هشدار عفو بین‌الملل به پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی
هشدار عفو بین‌الملل به پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی

فارس نوشت: عفو بین‌الملل با اشاره به تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی تا اول نوامبر اعلام کرد که بیش از ۱.۴ میلیون مهاجر بدون مدرک از افغانستان در خطر اخراج قریب‌الوقوع از پاکستان هستند. عفو بین‌الملل این تصمیم را « نقض حقوق‌بشر» شهروندان افغانستان در پاکستان می‌داند و می‌گوید که این کار نگرانی‌های جدی […]

- هشدار عفو بین‌الملل به پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی

فارس نوشت: عفو بین‌الملل با اشاره به تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی تا اول نوامبر اعلام کرد که بیش از ۱.۴ میلیون مهاجر بدون مدرک از افغانستان در خطر اخراج قریب‌الوقوع از پاکستان هستند.

عفو بین‌الملل این تصمیم را « نقض حقوق‌بشر» شهروندان افغانستان در پاکستان می‌داند و می‌گوید که این کار نگرانی‌های جدی را در مورد ایمنی، رفاه و دسترسی به خدمات اولیه ایجاد می‌کند.

این نهاد از مقام‌های پاکستان خواسته است که این تصمیم را هرچه زودتر لغو کنند و به قوانین جهانی حقوق بشر پایبند بمانند.

روز چهارشنبه هفته گذشته شماری از مهاجران افغانستان در برابر اداره مهاجرت ملل متحد در پاکستان تجمع کردند و نسبت به خاموشی این سازمان اعتراض کردند و خواهان توقف روند اخراج اجباری از سوی حکومت پاکستان شدند.

از سویی هم شورای مهاجران افغانستان در پاکستان می‌گوید که با ارسال چندین نامه به آدرس دبیرکل ملل متحد و کشورهای مهاجرپذیر، خواهان رسیدگی به وضعیت مهاجران شده‌ است. تلاش‌هایی که تاکنون نتیجه‌ای به هم‌راه نداشته‌ است.

انتظار می‌رود که فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد برای افغانستان، یافته‌هایش را در مورد افغانستان، در ماه آینده میلادی به شورای امنیت ملل متحد ارایه کند.

پیش از این نیز مقامات پاکستان اعلام کرده بودند که مراکز اخراج مهاجرانی افغانستانی را آماده کرده و قرار است از چهارشنبه هفته آینده مهاجرانی غیرقانونی بازداشت و به این مراکز فرستاده شوند.

ای‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی نوشت: پاکستان برای اخراج ۱.۷ میلیون مهاجر افغان غیرقانونی در این کشور آماده و مراکزی را نیز در این راستا احداث کرده است. 

براساس این گزارش، قرار است تمام مهاجرانی غیرقانونی که اسناد معتبر ندارند، بازداشت و به این مراکز فرستاده شوند. 

یک مقام محلی پاکستان در استان بلوجستان این کشور در این باره گفت: ۳ مرکز اخراج مهاجران در این استان آماده شده و مهاجران غیرقانونی به این مراکز فرستاده خواهند شد. 

وی افزود: مهاجران پیش از مهلت تعیین شده باید از پاکستان خارج شوند، در غیر اینصورت بازداشت خواهند شد. 

پیشتر وزیر کشور موقت پاکستان اعلام کرده بود که مهلت خروج مهاجران افغانستانی از خاک این کشور تمدید نخواهد شد و  و تمام مهاجرانی که با سند قانونی در این کشور حضور دارند دستگیر و بازداشت نخواهند شد..

همزمان با تصمیم پاکستان برای اخراج گسترده مهاجران افغانستانی، طالبان ضمن مخالفت با این تصمیم خواستار بازنگری در این اقدام شده است، اما پاکستان بارها تاکید کرده که از این سیاست کوتاه نخواهد آمد. 

منبع: اطلاعات انلاین