به گزارش زیرنویس، عبدالرضا قدس گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، مشورت و رایزنی‌های لازم را با دانشگاه علوم پایه زنجان انجام داده اند و این اداره نسبت به ساخت و ساز درست و اصولی در غرب شهر زنجان بسیار جدی بوده است. استاد دانشکده علوم زمین […]

به گزارش زیرنویس، عبدالرضا قدس گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، مشورت و رایزنی‌های لازم را با دانشگاه علوم پایه زنجان انجام داده اند و این اداره نسبت به ساخت و ساز درست و اصولی در غرب شهر زنجان بسیار جدی بوده است.

استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با بیان اینکه توسعه دستگاه‌های شتاب‌نگاری زلزله به عنوان یک ضرورت در مدیریت شهری است، گفت: راه‌اندازی دستگاه کنترل شتاب‌نگار زلزله از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها و نیز ساخت و ساز مناطق پیرامون آن است.

قدس با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار با دستگاه‌های زلزله‌نگار متفاوت است، تاکید کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار مدرن، زلزله با شتاب‌های بالا را ثبت کرده و قابلیت ویژه‌ای دارد و به علت حساسیت بالا، زلزله با درجه بزرگ را ثبت می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ثبت زمین‌لرزه‌ها بیشتر توسط لرزه‌نگارها و شتاب‌نگارها انجام می‌شود و لرزه‌نگارها دستگاه‌های بسیار حساسی بوده که قادر است حرکات ضعیف زمین، ناشی از رویداد زمین‌لرزه‌ها را با دقت زیاد ثبت کند.

استاد تمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق مسکونی نصب می‌شود تا مشخص شود شتاب حرکت پوسته زمین در مناطق مسکونی چگونه است و اگر این دستگاه برخط شود، بهتر می‌تواند اطلاعات را دریافت کند.

قدس با بیان اینکه زمین لرزه ها گاهی آسیب های بزرگی به همراه دارد و کمتر در مورد آن حرف زده می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولان باید نسبت به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و بررسی خطر زلزله و گسل‌ها، مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و رسانه‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی بررسی خطر زلزله و گسل‌های استان زنجان، گفت: این دوره به منظور آشنایی مهندسان و کارشناسان فنی و مهندسی با مفاهیم اساسی زلزله و گسل برگزار شد.

استاد تمام دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان یادآور شد: تقویت علم گسل‌شناسی و معرفی آن به صورت بسیار گسترده و وسیع و نیز تکمیل دانش در این حوزه از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی بود.

منبع: مـهر