سرنوشت جنگ در غزه چه می‌شود و کدام طرف برنده خواهد بود؟
سرنوشت جنگ در غزه چه می‌شود و کدام طرف برنده خواهد بود؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، نشست «سرنوشت جنگ غزه و سناریو‌های پیش‌رو» پیش از ظهر امروز، شنبه ۶ آبان ماه با سخنرانی احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی و محمدعلی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در موسسه اطلاعات برگزار شد. زیدآبادی در این نشست با اشاره به پیش‌زمینه‌های جنگ غزه و قدرت نظامی رژیم صهیونیستی گفت: […]

- سرنوشت جنگ در غزه چه می‌شود و کدام طرف برنده خواهد بود؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، نشست «سرنوشت جنگ غزه و سناریو‌های پیش‌رو» پیش از ظهر امروز، شنبه ۶ آبان ماه با سخنرانی احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی و محمدعلی مهتدی، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در موسسه اطلاعات برگزار شد.

زیدآبادی در این نشست با اشاره به پیش‌زمینه‌های جنگ غزه و قدرت نظامی رژیم صهیونیستی گفت: همه شواهد نشان می‌دهد که اگر اسرائیل بخواهد این جنگ را با تمام قوا ادامه دهد، جبهه‌های دیگری ایجاد خواهد شد که نمی‌تواند در تمام این جبهه‌ها موفق باشد. گسترش این جنگ به نفع هیچکس نیست و با توجه به اینکه اسرائیل دارای زرادخانه هسته‌ای و حدود ۳۰۰ کلاهک اتمی است ممکن است در صورت گسترش ابعاد جنک از آن‌ها استفاده کند.

وی در همین زمینه افزود: در این صورت باید منتظر حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون کشته باشیم و این موضوع شوخی‌بردار نیست.

 وی با اشاره به سناریو‌های پیش روی جنگ غزه، نقشه اسرائیل را حذف کامل حماس عنوان کرد و گفت: من شانسی برای بقای دولت حماس به معنای یک ساختار اداری، سیاسی و نظامی نمی‌بینم. البته این به معنی از بین رفتن تمام این ساختار‌ها نیست. اما در صورت تداوم جنگ بسیاری از رهبران حماس ترور خواهند شد و دیگر دولتی به آن صورت باقی نمی‌ماند و تنها هوادارانی از حماس برجا خواهد ماند.

زیدآبادی یادآور شد: ما نمی‌توانیم قوانین بین‌المللی امروز را نادیده بگیریم و انکار کنیم. جامعه جهانی تقریبا به این نتیجه رسیده که در این منطقه باید نظام دو کشور برقرار شود یا یک کشور از هر دو مردم با رای یکسان که البته اسرائیل زیر بار آن نخواهد رفت. ایران هم باید در این میان تکلیف خود را مشخص کند که آیا به دنبال حقوق فلسطینی‌ها است و یا به دنبال نابودی اسرائیل؛ چراکه اگر بخواهیم در چارچوب قوانین بین المللی عمل کنیم، مسیر مشخصی پیش روی ماست.

محمدعلی مهتدی نیز در بخشی از این نشست طی سخنانی گفت: اسرائیل نمی‌تواند با بمباران هوایی حماس را از بین ببرد و ادامه بمباران هم به دلیل فضای رسانه‌ای شکل گرفته علیه اسرائیل امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر امکان حمله گسترده زمینی برای نابودی حماس نیز برای آن‌ها فراهم نیست و در هرحال به زودی مجبور خواهند بود که آتش بس را بپذیرند و پذیرش هر آتش بسی به سود حماس خواهد بود و در واقع پیروزی حماس محسوب می‌شود.

این کارشناس مشائل بین الملل با اشاره به برنامه حماس برای آزادی حدود ۶ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل ادامه داد: دیر یا زود پس از آتش بس، موضوع مبادله اسرا و زندانیان مطرح می‌شود و حماس اعلام کرده با اسرایی که در اختیار دارد، قصد دارد درهای زندان‌های اسرائیل را باز کند تا ۶ هزار زندانی فلسطینی را بازگرداند. در واقع اسرائیل آچمز شده و نه می‌تواند جنگ را ادامه دهد و نه می‌تواند وارد غزه شود.

مهتدی یادآور شد: اسرائیل کنونی با آن اسرائیل دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی متفاوت است. ارتش آن‌ها یک ارتش عقیدتی بود که برای آرمان‌های صهیونیستی جان خود را فدا می‌کردند، اما از اکتبر ۱۹۷۳ پیروزی‌های اسرائیل به پایان رسید و ارتش و سربازان اسرائیلی دیگر به آن ایدئولوژی پایبند نیستند.

وی اضافه کرد: امروز دیگر آن شخصیت‌های مهم مانند آریل شارون که پایه گذار دولت رژیم صهیونیستی بودند وجود ندارند و اسرائیل امروز دچار بحران داخلی و از درون در حال فروپاشی است.

منبع: اطلاعات انلاین