به گزارش خبرنگار مهر، خسرو شهبازی عصر یکشنبه در بازدید از باغات سیب منطقه بالانج ارومیه اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره […]

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو شهبازی عصر یکشنبه در بازدید از باغات سیب منطقه بالانج ارومیه اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۵ هزار باغدار استان امسال بیش از ۱.۴ میلیون تن سیب درختی برداشت می‌کنند، افزود: این استان رتبه اول را با تولید ۳۰ درصد سیب کشور به خود اختصاص داده است و تعداد ۶۵ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار به صورت غیر مستقیم در باغات سیب استان مشغول به کار هستند.

شهبازی تصریح کرد: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان، در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات استان به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع محصولات از باغات استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌شود.

شهبازی ادامه داد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی رؤسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود، تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا دهیم و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش‌های علمی در بخش کشاورزی استان، در صددیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان رس را جایگزین باغ‌های سنتی کنونی کنیم.

وی افزود: طرح‌هایی از جمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه ۳ و اصلاح باغات درجه ۲ و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تأمین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

منبع: مـهر