زیرنویس پلاس: کامپوزیت دندان (dental composite) یک درمان در دندانپزشکی می باشد که به منظور ترمیم شکستگی، پوسیدگی و رفع ترک،تغییر سایز، فرم و رنگ دندان استفاده می شود. کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین هم رنگ دندان است که بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص […]

زیرنویس پلاس: کامپوزیت دندان (dental composite) یک درمان در دندانپزشکی می باشد که به منظور ترمیم شکستگی، پوسیدگی و رفع ترک،تغییر سایز، فرم و رنگ دندان استفاده می شود. کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین هم رنگ دندان است که بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص سفت می شود.

مطمئنا همه‌ی افراد علاقه مند هستند تا لبخندی زیبا بر چهره داشته باشند. برای این منظور هم داشتن دندان هایی سالم و منظم ضروری است. زمانی که شما برای پر کردن حفره های دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، متوجه استفاده از مواد خمیری می‌شوید. این مواد خمیری که همرنگ دندان های شما هستند، روی سطح دندان را با فرمی که دندانپزشک به آن‌ها می‌دهد، می‌پوشانند. در پایان کار این لایه‌ی خمیری باید تثبیت شود. دندانپزشک این کار را به کمک نور آبی انجام می‌دهد.

کامپوزیت دندان چیست

کامپوزیت یک ماده صناعیِ مرکبِ غیر یکنواخت است. صناعی به این معنی که به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد و ساخته دست بشر است. مرکب هم یعنی از ترکیبِ چند ماده مختلف تشکیل شده است که هر کدام از این مواد به صورت مجزا خصوصیات و کاربردهای خاصی دارند.

ماده چند جزئیِ ایجاد شده (که کامپوزیت باشد) اکنون تمام خصوصیات و ماهیت تک تک مواد دیگر را دارد. به عنوان یک مثال ساده، تصور کنید ۳ ارتش مختلف با قابلیت های خاص وجود دارند که هر کدام از این ارتش ها توانایی های دو ارتش دیگر را ندارد. وقتی این ۳ ارتش با هم ترکیب شوند، ماهیتشان همانی است که قبلا بود، اما اکنون ارتش جدیدی ایجاد کرده اند که قابلیت هر ۳ ارتش را کسب کرده است و شکست ناپذیرتر شده است.

کامپوزیت دندان یک ترکیب پلیمری است که در دندانپزشکی از آن به عنوان یک ماده مستحکم کننده و یا چسب استفاده می شود. این ماده صناعی ساختاری متشکل از ۳ جزء دارد. که این اجزاء عبارتند از:

  • مواد ماتریس رزین: از این مواد برای افزایش مقاومت و استحکام کامپوزیت استفاده می شود
  • مواد پر کننده: پر کننده ها برای ایجاد خاصیت جلاء و درخشندگی کامپوزیت ها استفاده می شود.
  • و مواد اتصال دهنده: از این مواد برای ایجاد اتصال بین ماتریس رزین و مواد پر کننده استفاده می شود.

بنابراین در مجموع، کامپوزیت دندان ساختاری ۳ جزئی متشکل از چند ماده مختلف است که سفید، مستحکم و دارای خاصیت درخشندگی و تقلید از مینای دندان ما را دارد. بنابراین از آن می توان برای مقاصد مختلفی در دندانپزشکی استفاده کرد.

یکی از دغدغه هایی که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که مدت زمان انجام کامپوزیت دندان چقدر است‌. در این قسمت به بررسی موضوع می‌پردازیم. به طور کلی از مزیت های انجام کامپوزیت دندان این است که مستلزم صرف زمان بسیار زیادی نیست. این روش ترمیمی سریع معمولا در طول یک جلسه به اتمام می‌رسد. به همین جهت هم افراد بجز زیبایی با اهداف درمانی و ترمیمی نیز به سراغ این روش می‌روند. اما لمینت یک پروسه ی درمانی نسبتا طولانی به شمار می‌آید که حداقل مابین دو الی سه جلسه طول می‌کشد.

قیمت کامپوزیت دندان جلو

به طور کلی کامپوزیت های دندانی به دو منظور زیبایی و ترمیم دندانی استفاده می شود. ونیر در کل در دندانپزشکی به معنای درمانی است که قصد زیبایی بر روی قسمت جلویی دندان به منظور پوشاندن عیوب دندانی چسبیده می شود. منظور کامپوزیت ونیر دندان جلو، همان درمان زیبایی کامپوزیت برای طرح لبخند است.

به این دسته، کامپوزیت های قدامی نیز گفته می شود و از نظر کیفیت، طبیعی بودن و زیبایی بسیار مورد توجه هستند. به طور کلی از این کامپوزیت ها برای اهداف زیر استفاده می شود:

ترمیم دندان های پوسیده و آسیب دیده جلویی

از این کامپوزیت ها برای ترمیم های جزئی تا گسترده یک دندان جلویی استفاده می شود. آن ها درخشش طبیعی دارند و از نظر زیبایی شباهت زیادی به مینای دندان خودمان دارند. همچنین از نظر دوام تا حد زیادی مقاوم هستند.

کامپوزیت دندان های جلو معمولا برای پر کردن و ترمیم دندان ها پس از عصب کشی انجام می شود. زیرا می توان بدون نیاز به روکش کردن، دندان را بازسازی کرد.

اصلاح طرح لبخند با ونیر کامپوزیت دندان

به زبان بسیار ساده، اصلاح طرح لبخند یعنی اینکه ما بیاییم و تمام دندان هایی که در طرح لبخند قرار دارند را مرتب، زیبا و سفیدتر کنیم. برای اصلاح طرح لبخند روش های زیادی وجود دارد، اما امروزه بیشتر با لمینت دندان و ونیر کامپوزیت اینکار را انجام می دهند. اما ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت یعنی اعمال لایه لایه خمیر کامپوزیت روی سطوح مختلف دندان های جلویی، برای زیباکردن آن ها. ما در این درمان که کاملا جنبه زیبایی و گاه درمانی دارد، روی سطوح مختلف تمام ۶ تا ۸ دندان جلویی در هر فک، لایه هایی از کامپوزیت قرار می دهیم یا آن ها را با کامپوزیت می پوشانیم. به عبارتی کامپوزیت ونیر یک درمان زیبایی گسترده است و با پر کردن دندان ها و یا حتی ترمیم جزئی آن ها متفاوت است.

نام برند کامپوزیت کشور مبدا قیمت کامپوزیت ونیر هر واحد
هزینه کامپوزیت ونیر اسپیدنت چین از ۲ میلیون
قیمت کامپوزیت ونیر شوفو ژاپن از ۲.۵ میلیون
قیمت کامپوزیت ونیر سولافیل انگلیس از ۳ میلیون
هزینه کامپوزیت دندان SDI استرالیا از ۱.۵ میلیون
اپالیس FGM برزیل از ۱.۲ میلیون
تعرفه ونیر کامپوزیت ونیر آکسفورد آلمان از ۱.۳ میلیون
گرادیا GC ژاپن از ۱.۳ میلیون
هزینه کامپوزیت دندان توکویاما ژاپنی ژاپن از ۱.۷ میلیون
زنیت آلمان از ۱.۸ میلیون
هزینه کامپوزیت دندان سارمکو سوئیس از ۱.۹ میلیون
جیانیان GC ژاپن از ۳ میلیون
قیمت کامپوزیت ونیر کاریزما آلمان از ۲.۷ میلیون
IPS سوئیس – آلمان از ۲.۶ میلیون
هزینه کامپوزیت ونیر کازمادنت آمریکا از ۲.۹ میلیون

قیمت کامپوزیت کل دندان ها

کامپوزیت دندان جزء خدمات پر مخاطبی است که ممکن است برای انجام آن تفاوت قیمت در کلینیک های مختلف دیده شود. مسلما هر یک از خدمات دندانپزشکی یک تعرفه خاصی دارد و این تعرفه می‌تواند با توجه به کیفیت مواد، کیفیت کار دندانپزشک، برند مورد استفاده و..‌. افزایش پیدا کند. اگر بخواهید این خدمات را از یک مرکز معتبر و باسابقه دندانپزشکی که از تجهیزات لوکسی استفاده می‌کند، دریافت کنید طبیعی است که هزینه ی پرداختی شما هم بالاتر خواهد بود.

قیمت کامپوزیت ونیر دندان در تهران ۱۴۰۲ به طور میانگین به مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ الی ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان به ازای هر واحد، قیمت کامپوزیت فک بالا ( هر فک ) مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و قیمت کامپوزیت تمام دندانها ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد و هزینه کامپوزیت وابسته به برند، تعداد واحد و مهارت پزشک متغیر می باشد.

هر فرد به تعداد واحد کامپوزیت مختلفی نیاز دارد. این تعداد معمولا به تعداد دندانهای نمایان در طرح لبخند دارد و بهتر است برای همه این دندانها درمان کامپوزیت دندان انجام شود تا دندان به صورت یکدست و یکرنگ باشد.

تعداد واحد کامپوزیت دندان به طرح لبخند، شرایط، بودجه فرد و تعداد فک مورد نیاز بستگی دارد و با مشورت با دندانپزشک زیبایی تعیین می شود.

کامپوزیت های دندانی موادی از جنس رزین و خمیری شکل هستند و توسط شرکت های مختلف در کشور های گوناگون تولید می شود. هر برند کامپوزیت دارای کیفیت، استحکام، تنوع رنگ و طول عمر مخصوص به خود می باشد. هر شرکت دارای تکنولوژی ساخت مخصوص به خود هستند و باید در انتخاب ها دقت بالایی داشته باشید.

هر برند کامپوزیت وابسته به میزان کیفیت آن، هزینه آن متفاوت می باشد و مستقیما بر روی هزینه هر واحد کامپوزیت موثر می باشد.

کامپوزیت دندان موادی خمیری شکل است که توسط پزشک بر روی دندان قرار و فرم داده می شود. به همین علت بیشترین و مهم ترین عامل در زیبایی کامپوزیت دندان است. همچنین دندانپزشک در صورتی که کامپوزیت دندان را به خوبی انجام ندهد، ممکن است بروز عوارضی همچون پوسیدگی دندان شود.

همچنین پزشک با مشورت هایی که به شما ارائه می دهد، می تواند در هزینه و طول عمر کامپوزیت شما به صورت کامل موثر باشد. هر چه تخصص پزشک برای کامپوزیت دندان باشد، دستمزد او بیشتر خواهد بود و در نتیجه قیمت کامپوزیت بیشتر خواهد شد.

هزینه درمان های جانبی به صورت مستقیم بر روی قیمت کامپوزیت موثر نیستند اما برخی از آنها برای انجام کامپوزیت لازم هستند مانند عصب کشی، ترمیم و جرم گیری هزینه این درمان ها مستقیما بر روی قیمت کامپوزیت موثر نیستند اما این هزینه ها باید انجام شود.

طول عمر کامپوزیت دندان

دانستن طول عمر کامپوزیت دندان، یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده برای افرادی است که می‌خواهند برای ترمیم دندان‌های لب‌پَر شده و زیباسازی دندان‌های خود، این روش زیبایی و درمانی را انتخاب کنند.

واقعیت این است که کامپوزیت دندان با وجود زیبایی و دوام منحصربه‌فردش، دائمی و همیشگی نیست و عمر مفید کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته می‌شود.

ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل متعددی مانند مهارت دندانپزشک، جنس و نوع مواد به کار رفته در کامپوزیت دندان و شیوه مراقبت از کامپوزیت دندان بستگی دارد.

عمر مفید کامپوزیت دندان به عوامل متعددی مانند مواررد زیر بستگی دارد:

  • محل پرشدگی و ترمیم دندان
  • اندازه پرشدگی و ترمیم دندان
  • عادت به دندان‌قروچه کردن
  • مصرف برخی مواد غذایی
  • عدم رعایت بهداشت
  • مهارت دندانپزشک

محل پرشدگی و ترمیم دندان

محل پرشدگی و ترمیم دندان یکی از عواملی است که روی میزان طول عمر و ماندگاری کامپوزیت مؤثر است. کامپوزیت دندان‌های آسیاب به دلیل استفاده بیشتر از این دندان‌ها در جویدن غذا، ماندگاری کمتری نسبت به کامپوزیت دندان‌های پیشین دارد. به همین دلیل معمولاً برای ترمیم دندان‌های آسیاب به جای کامپوزیت، از آمالگام دندانی استفاده می‌شود.

اندازه پرشدگی و ترمیم دندان

طبیعی است که هر چه اندازه پرشدگی و ترمیم دندان بزرگ‌تر باشد، کامپوزیت بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته و طول عمر آن کوتاه‌تر می‌شود. به همین دلیل معمولاً حفره‌های عمیق دندانی را با آمالگام دندانی پُر کرده و سپس از کامپوزیت دندانی برای زیبایی و سفیدی ظاهر دندان‌ها استفاده می‌کنند.

عادت به دندان‌قروچه کردن

دندان‌قروچه کردن یکی از بدترین دشمنان کامپوزیت دندان است. این کار سبب ساییدگی و سبب کاهش ماندگاری کامپوزیت می‌شود. اگر عادت دارید موقع خواب دندان قروچه کنید، بهتر است از کامپوزیت دندان صرف‌نظر کرده و به دنبال روش‌های جایگزین باشید.

مصرف برخی مواد غذایی

مصرف مواد غذایی رنگی مثل چای و قهوه و همین‌طور سیگار کشیدن باعث زرد شدن و کاهش عمر کامپوزیت دندان های جلو می‌شود و از جلوه و همین‌طور طول عمر کامپوزیت دندان می‌کاهد. همچنین مصرف مواد غذایی اسیدی و شیرین، کامپوزیت دندان را آسیب‌پذیر کرده و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

پوسیدگی دندان یکی از مهم‌ترین آفت‌های کامپوزیت دندان است. اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، به‌موقع مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید، به احتمال زیاد دوباره دچار پوسیدگی دندان می‌شوید. پوسیدگی دندان سبب جدا شدن و کاهش عمر کامپوزیت دندان های جلو دندان و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

تخصص و مهارت دندانپزشک

هر چه دندانپزشک در زمینه نصب کامپوزیت دندان ماهرتر و مجرب‌تر باشد، احتمال جداشدگی و خردشدگی کامپوزیت دندان کاهش یافته و متعاقباً طول عمر آن افزایش می‌یابد.

به طور کلی عمر کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و با مراقبت های فرد این طول عمر می تواند متفاوت باشد اما کامپوزیت های دندانی به طور کلی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند.