ایران آماده قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست
ایران آماده قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست

جام ملت‌های آسیا کم‌تر از ۳ ماه دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران امیدوار است بتواند بعد از سال‌ها بر بام قاره کهن قرار گیرد. ایران یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام ملت‌های آسیاست و خودش را برای حضور در گروه C جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند. به نقل از […]

- ایران آماده قهرمانی در جام ملت‌های آسیاست

جام ملت‌های آسیا کم‌تر از ۳ ماه دیگر در کشور قطر برگزار می‌شود و تیم ملی فوتبال ایران امیدوار است بتواند بعد از سال‌ها بر بام قاره کهن قرار گیرد. ایران یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام ملت‌های آسیاست و خودش را برای حضور در گروه C جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند.

به نقل از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، تنها تیمی که توانست ۳ بار پیاپی قهرمان جام ملت‌های آسیا شود، ایران بود که به این مهم دست یافت. ایران در سال ۱۹۶۸ در خانه قهرمان شد، چهار سال بعد در تایلند و در ادامه در سال ۱۹۷۶ در تهران قهرمانی جام ملت‌های آسیا به ایران رسید.

تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی با ۱۴ حضور بیش‌ترین حضور و بازی را در این رقابت‌ها به نام خود ثبت کردند. در این میان بیش‌ترین برد و گل زده در بین تمامی کشور‌ها به ایران تعلق دارد.

رکورد شگفت‌انگیز

ایران با ۶۸ بازی، یک بازی بیش‌تر از کره جنوبی، بیش‌ترین بازی را در تاریخ جام ملت‌های آسیا انجام داده است. ایران همچنین با ۴۱ برد، بالاتر از کره‌جنوبی، رکورد بیش‌ترین پیروزی در این مسابقات را نیز در اختیار دارد.  

گل‌های فراوان

ایران در صدر فهرست گل‌زن‌ترین تیم‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا (با ۱۳۱ گل) قرار دارد و در واقع تنها دو تیم در تاریخ این مسابقات بیش از ۱۰۰ گل به ثمر رسانده‌اند (کره جنوبی با ۱۰۶ گل). ایران همچنین رکورددار بیشترین کلین شیت در این رقابت‌ها با (۳۸ بازی) است.  

 ایران طولانی‌ترین حضور متوالی در جام ملت‌های آسیا را در اختیار دارد و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ پانزدهمین حضور ایران در این مسابقات است. ایران از زمانی که در سال ۱۹۶۸ در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد در تمام ادوار این رقابت‌ها بوده است.

رکورد شکست ناپذیری

ایران در ۲۰ بازی آخر مرحله گروهی خود در جام ملت‌های آسیا شکست نخورده است (۱۵ برد ۵ تساوی). آخرین باخت ایران در مرحله گروهی شکست مقابل عراق در سال ۱۹۹۶ بوده است.

شکارچیان رکورد

ایران به دنبال کسب عنوان قهرمانی قطر در سال ۲۰۲۳ است تا با رکورد ژاپن در بیش‌ترین قهرمانی (۴) برابری کند. با این حال ایران از زمان کسب سومین عنوان متوالی در سال ۱۹۷۶، هنوز قهرمان نشده است.

بازی‌های گروه C ایران

برابر فلسطین (۱۴ ژانویه)

برابر هنگ کنگ (۱۹ ژانویه)

برابر امارات متحده عربی (۲۳ ژانویه)

باشگاه خبرنگاران