فلسطین اولویت راهبردی رسانه ملی
فلسطین اولویت راهبردی رسانه ملی

همراهی معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی با مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین و به‌ویژه مردم غزه، اختصاص به ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون ندارد. بیشترین نمود رسانه‌ای از ایران، حول آن که «فلسطین مسأله اصلی جهان اسلام است»، در چند دهه سپری‌شده از عمر انقلاب اسلامی، با حضور و فعالیت رسانه‌های دیداری و شنیداری برون‌مرزی و فعالیت گسترده […]

همراهی معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی با مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین و به‌ویژه مردم غزه، اختصاص به ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون ندارد. بیشترین نمود رسانه‌ای از ایران، حول آن که «فلسطین مسأله اصلی جهان اسلام است»، در چند دهه سپری‌شده از عمر انقلاب اسلامی، با حضور و فعالیت رسانه‌های دیداری و شنیداری برون‌مرزی و فعالیت گسترده این رسانه‌ها در فضای مجازی رقم خورده است.

احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی صداوسیما در گفت‌وگویی که با او داشتیم، هم از ریل‌گذاری جدید حوزه بین‌المللی صداوسیما در راستای حمایت از ملت فلسطین و رزمندگان مقاومت گفت و هم به گوشه‌هایی از تلاش خستگی‌ناپذیر همکارانش در این روز‌و‌شب‌های ملتهب، پرحادثه و خونبار اشاره کرد.

 

احمد نوروزی

 با شروع طوفان‌الاقصی رسانه‌های برون‌مرزی حاضر در میدان بودند و گزارش‌های لحظه به لحظه ارسال کنند. چه تدبیری برای خبرنگاران‌تان اتخاذ کردید که در چنین شرایطی سرعت، دقت و صحت را در کارشان داشته باشند؟ و این‌که با شروع این ماجرا تا به امروز چند ساعت از آنتن همه شبکه‌های برون‌مرزی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است؟
در دوره جدید معاونت برون‌مرزی، سیاست ما بر این بوده که فلسطین تبدیل به یکی از موضوعات راهبردی معاونت شود و در همین راستا ظرفیت کار خبری، تولید برنامه، مستند و آثار نمایشی افزایش پیدا کند. در زمینه خبری، ما پنج تیم خبری در کل پهنه فلسطین داشتیم که به دو زبان انگلیسی و عربی کار می‌کردند که با پیگیری‌های انجام شده این ظرفیت به ۹ تیم افزایش پیدا کرد که به سه زبان عربی، انگلیسی و اسپانیایی فعالیت می‌کردند. در حال حاضر هم شاید تنها خبرنگاری که به زبان اسپانیایی از داخل غزه گزارش می‌دهد، خبرنگار شبکه هیسپان تی‌وی باشد.

این البته به معنای ایده‌آل‌بودن فعالیت ما در پهنه فلسطین نیست. اگر امکانش را داشتیم و می‌شد اتفاق بیفتد، مایل بودیم حداقل دو برابر تیم‌های حاضر را در جای جای فلسطین مستقر کنیم، اما به‌لطف خدا این توسعه قبل از شروع جنگ ایجاد شده بود و باعث شد در شرایط حاضر، خبرنگاران‌مان بتوانند رسالت خبری خودشان را به‌شکل بهتر و مؤثرتری انجام بدهند. در طول زمان، با برقراری مراودات بین خبرنگاران و اتاق‌های خبر شبکه‌ها، تلاش شده هم افراد حرفه‌ای به کار گرفته شوند، هم این افراد در جریان سیاست‌گذاری‌های معاونت قرار بگیرند تا ضمن سرعت در خبررسانی؛ رعایت دقت و صحت را هم در کارشان داشته باشند. از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی شبکه العالم به‌طور کامل در خدمت پوشش رویداد‌های فلسطین قرار گرفته است. پرس تی‌وی هم تا حدود بسیار زیادی فضای پوشش زنده را روی آنتن نگه می‌دارد و در طول شبانه‌روز هم چنانچه خبر زنده و پوشش ویژه خبری نداشته باشد، با برنامه‌های مکمل تحلیلی، مستند و… اتصال آنتن به موضوعات روز فلسطین را حفظ می‌کند. در سایر شبکه‌ها هم عدد و درصد نمی‌توانم بگویم، ولی پوشش خبری، تولید و پخش برنامه‌های مکمل در این حوزه در دستورکار همه قرار دارد. اتفاق دیگری که افتاد، این است که همه شبکه‌های معاونت حداقل یک برنامه ویژه فلسطین روی آنتن دارند؛ تصمیمی که پیش از وقایع اخیر گرفته شده بود و در زمره سیاست‌های راهبردی معاونت بوده و پیشتر اندیشیده شده است.


بیشتربخوانید


نقش شبکه‌های معاونت برون‌مرزی در این روز‌ها برای مخاطبان بسیار پررنگ بوده است. تا چه میزان توانست روایت اول را در این موضوع در دست بگیرد و مرجعیت رسانه‌ای خودش را حفظ کند؟
در حد و میزانی که امکانات در اختیار ما بوده؛ به‌ویژه در شبکه‌های خبری معاونت، حتی اگر در جا‌هایی نتوانسته‌ایم روایت اول را ارائه کنیم، از گردونه انتشار لحظه‌ای اخبار، اطلاعات و تحلیل‌های مکمل هم عقب نمانده‌ایم. در این میان، در پوشش تحولات اخیر، به‌لحاظ تعداد نفرات مستقر و امکانات، العالم پیشتاز است. فعالیت خبرنگاران العالم؛ به‌خصوص خانم اسرا البحیصی مورد توجه رسانه‌های متعددی در دنیا قرار گرفته و باوجود ضعف امکاناتی که دراختیار سازمان صداوسیما قرار دارد، تلاش خوبی صورت گرفته تا حضور شبکه‌های برون‌مرزی ایران در میدان تحولات فلسطین و غزه حفظ شود.

البته همان‌طور که موضوع فلسطین در ابعاد دیگر در سطح کشور، موضوعی ویژه و راهبردی است، باید در سطح رسانه‌ای کشور هم ــ نه‌فقط در معاونت برون‌مرزی ــ به‌شکل آرایش رسانه‌ای منسجم برای دفاع از فلسطین و پوشش اتفاقات فلسطین اولویت یابد تا با عزم رسانه‌ای جدی، امکان بروز و تعیین بیرونی آن در صحنه خبری فلسطین، برای ما هم فراهم بشود. در این ایام مقایسه هم زیاد صورت می‌گرفت که کدام رسانه چه اقدامی داشته و معاونت برون‌مرزی چگونه عمل کرده؟ ضمن آن‌که ادعایی نداریم اقدامات معاونت بی‌نقص بوده، تأکید می‌کنم بسیاری از این مقایسه‌ها ریشه در واقعیت صحنه ندارد. بعضی مقایسه‌ها وقتی در واقعیت روی زمین انجام می‌شود، ملاحظه می‌کنیم اگر شبکه خاصی با تنوع و امکانات بیشتری رویداد‌ها را پوشش می‌دهد، هزینه‌ای که برای تیم‌های خبری، دسترسی‌ها و امکاناتش فقط در فلسطین صرف می‌کند، از بودجه‌ای که شبکه العالم ما برای کل ظرفیت و بهره‌برداری خبری‌اش در تمام دنیا در اختیار دارد و هزینه می‌کند، بیشتر است. این مقایسه‌های درستی نیست و خدا را شاکریم که با همین قلت امکانات، منشأ اثر بوده‌ایم، کار خوبی در این ایام انجام شده و خبرنگاران و شبکه‌های ما از کوران اتفاقات و تحولات لحظه‌ای عقب نمانده‌اند. علاوه بر آنچه درخروجی ماهواره‌ای شبکه‌های معاونت مشاهده می‌شود، بازتاب همین اتفاقات در آمارگیری‌های آنلاین ما نشانگر رشد چندبرابری و مراجعه به‌شدت بالای کاربران به درگاه‌های مجازی شبکه‌های خبری معاونت است. 

شبکه‌های معاند روایت‌های ساختگی ارائه دادند و جای مظلوم و ظالم را جابه‌جا کنند. برای خنثی‌سازی توطئه‌های رسانه‌ای چه اقداماتی انجام دادید؟ (به‌ویژه در دروغ‌های رسانه‌ای سر بریدن نوزادان توسط نیرو‌های مقاومت و…)
در تکمیل اقدامات رسانه‌ای خوبی که مقاومت انجام داد و با اضافه‌کردن بال رسانه به عملیات نظامی‌اش، زمینه‌سازی برای خنثی‌کردن بسیاری از این دروغ‌ها و توطئه‌های رسانه‌ای را خودش به‌عهده گرفت و مابه‌ازای تصویری بسیاری از وجوه آن را در اختیار رسانه‌ها گذاشت، رسانه‌های دیگر ازجمله رسانه‌های معاونت برون‌مرزی هم با نشان‌دادن تناقضات و دستپاچگی رژیم صهیونیستی نسبت به اتفاقات و تلاش‌هایی که برای بازسازی تصویر خودش در دنیا انجام داد، تلاش کردند در قالب‌های مختلف اعم از خبر و کار‌های گرافیکی و برنامه‌های تحلیلی و به‌ویژه دربستر شبکه‌های اجتماعی، جنایت‌پیشگی صهیونیست‌ها و دروغ‌سازی‌های‌شان بازتاب داده شود.
 
در مجموع چند خبرنگار در غزه دارید که به پوشش رسانه‌ای اقدام می‌کنند و این‌که بعد از زدن دفتر العالم و پرس تی‌وی در غزه با چه دشواری‌هایی رو‌به‌رو شدید؟
در حال حاضر پنج خبرنگار در کل سرزمین غزه داریم: دو خبرنگار از العالم، دو خبرنگار از پرس تی‌وی و یک خبرنگار از هیسپان تی‌وی. به‌علت محدودیت‌هایی که وجود دارد ما به شکل لحظه به لحظه و استفاده از ظرفیت‌های تولید کار می‌کنیم و اکنون امکان بهره‌مندی از همه تیم‌های خبری‌مان را در مقیاس ابتدای طوفان‌الاقصی نداریم؛ ولی خبرنگاران پرس تی‌وی، العالم و هیسپان تی‌وی که بعضی در دیرالبلح یا خان یونس یا در مناطق مختلف حضور دارند، سعی می‌کنند ابعاد مختلف ماجرا را اعم از جنایات صهیونیست‌ها و توفیقات مقاومت بازنمایی کنند.

ارتباط توامان با فیلمسازان فلسطینی
معاون برون‌مرزی در بخشی از مصاحبه‌اش با جام‌جم در پاسخ به این سؤال که در صورت ادامه پیدا کردن جنگ، معاونت برون‌مرزی چه اقداماتی در دستور کار دارد؟ می‌گوید: همزمان با جنگ و از روز نخست دنبال افزایش تعداد خبرنگاران و تیم‌های خبری هستیم. با فیلمسازان فلسطینی هم در ارتباطیم تا توأمان جریان ساخت مستند از وقایع جاری را هم آغاز کنیم. هم‌اکنون چنان‌که می‌دانید، امکان اعزام تیم خبری و رسانه‌ای به فلسطین و غزه وجود ندارد، اما ارتباط‌گیری‌های خوبی انجام شده و با استفاده از عوامل بومی، کار‌هایی در دست تولید است. در ادامه هم چنانچه شرایط جنگی باقی بماند، ادامه فعالیت‌ها به شکل بهره‌برداری از ظرفیت خبری داخل غزه دنبال می‌شود. وی ادامه می‌دهد: اگر امکان ورود نیرو‌های جدید هم فراهم شود، با توجه به این‌که در کشور‌های پیرامونی در حال پیگیری تشکیل تیم‌های رسانه‌ای و افزایش خبرنگاریم، به محض فراهم‌شدن شرایط، تیم‌ها و نفرات جدید را وارد غزه و اراضی اشغالی خواهیم کرد. امیدواریم هرچه زودتر آتش‌بس برقرار شود، مردم عزیز فلسطین در امان باشند، خون بی‌گناهان کمتری بر زمین ریخته شود و پیروزی مقاومت هرچه سریع‌تر در کل پیکره فلسطین و سرزمین غزه برقرار شود.

نگاهی به عملکرد رسانه‌های برون‌مرزی در غزه
۱- فعالیت ۹ تیم خبری در غزه به سه زبان عربی، انگلیسی و اسپانیایی 
۲- پوشش شبانه‌روزی و زنده خبری و برنامه‌های تحلیلی
۳- مورد توجه قرار گرفتن فعالیت خبرنگاران العالم در رسانه‌های متعدد 
۴- رشد چند برابری و مراجعه کاربران به درگاه‌های مجازی شبکه‌های برون‌مرزی

منبع: روزنامه جام جم

+