نگاهی به ارتش اسرئیل؛ ماشین جنگی کشتار و قتل عام
نگاهی به ارتش اسرئیل؛ ماشین جنگی کشتار و قتل عام

زیرنویس – سرویس بین‌الملل: رژیم صهیونیستی در تمام این سال‌ها سعی کرد تا از ژست یک رژیم دموکراتیک را به خود بگیرد و خود را به عنوان «دولتی» با ارزش‌های لیبرال معرفی کند؛ ژست و دروغی که با کشتار بی‌رحمانه کودکان افشا شد. با این همه باید اذعان کرد که رژیم اسرائیل یک انبار نظامی […]

زیرنویس – سرویس بین‌الملل: رژیم صهیونیستی در تمام این سال‌ها سعی کرد تا از ژست یک رژیم دموکراتیک را به خود بگیرد و خود را به عنوان «دولتی» با ارزش‌های لیبرال معرفی کند؛ ژست و دروغی که با کشتار بی‌رحمانه کودکان افشا شد.

با این همه باید اذعان کرد که رژیم اسرائیل یک انبار نظامی است که پر از انواع و اقسام سلاح‌های سبک و سنگین است و از این نظر ظرفیت جنگ کلاسیک با چندین دولت منطقه خاورمیانه را دارد.

پیش از هر چیز باید بدانید که ارتش رژیم صهیونیستی تحت عنوان نیروهای دفاعی اسرائیل (اختصاراً تزاحال یا IDF) شناخته می‌شود و متشکل از سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی است. ارتش در رژیم صهیونیستی تحت کنترل ستاد مشترک ارتش و تابعی از وزارت دفاع به‌شمار می‌رود.

ارتش امروز اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و به دستور دیوید بن گوریون، وزیر دفاع وقت رژیم اسرائیل، تشکیل شد. ترکیب سه گروه‌ شبه‌نظامی هگانا، ایرگون و لحی بافت اصلی ارتش اسرائیل را شکل داد. این سه گروه وفادار به ایدئولوژی صهیونیز بودند و در پاکسازی قومی فلسطین در هنگام تاسیس اسرائیل مشارکت داشتند. نکته مهم آن است که ارتش اسرائیل در ۷ دهه گذشته بیش از ۱۷ جنگ رسمی را تجربه کرده و از این نظر ارتشی همیشه آماده به جنگ است.

توان نظامی اسرائیل بر مبنای گزارش الجزیره
توان نظامی اسرائیل بر مبنای گزارش الجزیره

در ادامه با هم نگاهی به توان تسلیحاتی ارتش رژیم صهیونیستی.

نیروی هوایی؛ ستون جنگ‌ها و ابزار ترور

نیروی هوایی اسرائیل که اسم مخفف آن در عبری هِل آویر است را می‌توان مهم‌ترین نیروی صهیونیست‌ها است که از جنگ تا ترور در ماموریت‌های مهم مشارکت داشته است. نیروی هوایی اسرائیل ۳۴ هزار پرسنل فعال به اضافه ۵۵ هزار نیروی ذخیره دارد. در مجموع، ۶۸۴ هواپیما در خدمت این نیرو هستند. فرمانده فعلی نیروی هوایی ارتش آلوف تومر بار است.

جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه با اعراب نیروی هوایی اردن و نیروی هوایی عراق را درهم کوبیدند و در پایان جنگ شش‌روزه مجموع ۴۵۱ هواپیمای جنگی متعلق به اعراب را نابود کردند.

این نیرو در آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رآکتور هسته‌ای اوسیراک عراق را نیز بمباران کرد. در سال ۱۹۸۵ نیز طی عملیات محرمانه‌ای با نام عملیات پای چوبین، مقر مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین در تونس را مورد حمله قرار داد.

به جز این در تمام سال‌های گذشته نیروی هوایی مهم‌ترین نیروی اسرائیل برای حمله به مواضع حماس، حزب‌الله و سوریه بوده و در ترورهای بسیاری مشارکت داشته است. این روزها نیز نیروی هوایی اسرائیل به صورت شبانه روز در حال بمباران غزه است.

نیروی هوایی اسرائیل شامل ۳۳۹ هواپیمای توانمند رزمی شامل ۳۰۹ جت تهاجمی زمینی جنگنده

۱۹۶ جت F-۱۶

۸۳ جت F-۱۵

۳۰ فروند جت F-۳۵

 ۱۴۲ هلیکوپتر

۴۳ هلیکوپتر تهاجمی آپاچی

نیروی زمینی؛ حاضر در تمام جنگ‌ها

نیروی زمینی اسرائیل شامل پیاده نظام، زره پوش و توپخانه است و حدود ۱۲۶ هزار پرسنل فعال و ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره دارد. یوئل استریک در حال حاضر در راس نیروی زمینی قرار دارد.

این نیروها در تمام عملیات نظامی عمده انجام شده توسط اسرائیل، از جمله جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸، بحران سوئز ۱۹۵۶، و جنگ شش روزه ۱۹۶۷ حضور داشته و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به صورت زمینی وارد غزه شود به بازیگر اصلی جنگ اخیر غزه بدل می‌شود.

نیروی زمینی رژیم صهیونیستی از چندین فناوری توسعه یافته داخلی مانند تانک اصلی نبرد مرکاوا، نفربر زرهی آچزاریت و سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین استفاده می‌کند.

نیروی دریایی؛ یار ذخیره

نیروی دریایی اسرائیل، شامل تقریباً ۹۵۰۰ پرسنل فعال و ۱۰ هزار نیروی ذخیره است، توسط الوف دیوید ساعر سلاما فرماندهی می شود. این نیرو هر چند به اندازه دو نیروی دیگر در نبردها نقش موثر نداشته، اما ابدا نباید توامندی و امکاناتش را دست کم گرفت.

تعداد این نیروها هفت ناوگروه، هشت قایق موشکی، پنج زیردریایی (کلاس دلفین)، ۴۵ قایق گشتی و دو کشتی پشتیبانی است. عملیات نظامی عمده ای که نیروی دریایی اسرائیل در آن شرکت داشت شامل جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳، نبرد بالتیم در سال ۱۹۷۳ و جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ است.

همانطور که مشاهده می‌کنید ارتش رژیم صهیونیستی بسیار مجهز و در جنگ‌های کلاسیکی مثل جنگ شش روزه بسیار موفق بوده است، اما در سال‌های اخیر و در نبردهای پارتیزانی و نامنظم شکست‌های مهمی به خصوص از حزب‌الله لبنان خورده است و در مهم‌ترین آن‌ها از بخش مهمی از لبنان عقب نشینی کرده است.

حالا باید دید در روزهای آینده چه سرنوشت در انتظار غزه، حماس و ارتش رژیم صهیونیستی است؛ آیا اسرئیلی‌ها زمینی وارد غزه می‌شوند یا به کشتار هوایی مردم غزه ادامه می‌دهند؟