پیش بینی بورس برای هفته آینده؛ شاخص کل ریزش می‌کند؟
پیش بینی بورس برای هفته آینده؛ شاخص کل ریزش می‌کند؟

 اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت در روندی کاملا متضاد، هم سقوط یکباره را تجربه کرد و هم به یکباره سبزپوش شده و با رشد همراه بود. اما این سبزپوشی مدت زیادی بر تن بورس نماند و بازار در حالی آخرین روز کاری هفته را به پایان رساند که باز هم با […]

- پیش بینی بورس برای هفته آینده؛ شاخص کل ریزش می‌کند؟

 اقتصاد ۲۴ نوشت: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت در روندی کاملا متضاد، هم سقوط یکباره را تجربه کرد و هم به یکباره سبزپوش شده و با رشد همراه بود. اما این سبزپوشی مدت زیادی بر تن بورس نماند و بازار در حالی آخرین روز کاری هفته را به پایان رساند که باز هم با ریزش نسبتا شدیدی روبه‌رو بود.

بر این اساس شاخص کل با افت ۱۰ هزار و ۶۹۸ واحدی که معادل ۰.۵۴ درصد این شاخص است، به سطح ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن به میزان ۹ هزار و ۹۶۰ واحد که معادل ۱.۴۹ درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۰ هزار و ۲۵۳ واحدی رسید.

وضعیتی که به گفته «حسن حسین‌نیا» کارشناس بازار سرمایه علاوه بر اخبار جنگ، تحت تاثیر عدم شفافیت‌ها و ابهامات بالا در ماه‌های گذشته، نبود مشوق‌های کافی و در عین حال تقویت بازار بدهی به عنوان بازار رقیب در مقطع فعلی است.

بر این اساس شاخص کل هم نتوانست آن افت ارزش دارایی و پرتفوی مردم را به خوبی نشان دهد چرا که عملا شاخص کل نسبت به پرتفوی سهامداران ریزش کمتری داشته است. طبق گزارش‌ها در بازار روز چهارشنبه، دهم آبان بیش از ۷۰ درصد از سهم‌ها نزولی بودند در حالی که شاخص کل ۰.۵۴ درصد افت داشته است.

تصمیم گیران از این ریزش شدید آزردگی خاصی نداشتند

حسین نیا با توضیح روند بورس در پایان هفته می‌گوید: «تنش‌ها و ریسک‌های سیستماتیکی که در منطقه وجود دارد، در بازار سرمایه ما هم به عنوان کشوری که با جریان مقاومت همراستا است تاثیر گذاشته است، ولی مسئله‌ای که باعث شده این ریزش‌ها کمی عمیق‌تر شود، عدم شفافیت‌ها و ابهامات بالا در ماه‌های گذشته و نبود مشوق‌های کافی از یک سو و از سوی دیگر تقویت بازار بدهی به عنوان بازار رقیب در مقطع فعلی است».

به گفته او در بازار چهارشنبه دیدیم که شاخص کل هم نتوانست افت واقعی ارزش دارایی‌ها و پرتفوی مردم را به خوبی نشان دهد و عملا شاخص کل نسبت به پرتفوی سهامداران ریزش کمتری داشته است. به نظر می‌رسد که تا این لحظه سیاست‌گذار و نهاد‌های بالادستی و دولت هم زیاد تصمیم خاصی برای حمایت از بازار به صورت جدی نگرفته‌اند، یعنی آن حمایت عملی را ندیدیم. این وضعیت شاید نشان دهنده آن است که تصمیم‌گیران اصلی تا این لحظه از این ریزش شدید آزردگی خاصی نداشته‌اند.

تزریق پول توان ایجاد تحرک در بازار را دارد؟

نگاهی به روند دگرگون‌وار بورس در هفته گذشته نشان می‌دهد سیاست‌گذار در این عرصه نیز به خبردرمانی روی آورده بود. بر این اساس با سقوط بورس اعلام شد که قرار است ۶ هزار میلیارد از محل صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شود، عاملی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی ان را بی اثر و حتی تورم‌زا می‌دانند.

حسن حسین نیا در این باره می‌گوید: «وجهی که تا این لحظه به صندوق‌ها تزریق شده قطعا در آن حدی نیست که بتواند یک محرک قوی برای بازار باشد. قرار است که ۶ همت هم تزریق بشود که اگر یکجا تزریق شود می‌تواند عامل محرک باشد، اما باید گفت تزریق این رقم یکجا نیست به صورت محدود و مکرر خواهد بود».

تهدید جدی بازار سهام با انتشار اوراق بدهی به دلیل کسری بودجه ۳۸۰ همتی

آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داده کسری بودجه دولت با رقم ۳۸۰ هزار میلیارد تومان بسیار فراتر از تصورات مسئولان بود، اما این عامل چه تهدیدی برای بازار سهام خواهد بود؟ به گفته حسن حسین نیا ۳۸۰ همت رقم قابل توجهی است. اگرچه با آخرین خبر وزیر نفت مبنی بر افزایش چشمگیر در تولید نفت می‌توان امید داشت که این کسری بودجه تا حد زیادی تعدیل شود، اما در صورتی که این اتفاق روی ندهد محل تامین این میزان از کسری مهم خواهد بود.

او در این باره می‌گوید: «باید منتظر انتشار اوراق بدهی بیشتر باشیم که بیشترین آسیب را برای بازار سرمایه به همراه دارد چون نرخ سود محصله را می‌تواند خیلی بیشتر کند چرا که این حد از انتشار اوراق بدهی توسط بازار‌ها و صندوق‌ها ایجاد می‌شود. البته بخش‌های دیگر اقتصاد هم قطعا به همان فراخور خواهد بود که بستگی دارد این تصمیم گیری از چه محلی دقیقا تامین می‌شود، تصمیم در این مورد می‌تواند عمق دهنده رکود در سال جاری باشد. ولی قطعا نتیجه‌ای که این کسری بودجه دارد اگر چنانچه محل تامین بخشی از آن از محل فروش شرکت‌های دولتی باشد، می‌تواند برای بازار سرمایه آسیب جدی به همراه داشته باشد، اما اگر چنانچه فروش دارایی‌های دولت مثل شرکت‌های مختلف نفتی یا خودرو و حتی فولادی‌ها در دستور کار دولت باشد برعکس می‌تواند برای بازار سرمایه جالب باشد».

پیش بینی بورس هفته آینده

حسن حسین نیا در پایان به پیش بینی روند بورس با توجه به بازار هفته گذشته پرداخت و گفت: «برای پیش بینی کوتاه مدت و در روز‌های آتی، قطعا دقایق پایانی جلسه معاملاتی اخیر می‌تواند موثر باشد. برای ۱۵ دقیقه پایانی بازار سرمایه شاهد رنج‌های مثبت سنگینی در بازار بودیم که توسط حقوقی‌ها صورت گرفت. چنانچه این رنج‌ها تداوم یابد هفته آینده می‌تواند بهتر از هفته اخیر باشد. ولی باید در نظر داشت که میزان تنش‌ها در منطقه بالاست و قطعا هر اتفاق غیرقابل پیش بینی دیگری می‌تواند در بازار سرمایه حداقل در کوتاه مدت تاثیر سنگینی داشته باشد».

منبع: اطلاعات انلاین