پیام رادیویی وزیر خارجه ایران به آمریکایی‌ها
پیام رادیویی وزیر خارجه ایران به آمریکایی‌ها

ایرنا نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا ( ان پی آر) گفت: ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم بلکه دیگران را نیز تشویق می کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند. اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار […]

- پیام رادیویی وزیر خارجه ایران به آمریکایی‌ها

ایرنا نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا ( ان پی آر) گفت: ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم بلکه دیگران را نیز تشویق می کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند. اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی از این گفت وگوی رادیویی یادآور شد : از نظر ما حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است. آنها با اشغالگر مبارزه می کنند. من در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم بر اساس قوانین بین الملل عمل می کنند. البته ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است اما از اقدامات جنبش های آزادیبخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، ما حمایت سیاسی می کنیم. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آنها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به راحتی می توانند تهیه کنند.

امیرعبداللهیان گفت: من با آقای اسماعیل هنیه چند روز پیش در دوحه قطر ملاقات داشتم. ایشان گفت ما آمادگی داریم برای مدت طولانی در سطح نظامی با ارتش اسرائیل نبرد کنیم. گفت می توانیم توافق کنیم ، غیرنظامیان را هیچ یک از طرفین هدف قرار ندهد اما در سطح نظامی دو طرف می توانیم برای مدت طولانی ادامه بدهیم.

حتی ما با مقامات قطر گفتگوهایی داشتیم که چطور می‌توان به آزادی اسرای غیرنظامی کمک کرد. من این را با آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت ما هیچ انگیزه ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی نداریم. لذا به محض اینکه آتش بس برقرار بشود، اینها را شناسایی و تفکیک و غیرنظامیان را آزاد خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت وگو درباره توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: ما برای بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام ماهها گفتگو کردیم. الان مدتی است طرحی از طرف سلطان عمان در این رابطه روی میز قرار دارد. آنچه که برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا اتفاق افتاد، بخشی از آن بود. آن طرح هنوز روی میز است. ما همچنان از بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام استقبال می کنیم.

خبرنگار رادیو ملی آمریکا سوال کرد: آیا ایران از آن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده خود چیزی خرج کرده است؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: آن پول متعلق به خود ما است.

این خبرنگار آمریکایی پرسید: ولی آیا آن را دریافت کرده اید؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: این پول به حسابی که مورد نظر ما است، آمد.(واریز شد.)

منبع: اطلاعات انلاین