود؛ به‌طوری‌که سالانه ۴۰ میلیون تن از این ضایعات در سراسر جهان سوزانده می‌شوند. این روش دفع نه تنها انتشار دی‌اکسیدکربن را تشدید می‌کند، بلکه مسئول انتشار گازهای مضر ازجمله دی اکسید گوگرد است که آن را به یک محصول مضر برای محیط زیست تبدیل می‌کند.

 

با این حال، محققان زوریخ و دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور نوید استفاده مجدد برای این پرها را می‌دهد و به‌طور بالقوه مسئولیت زیست‌محیطی قابل توجهی را به یک راه‌حل انرژی پیشگام تبدیل می‌کند.

 

این نوآوری به درک پیچیده از ترکیب پرهای مرغ بستگی دارد. محققان با درک اینکه ۹۰ درصد پرها از کراتین (پروتئینی که در موی انسان و خز حیوانات نیز یافت می‌شود) تشکیل شده است، فرآیندی را برای استخراج این پروتئین و تبدیل آن به الیاف بسیار ظریف به نام فیبریل‌های آمیلوئید توسعه دادند.

 

این فیبریل‌ها کاربرد قابل توجهی دارند که شامل تشکیل غشای یک سلول سوختی است و دستگاهی محسوب می‌شود که هیدروژن و اکسیژن را برای تولید برق، گرما و آب ترکیب و در نتیجه برق بدون دی اکسیدکربن را تولید می‌کند.

 

محققان در تبدیل ضایعات طیور به فرصت، فقط شکل پایدارتری از تولید انرژی را پیشنهاد نمی‌کنند. آنان مدیریت منابع جهانی را دوباره تصور و زمینه را برای آینده صنعتی پایدارتر فراهم می‌کنند.

ایسنا

+