به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، مدت‌هاست که تحلیل‌گران در انتظار صعود نفت به کانال ۱۰۰ دلاری هستند و حالا از سقف‌شکنی قیمت نفت در محدوده ۱۱۰ دلار در روزهای سرد پیش‌رو صحبت به میان آورده‌اند. به‌ویژه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس این پیش‌بینی قوت گرفته است. با این حال نگاهی به […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، مدت‌هاست که تحلیل‌گران در انتظار صعود نفت به کانال ۱۰۰ دلاری هستند و حالا از سقف‌شکنی قیمت نفت در محدوده ۱۱۰ دلار در روزهای سرد پیش‌رو صحبت به میان آورده‌اند. به‌ویژه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس این پیش‌بینی قوت گرفته است. با این حال نگاهی به نمودارهای بازار نشان می‌دهد طلای سیاه فعلا قصد ورود به کانال سه رقمی را ندارد و لجوجانه در کانال ۸۰ تا ۹۰ دلار مقاومت می‌کند.

شاخص‌های قیمت بازار جهانی طی روزهای اخیر در حالی از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کرده‌اند که در خاورمیانه اخبار خوشی به گوش نمی‌رسد و این موضوع هم روی قیمت نفت تاثیر بسزایی گذاشته است.

تاثیر جنگ اسرائیل و حماس بر قیمت نفت!

بلومبرگ اوایل اکتبر گزارش داذ که از زمان درگیری غزه و تل‌آویو، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسیر دریایی جهانی، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این داده‌ها ازسوی بورس بالتیک منتشر شده و مربوط به دوره زمانی بین ۹ تا ۱۵ اکتبر است.

همچنین رویترز هفته گذشته داده‌های مشابهی را به نقل از شرکت LSEG منتشر و گزارش کرد نشانه‌های ضعف در بازار فیزیکی نفت، حاکی از آن است که این وضعیت در آستانه سرایت به بازار آتی بوده و قیمت‌ شاخص‌ها را پایین می‌آورد.

علاوه بر این، تحلیلگران معتقدند که معامله‌گران می‌خواهند بر اساس عوامل بنیادین بازار، معامله کنند اما نمی‌توانند زیرا بیشتر نگران اتفاقاتی هستند که در خاورمیانه روی می‌دهد. هیچ کس نمی‌خواهد در آخر هفته، فروشنده باشد.

نفت ۱۱۰ دلاری در راه است؟

برخی دیگر از تحلیلگران هم اعتقاد دارند که تحولات خاورمیانه تاکنون تاثیر مستقیمی بر عرضه نفت نداشته است، اما بسیاری از احتمال مختل شدن عرضه نفت این منطقه واهمه دارند.

در روزهای ابتدایی هفته جاری قیمت نفت برنت دو دلار و ۵۵ سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و در شاخص ۹۰ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۳۳ سنت معادل ۲.۸ درصد افزایش یافت و در ۸۵ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

البته برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند که پس از حمایت ایران از حماس در جنگ با اسرائیل ، ایالات متحده باری دیگر تحریم‌های نفتی و گازی ایران را شدت می‌دهد و این اتفاق قیمت نفت را تا ۱۱۰دلار افزایش خواهد داد.

با این حال باید منتظر ماند و دید که شرایط آشوب در خاورمیانه تا کجا ادامه خواهد یافت و بایدن نهایتا چه تصمیمی برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران می‌گیرد. هرچند ایران از قوانین کاهش عرضه اوپک معاف است اما قطعا تحریم ایران می‌تواند بر معاملات نفتی آینده موثر باشد.

علاوه بر این، مشخص نیست روسیه و عربستان هم پای قول خود مبنی بر کاهش عرضه خواهند ماند یا نه؟ چراکه پیش از این عربستان چراغ سبزی به آمریکا نشان داده بود که ثابت می‌کرد شاید زین پس قصد این کشور افزایش عرضه و رفع عطش آمریکا به نفت باشد، اما با شروع آشوب در خاورمیانه و نقش پررنگ آمریکا در دفاع از اسرائیل قطعا معادلات نفتی هم تکان خواهند خورد.