خانم‌ها لطفا برای یک عمر مفید این چند دقیقه را وقت بگذارید
خانم‌ها لطفا برای یک عمر مفید این چند دقیقه را وقت بگذارید

اطلاعات نوشت: مرگ یک زن بر اثر  سرطان پستان، عواقب منفی برای خانواده و حتی جامعه دارد و از آن‌جا که این بیماری زنان را از یک‌سو به عنوان ‌مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می‌کند و از سوی دیگر شایع‌ترین سرطان در میان زنان است، مداوای به موقع آن […]

- خانم‌ها لطفا برای یک عمر مفید این چند دقیقه را وقت بگذارید

اطلاعات نوشت: مرگ یک زن بر اثر  سرطان پستان، عواقب منفی برای خانواده و حتی جامعه دارد و از آن‌جا که این بیماری زنان را از یک‌سو به عنوان ‌مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می‌کند و از سوی دیگر شایع‌ترین سرطان در میان زنان است، مداوای به موقع آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 شاید شما هم طی روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی با ویدیوهایی از بازیگران زن و مرد مواجه شده باشیدکه درباره پویش پیشگیری از سرطان پستان سخن می‌گفتند. 

این پویش از ۹ مهر تا ۹ آبان برگزار شده و هدف آن، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی درباره اهمیت سرطان پستان و راه‌های کنترل آن است. زیرا در بسیاری از موارد، افراد به دلیل ترس و خجالت، تشخیص و درمان این بیماری را به تأخیر می‌اندازند و شانس بهبود خود را کاهش می‎دهند.

سالانه هـزاران مـورد ابتـلا بـه سـرطان در ایـران و میلیون‌هـا مـورد در جهـان رخ می‌دهـد کـه در صـورت تشـخیص بـه موقـع و زودهنـگام، درمـان آن آسـان‌تـر و امـکان کنتـرل و بهبـود کامـل آن بسـیار زیـاد اسـت، زیرا تومـور در مراحـل اولیـه و محـدود قرار دارد.

عامل نگران‌کننده

امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامت زنان، سرطان سینه است؛ یکی از سه سرطانی که بیشترین تأثیر اقتصادی را در دنیا دارد.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان در گفتگو با فیروزه شیخ ویسی خبرنگار روزنامه اطلاعات می‌گوید: سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی، پایین‌تر از میانگین جهانی است که یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامت زنان است.

وی می‌افزاید: در ایران سالانه حدود ۱۶ هزار نفر از زنان مبتلا به این نوع از سرطان می‌شوند. 

آخرین آمار مبتلایان به سرطان سینه در استان گلستان هم به بیش از ۴۵۰ نفر می‌رسد. میزان بروز سالانه سرطان پستان در استان گلستان بیش از ۴۶/۷ در صد هزار نفر برآورد می‌شود و شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است.

سن ابتلا

شبیهی در پاسخ به سن ابتلا در زنان می‌گوید: در ایران بروز این نوع سرطان در دو مقطع، افزایش ناگهانی دارد. نخستین افزایش در سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی است و پیک دوم آن هم پس از ۸۰ سالگی رخ می‌دهد.

وی درباره درمان این نوع سرطان و هزینه‌های مرتبط می‎گوید: درمان سرطان در مراحل پیشرفته با توجه به شیوع قابل‌ ملاحظه آن، بار اقتصادی زیادی برای کشورها دارد. 

در ایران هم محدودیت منابع مالی، امکانات، دارو و تجهیزات، سبب ایجاد نابرابری در دریافت خدمات، وارد آمدن فشار اقتصادی به بیماران و در نتیجه رها کردن درمان می‌شود.

شبیهی با اشاره به ضرورت تشخیص به موقع این بیماری تأکید می‌کند: با توجه به موارد بالای ابتلا به سرطان سینه، این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. 

مرگ یک زن بر اثر این سرطان، عواقب منفی برای خانواده و حتی جامعه دارد و از آن‌جا که این بیماری زنان را از یک‌سو به عنوان ‌مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می‌کند و از سوی دیگر شایع‌ترین سرطان در میان زنان است، مداوای به موقع آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: پیشگیری از ابتلا به این بیماری با واکسیناسیون امکان‌پذیر نیست، اما زنان می‌توانند با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در سبک زندگی، تا حدی خود را از ابتلا به آن ایمن نگه دارند.

خودمراقبتی

شبیهی با اشاره به این که در سراسر جهان، ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) برای اطلاع‌رسانی و آموزش در خصوص سرطان سینه اعلام شده است، می‌گوید: در ایران  هم در این‌ مقطع،برنامه های خاصی داریم، یعنی همزمان با سراسر جهان به عنوان پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه و شعار «چند دقیقه برای یک عمر» به منظور آگاه‌سازی عمومی جامعه در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه و تشویق مخاطبان به تشخیص زودهنگام اقدام می‌کنیم.

 به همین منظور بیشتر تلاش‌ها در طول ماه، آگاهی‌رسانی، تشویق به معاینات بالینی پستان، ماموگرافی و سونوگرافی است.

اهمیت تشخیص زودهنگام 

وی درباره اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان سینه می‎افزاید: اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان بر فرآیند درمان بیمار و روش‌های درمانی انتخاب‌شده توسط پزشکان بسیار تأثیرگذار است و ممکن است بیماران، درمان کوتاه‌تر و آسان‎تر و هزینه کمتری داشته باشند. 

وی یادآور می‌شود: این مقطع زمانی فرصتی است تا با افزایش آگاهی در خصوص این بیماری و علایم اولیه و هشداردهنده، بتوان به اهداف اصلی پویش که کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این سرطان است، دست پیدا کرد.

اهمیت تشخیص زودهنگام 

شبیهی با بیان این که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان و مراکز تابعه در شهرستان‌های استان در خصوص مأموریت سازمانی خود در زمینه پیشگیری از سرطان پستان، همواره آگاهی‌رسانی در مورد پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری را جزو اولویت‌های راهبردی خود قرار داده است، می‌گوید: با توجه به فعالیت ساختار شبکه بهداشت و درمان در سراسر استان و وجود پزشک خانواده و ماما در تیم سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و امکان انجام معاینات دوره‌ای زنان برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان و ارجاع به پزشکان متخصص در پیگیری و انجام اقدامات تشخیصی، توصیه می‌شود همه زنان بالای ۳۰ سال برای آموزش خودمراقبتی و انجام معاینات به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا در صورت وجود علایم مشکوک و عوامل خطر سرطان پستان، به موقع ارجاع و با تشخیص بیماری در مراحل اولیه از درمان‌های موجود بهره‌مند شوند.

وی تأکید می‌کند: سالانه در ایران بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که این آمار تا سال ۱۴۱۹ (۲۰۴۰ میلادی) با افزایش دست‌کم بیش از ۱۱۵ درصدی، به بیش از ۲۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

منبع: اطلاعات انلاین