به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر پنجشنبه در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: عزم دولت سیزدهم در راستای مبارزه با قاچاق کالا به صورت مستمر و متداول است بنابراین با رفع خلاءهای موجود نباید اجازه قاچاق از مرزها را داد. وی با اشاره […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر پنجشنبه در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: عزم دولت سیزدهم در راستای مبارزه با قاچاق کالا به صورت مستمر و متداول است بنابراین با رفع خلاءهای موجود نباید اجازه قاچاق از مرزها را داد.

وی با اشاره به ایجاد نقشه راه مرزها افزود: اعضا کمیسیون باید مشکلات، آسیب‌ها، موانع و پیشنهادات خود را در خصوص مبارزه با قاچاق احصا و بر اساس اولویت مرزی، نقشه راه ایجاد شود.

معتمدیان با اشاره به پایش سیستمی مرزها گفت: مرزهای استان از نظر فیزیکی و تکنولوژی در زمان بندی مشخص باید زیرساخت‌های لازم شکل بگیرد و هیچ بی‌توجهی در ورود و خروج افراد و کالا قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مرزها آذربایجان‌غربی باید ۲۴ ساعته شوند افزود: با شبانه روزی کردن مرزها مشکلات توقف نیز رفع می‌شود و دیگر شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی خودروها نمی‌شویم.

وی با اشاره به شناسایی هویت ترددها در پایانه‌های مرزی گفت: هیچ فردی بدون شناسایی نباید حق ورود به مجموعه پایانه مرزهای را داشته باشد برای ایجاد نظم در مرزهای پاکسازی‌های لازم نیز باید انجام شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به طرح مبارزه با قاچاق کالا نیز گفت: سه عنصر مرزی، انتظامی و اطلاعاتی از مؤلفه‌های اصلی این مبارزه هستند که تمهیدات آن موجب کاهش قاچاق می‌شود.

معتمدیان با اشاره به فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی گفت: مردم جامعه نیز با خرید کالا ایرانی در مقابل کالای قاچاق ایستادگی کنند تا تولیدکنندگان داخلی متضرر و راکد نشوند.

وی با اشاره به روان‌سازی مرزها نیز گفت: مرز جای توقف نیست و امور مرزی باید خارج از مرز صورت بگیرد و صرفاً کنترل و عبور برای پایانه مرز باقی بماند.

معتمدیان ادامه داد: در صورت ایجاد نظم ۲۴ ساعته و روان‌سازی مرزها دیگر شاهد بی‌نظمی در مرزهای نخواهیم بود.

آذربایجان غربی از جمله ۱۶ استان از ۳۱ استان کشور است که در نوار مرزی قرار دارد البته در میان ۱۲ استان دارای مرز خاکی با کشورهای دیگر، آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور هم مرز است.

در کل کشور ۲۲ پایانه مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

منبع: مـهر