زیرنویس، گروه بین الملل: جنایات اسرائیل در باریکه غزه ابعادی شوکه کننده پیدا کرده است. بیش از هشت هزار نفر کشته شده که حدود نیمی از آنها کودکان می‌باشند. دهها هزار نفر مجروح شده اند. حدود دویست هزار خانه ویران شده یا آسیب دیده اند. بخشهایی بزرگی از مناطق مسکونی غزه به ویژه در بخش […]

زیرنویس، گروه بین الملل: جنایات اسرائیل در باریکه غزه ابعادی شوکه کننده پیدا کرده است. بیش از هشت هزار نفر کشته شده که حدود نیمی از آنها کودکان می‌باشند. دهها هزار نفر مجروح شده اند. حدود دویست هزار خانه ویران شده یا آسیب دیده اند. بخشهایی بزرگی از مناطق مسکونی غزه به ویژه در بخش شمالی آن به تلی از خاک بدل شده است. اسرائیل مردم بیگناه را با همه سلاحهای ویرانگر از جمله بمب‌های یک تنی و بمب‌های فسفری هدف قرار می‌دهد. آب، برق، اینترنت و تلفن قطع شده است. همه راههای ورود غذا و مایحتاج مردم بسته شده است. دارو در حال اتمام است. اسرائیل هرآنچه توانسته برای نابودی مردم غزه به کار گرفته است.

این جنایات بی سابقه خشم بین المللی را برانگیخته است. راهپیمایی‌های عظیم در لندن، نیویورک، پاریس و سایر شهرهای بزرگ جهان به راه افتاده است. اعتراض‌ها به داخل ساختمان کنگره آمریکا و مراکز دولتی در کانادا کشیده شده است. سیاستمداران بسیاری در شرق و غرب عالم این جنایات را محکوم کرده اند. وزیر کابینه اسپانیا خواهان قطع رابطه با اسرائیل شده است. بولیوی رابطه خود را با اسرائیل قطع کرده است. کشورهای دیگری چون شیلی و کلمبیا سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده اند. اما متأسفانه کشورهای اسلامی، که با اسرائیل رابطه دارند، هنوز در این رابطه واکنش جدی و مسئولانه ای نشان نداده اند. تنها اردن سفیر خود را از اسرائیل فرا خوانده است. در چنین هنگامه‌ای که جنایات رژیم صهیونیستی به اوج رسیده و موجودیت یک جمعیت مسلمان دو میلیون نفری را تهدید می‌کند، از کشورهای اسلامی انتظار می‌رود سفرای خود را از اسرائیل فراخوانند و رابطه خود را با این کشور قطع نمایند یا حداقل تهدید نمایند در صورت ادامه حملات وحشیانه ارتش اسرائیل و تداوم قتل عام غیرنظامیان و کودکان فلسطینی رابطه خود را با این رژیم قطع خواهند نمود.

کسی از این کشورها انتظار ندارد وارد نبردهای نظامی شوند اما تهدید به قطع رابطه که از اینها ساخته است. این تهدید، به دلیل اهمیت کشورهای منطقه برای اسرائیل، می‌تواند فشار سنگینی به اسرائیل وارد نموده و کمکی حقیقی به مردم بیگناه غزه باشد. این اقدامات می‌تواند جان مسلمانان بسیاری را در غزه نجات دهد و از کشتار بی مهابای کودکان و زنان جلوگیری نماید. از اینرو لازم است همه ملت‌های مسلمان دولتهای اسلامی را مورد خطاب قرار داده و از آنها بخواهند دست از تماشا و بی عملی بردارند و اقدام مؤثری برای نجات جان مظلومان فلسطینی انجام دهند. اینک اسرائیل با جنایات خود حجت را بر دولتهای مسلمان امارات، بحرین، مصر، مراکش، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، چاد و مالی تمام کرده است. امروز حضور سفرای این کشورها در اسرائیل هیچ توجیهی ندارد. اینکه اسرائیل با جنایات خود دو میلیون مسلمان را در معرض نابودی قرار دهد و سفرای مسلمان دست بسته در اراضی اشغالی نشسته و این جنایت تاریخی را تماشا نمایند، ننگی بزرگ برای تاریخ اسلام است.

سید هادی برهانی استاد دانشگاه تهران

منبع: مـهر