با شروع فصل سرد، ویروس‌های تنفسی که منجر به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی می‌شود نیز حسابی در حال جولان هستند و موج اول آنفلوآنزای فصلی مانور خود را آغاز کرده است. وضعیت به‌گونه‌ای است که مطابق اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار مربوط به بیماری های آنفلوآنزا و کرونا روند رو به افزایشی داشته […]

با شروع فصل سرد، ویروس‌های تنفسی که منجر به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی می‌شود نیز حسابی در حال جولان هستند و موج اول آنفلوآنزای فصلی مانور خود را آغاز کرده است.

وضعیت به‌گونه‌ای است که مطابق اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمار مربوط به بیماری های آنفلوآنزا و کرونا روند رو به افزایشی داشته است، طوری که تست کرونای ۱۰ درصد از مراجعان به مراکز درمانی مثبت اعلام می‌شود و آمار مربوط به آنفلوآنزا نیز نسبت به اوایل مهرماه افزایش ۱۰ درصدی داشته است. دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت بیماری‌های تنفسی در استان به «خراسان رضوی» می‌گوید: هر سال پایان مهر و اول آبان شیوع آنفلوآنزای فصلی را داریم؛ این وضعیت در کل دنیا به همین شکل است و در کشور ایران به دلیل این‌که این مسئله همزمان با بازگشایی مدارس می‌شود، خودش را در همان اوایل سال تحصیلی خیلی زود نشان می‌دهد. وی درباره آخرین آمار مربوط به شیوع آنفلوآنزا تصریح می کند: در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه از بین ۴۶۰ نمونه‌ای که گرفتیم، برای ۱۶۵ مورد آنفلوآنزا مثبت شده است. از این موارد، مورد بستری نداشتیم و با درمان های رایج بهبود یافتند. وی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوآنزا روند افزایشی داشته است یا خیر؟ می‌افزاید: در موج اول آنفلوآنزای فصلی هستیم، بنابراین انتظار داشتیم که آمار مراجعه کنندگان و تست‌های ما افزایش یابد که در حال حاضر چنین است، همین آمار را در هفته‌های گذشته نداشتیم، آمار مربوط به آنفلوآنزا در در مقایسه با اوایل مهرماه حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خراسان

+