پاسخ به یک پرسش بنیادی در حاشیه افکار عمومی در خصوص جنگ غزه و حمله زمینی
پاسخ به یک پرسش بنیادی در حاشیه افکار عمومی در خصوص جنگ غزه و حمله زمینی

حمله زمینی به غزه، راهی است که اسرائیل برای پاسخ به تهدیدات حماس و جبران آسیب حیثیتی هفت اکتبر پیش روی می‌بیند و هنوز احتمال ورود به غزه بسیار جدی است.

 

به گزارش زیرنویس، شفقنا نوشت: تاکنون اسرائیل در هیچ جنگ پس از ۲۰۰۶ پیروز نشده است و ذهنیت شکست ناپذیر بودن اسرائیل پس از ۲۰۰۶ تغییر کرده است.

یکی از مهمترین موانع اسرائیل، رسانه‌های آلترناتیو هستند که پنهان کاری فجایع را دشوار و ناممکن ساخته اند.

فعلا اسرائیل با اتکاء صرف به توان رزمی خود و حمایت چند کشور غربی، در شرایط پیروزی قرار ندارد و هر چه وعده‌های بزرگتری بدهد شرایط را برای برون رفت خود دشوارتر می‌سازد.

در این شرایط احتمال محو یا شکست کامل جریان سیاسی – نظامی حاکم بر غزه وجود ندارد.

بهترین برون رفت برای فلسطینی‌ها آن است که ضمن مقاومت و حفظ تمامیت غزه، بتوانند فضای گفتگو و توافق و دیپلماسی را از طریق مصر و هر کشور‌های اسلامی که نمایندگی شان را قبول دارند باز نگه دارند.

فعلا احتمال گسترش جنگ به کشور‌های دورتر به دلیل رفتار کنترل شده‌ی ایران و آمریکا و کشور‌های بزرگ منطقه  بالا نیست، اما سطح تنش فزونی یافته است و احتمال درگیری‌های پراکنده بیشتر شده است، که در نوع خود خطرناک است.

جهان اسلام، پس از چند دهه شرایط منحصر بفردی از همسویی دیپلماتیک را تجربه می‌کند. رابطه‌ی ایران و عربستان  تاثیر بی سابقه‌ای بر روابط منطقه‌ای و آرایش جهان اسلام گذاشته و شرایط جدیدی را پدید آورده است.
صدا‌های مشترکی از عربستان، مصر، ترکیه، عراق و قطر و اردن شنیده می‌شود.
فلسطینیان بار دیگر توانسته اند فلسطین را به مسئله اول جهان تبدیل کنند چه کسی باور می‌کرد میلیون‌ها نفر در  سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان شعار آزادی فلسطین سر دهند؟
تاکنون هیچ اجتماع بزرگ قابل ذکری در دفاع از اسرائیل در جهان غرب صورت نگرفته است.
نباید حقانیت و مظلومیت فلسطین را با عملکرد داخلی حکومت‌های دیگر سنجید؟ می‌توان منتقد حکومت‌ها بود، اما در کنار فلسطین ایستاد.
باریکه‌ی غزه در کجای جغرافیای نظامی جهان، هدفی است که تسخیر آن افتخار داشته باشد و از چه امکانات دفاعی برخوردار است که فتح آن غرور داشته باشد؟
در جنگ‌ها هر سو که باشی، تعرض به بیگناهان از هر دین و مرام و نژاد محکوم است و باید به شدت به همه مراقبت و پرهیز داد.
بخش بزرگی از ملت ایران از جمله منتقدان جدی نظام، در کنار مردم فلسطین قرار دارند و مواضع روشنی اتخاذ نموده اند.

در این حال، موضوع فلسطین تا حدی تحت تاثیر شکاف‌های سیاسی – حزبی در داخل و خارج قرار گرفته و بخشی از جامعه ایران را به دلیل دلگیری از حاکمیت از دیگر کشور‌های اسلامی تا حدی مستثنا ساخته است.
نکند بعضا آنقدر که به مظلوم سخت گرفته ایم به ظالم کاری نداشته ایم و آنقدر که غصه ظالم را خورده ایم، غصه مظلوم نخورده ایم؟
نتانیاهو گفته است «ما کودکان نور و آن‌ها کودکان تاریکی اند. ما جبهه‌ی انسانیت و آن‌ها جبهه‌ی حیوانیتند». چنین دیدگاه نژاد پرستانه‌ای جان هزاران انسان  بیگناه و کودکان و مادران را به خطر انداخته است.
بایدن به محض ورود به اسرائیل اعلام کرد «من یک صهیونیست هستم».

منبع: اطلاعات انلاین