مانیکونه: بازی با قطر نشان داد تیم ملی ایران در مسیر درستی است
مانیکونه: بازی با قطر نشان داد تیم ملی ایران در مسیر درستی است

آنتونیو مانیکونه مربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال کشورمان به تحلیل شرایط این تیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی زیرنویس، آنتونیو مانیکونه را شاید بتوان چهره خاص کادرفنی فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان دانست.

مرد ایتالیایی که از ۲ روز قبل وارد ۵۷ سالگی شده و با سابقه بازی در اینترمیلان، اودینزه و تیم ملی ایتالیا، سال‌ها به عنوان دستیار ولادیمیر پتکوویچ، مربی مشهور صربستانی سابقه فعالیت دارد.

تیم ملی کشورمان دومین تجربه مربیگری در عرصه ملی این مربی باتجربه است.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ورزشی زیرنویس با این مربی ایتالیایی را می‌خوانید.

* شما یکی از برجسته ترین مربیانی هستید که در سال‌های اخیر به کشورمان آمده‌اید. کسی که در تیم ملی سوئیس، لاتزیو، اینترمیلان، بوردو مربیگری کرده است. چه حسی از کار کردن در فوتبال ایران و فوتبالیست‌های ایرانی دارید؟

بسیار خوشحالم که در فوتبال ایران و با بازیکنان ایرانی کار می‌کنم زیرا همه آنها می‌خواهند پیشرفت کنند و به سطح بالایی از فوتبال برسند. ۱۷ سال به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای در تیم‌های مهم ایتالیا بازی کردم. سپس سال‌ها در آکادمی اینترمیلان مربی بودم. سابقه دستیاری در تیم ملی سوئیس، لاتزیو و بوردو را دارم. به لطف این تجربیات می‌توانم به اطرافیانم کمک کنم تا از نظر حرفه‌ای رشد کنند. هدف همه ما رسیدن به اهداف مهم است. فکر می‌کنم کیفیت فردی خوبی در بازیکنان ایرانی وجود دارد و هر بازیکنی متعهد است و هر روز خودش را برای رسیدن به بهترین‌ها به کار می‌گیرد.

* امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر ایران است. در مدت همکاری با او و همکارانش در کادرفنی تیم ملی چه ویژگی‌های مثبتی از آنها دیدید؟

قلعه‌نویی از من خواست تا تجربه بین‌المللی‌ام را به تیم ملی ایران منتقل کنم و به همین دلیل از او تشکر می‌کنم. قلعه‌نویی جدا از اینکه یکی از بهترین مربیان تاریخ ایران است، فردی متواضع و بسیار همدل است که در کنار همکارانش می‌ایستد و سعی می‌کند شرایطی را به وجود بیاورد که همه آنها صد در صد در کارشان تلاش کنند. بلافاصله ارتباطم با او خوب شد و از قلعه‌نویی به خاطر استقبالی که من از داشت، تشکر می‌کنم. همچنین از همه اعضای تیم ملی ایران.

آنتونیو مانیکونه, مانیکونه, مربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال - مانیکونه: بازی با قطر نشان داد تیم ملی ایران در مسیر درستی است

تیم ملی ایران در دوره جدید سرمربیگری قلعه‌نویی آمار ۸ برد و یک تساوی را ثبت کرده اما برخی همچنان با نگاه تردید به این تیم نگاه می‌کنند. فکر می‌کنید این آمار نمی‌تواند چنین ابهام‌هایی را نسبت به تیم ملی برطرف کند؟

بسیار جدی و سخت کار می‌کنیم تا نتایج مثبتی برای تیم ملی ایران به ارمغان آوریم. جدا از نتایج بسیار مهم، چیزی که از آن راضی هستیم این است که عملکردمان بازی به بازی بهتر شده است. دلیل این موضوع هم این است که بازیکنان و تمام افرادی که اطراف آنها کار می‌کنند مثل کادرفنی، کادر پزشکی، کادر اجرایی ، بخش رسانه‌ای و … همه با هم روی دستیابی به اهداف تعیین شده متمرکز شده‌اند. در حال حاضر اعتبار اصلی تیم ملی نتایج و عملکردش است که این موضوع نیز مدیون قلعه‌نویی برای ایجاد اتحاد در تیم ملی و حمایت کامل فدراسیون از برنامه ها و تقویم تیم ملی است.

* به مسابقات اردن برسیم. تیم ملی ما با وجود کسب نتیجه خوب مقابل این تیم مشکلات زیادی داشت و حتی این عملکرد مورد انتقاد خود قلعه‌نویی هم قرار گرفت. این بازی را چگونه دیدید؟

فراموش نکنیم آن بازی با نتیجه ۳ بر یک به سود ایران تمام شد اما بلافاصله پس از مسابقه این مسائل را آنالیز کردیم. از نظر من پس از ۲ بر صفر شدن بازی، یک افت ذهنی در تیم به وجود آمد که موضوع مهمی است. باید از این تجربه درس بگیریم . دیدید برابر قطر نیز پس از به ثمر رساندن ۲ گل به جای متوقف شدن حملات، فشار خود را ادامه دادیم و ۲ گل دیگر نیز به ثمر رساندیم. هم به عنوان بازیکن و هم مربی چنین تجربیاتی داشتم که بارزترین آنها بازی سوئیس و بلژیک است. در آن مسابقه بلژیک که جزء سه تیم برتر جهان بود، تا دقیقه ۲۰ دو بر صفر جلو افتاد اما در ادامه بازیکنانش دچار مشکلات روانی شدند و در نهایت دیدید آن بازی ۵ بر ۲ به سود سوئیس تمام شد.

* ایران در فینال تورنمنت اردن به مصاف قطر، مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌ها رفت. در شرایطی که کارلوس کی‌روش، سرمربی حریف سال‌ها در فوتبال ما کار کرده و تک تک بازیکنان ایران را به خوبی می‌شناخت اما در نهایت نتیجه بسیار خوب ۴ بر صفر را به دست آوردیم.

قطر، قهرمان آخرین دوره جام ملت‌ها است اما نتیجه مثبتی گرفتیم. بیش از همه این عملکرد به ما رضایت داد و تایید کرد که در مسیر درستی کار می‌کنیم.

* عملکرد خوب تیم‌هایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی در بازی‌های تدارکاتی و قدرت حریفانی مثل استرالیا و عربستان کار ایران را در جام ملت‌ها سخت می‌کند.

نکته مهم این است که باید روی خودمان، کارمان، تیم‌مان و بازیکنان‌مان تمرکز کنیم و تمام تلاش خود را برای داشتن بهترین عملکرد به کار بگیریم. در هر تمرین باید بهتر و بهتر شویم. یکی از اصول من در زندگی این است که “اینجا و اکنون زندگی کن” با تمرکز در کاری که در همان لحظه انجام می‌دهیم. بدون فکر کردن به موارد دیگر که می‌تواند ذهن ما را منحرف کند و سبب می‌شود انرژی خود را غیر ضروری از دست بدهیم.

آنتونیو مانیکونه, مانیکونه, مربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال - مانیکونه: بازی با قطر نشان داد تیم ملی ایران در مسیر درستی است

* نکته تلخ تورنمنت اردن مصدومیت شدید مرتضی پورعلی‌گنجی بود که با این مصدومیت جام ملت‌های آسیا را از دست داد.

از مصدومیت مرتضی خیلی متاسف شدم زیرا او بازیکنی خوب و از آن مهم‌تر آدم بزرگی است. اطمینان دارم پس از مصدومیت قوی‌تر از قبل بازمی‌گردد.

 

منبع: فارس