این روزها اخباری از بازار مسکن شنیده می شود که این اخبار و آمارها خود بیانگر بهبود وضعیت بازار مسکن است به گفته بسیاری از کارشناسان بعد از گذشت ۸ ماه با انتشار آمارهای قیمت مسکن در تهران به نظر می رسد که روند افزایش قیمت ها در این بازار کند شده و همین روند […]

- آرامش قیمتی چه زمانی به بازار مسکن می‌رسد؟

این روزها اخباری از بازار مسکن شنیده می شود که این اخبار و آمارها خود بیانگر بهبود وضعیت بازار مسکن است به گفته بسیاری از کارشناسان بعد از گذشت ۸ ماه با انتشار آمارهای قیمت مسکن در تهران به نظر می رسد که روند افزایش قیمت ها در این بازار کند شده و همین روند کند خود اثرات بسیاری خوبی بر بهبود بازار دارد همچنین کنترل نرخ تورم در این بخش می تواند آینده پر رونقی را در بازار مسکن ایجاد کند.

رکود بازار مسکن فراگیر شد/ نه فروشنده هست و نه خریدار

تحلیل آمار منتشر شده در حوزه تورم مسکن حاکی از این است که از ابتدای امسال تورم در بازار مسکن کاهنده بوده است. البته این موضوع به معنای کاهش قیمت‌ها نیست بلکه شتاب افزایش قیمت در حوزه مسکن کاهش یافته است. این روند کاهنده در سایر بازار دارایی ها هم شکل گرفته و وضعیت امیدبخشی را حکایت می کند.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه نسبت به ابتدای تیرماه ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد و تورم ماهانه در تیرماه ۲.۸ درصد، در مرداد ۰.۷ درصد و در شهریورماه ۱.۷ درصد بوده است.

مقایسه امسال با سال گذشته در حوزه تورم مسکن نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال به ۷۵.۲ درصد رسید که نسبت به شاخص نقطه به نقطه مردادماه، حدود ۹ واحد درصد کاهش را به ثبت رسانده است تورم نقطه به نقطه شهریورماه نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت ماه امسال داشتیم (تورم نقطه به نقطه اردیبهشت امسال به سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته)، کاهش ۴۶ واحد درصدی داشته است.

در همین رابطه سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرده است که همواره بخشی از پیشران‌های افزایش قیمت در بخش دارایی‌ها به ویژه در حوزه مسکن، سوداگری‌های این بازار بوده است و با توجه به تدابیر ماه‌های اخیر مبنی بر اینکه از ابزارهای تنظیمی برای تنظیم سوداگری‌ها و کاهش و تعدیل سفته بازی در بازار مسکن استفاده کنیم، وضعیت بهتر شده است.

وی بیان کرد: برخی بنگاه‌های معاملات که در افزایش قیمت نقش داشتند، تعطیل شدند و در عین حال همراهی دولت و مجلس برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کم رونق شدن سفته بازی‌ها در بازار مسکن شده است.

او یادآور شد: دولت به این جهت بسیار مایل است که مجلس شورای اسلامی بلافاصله بعد از تعیین تکلیف لایحه برنامه هفتم، مصوبات مالیات بر سوداگری و دلالی را بررسی و تصویب کند تا بتوانیم به این بیماری طولانی و مزمن غلبه کنیم.

خاندوزی با تاکید بر اینکه که فراهم آوری زیرساخت اجرای قانون مالیات بر سوداگری باید در اولویت قرار گیرد افزود: به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت شکل‌گیری سوداگری در بازار دارایی‌ها از جمله مسکن، فقدان نقش تنظیم‌گری دولت از طریق مالیات‌های تنظیمی است.

در همین رابطه هم محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن هستیم اما به شرط آن که دولت زمینه را برای جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن فراهم کند.

همچنین در این رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن با بیان اینکه دولت تا به امروز برنامه ریزی برای کنترل بازار مسکن را در دستور کار خود قرار داده است اما انتشار این آمارها خود می تواند اثرات معکوسی بر بازار مسکن بر جای بگذارد افزود: طبق آمارها و بررسی های صورت گرفته قیمت مسکن تهران در برخی از مناطق حتی روند کاهشی بوده است اما متاسفانه این آمارها خود بیانگر آن است که قیمت افزایش داشته است.

او افزود: دولت در حال حاضر باید برنامه ریزی جدی تر برای ارائه آمارهای دقیق تر در حوزه مسکن صورت دهد و آمارهایی که ارائه می شود به صورت کشوری باشد تا وضعیت این بازار به صورت دقیق تر مشخص شود.

براساس این گزارش با وجود آنکه آمارهای ضد ونقیضی از قیمت مسکن اعلام می شود اما طبق اعلام رسمی دستگاه ها ترمز قیمت مسکن در کشور کشیده است و همین امر خود زمینه ساز رشد و تقویت معاملات در بازار مسکن شده است.

۲۳۳۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین