مادر چطور می‌تواند خانواده را آرام کند؟
مادر چطور می‌تواند خانواده را آرام کند؟

زهرا ابراهیمی، مربی مهارت‌های بانوان درباره فعالیت اجتماعی مادران و ابعاد آن گفت: اول از همه لازم است که مادران ضرورت حضور در کار اجتماعی را بسنجند و اگر آن را مفید دیدند، به آن ورود کنند. خانواده مانند سلولی در یک عضو است. این مربی خانواده خاطرنشان کرد: این سلول برای خوب کار کردن […]

- مادر چطور می‌تواند خانواده را آرام کند؟

زهرا ابراهیمی، مربی مهارت‌های بانوان درباره فعالیت اجتماعی مادران و ابعاد آن گفت: اول از همه لازم است که مادران ضرورت حضور در کار اجتماعی را بسنجند و اگر آن را مفید دیدند، به آن ورود کنند. خانواده مانند سلولی در یک عضو است.

این مربی خانواده خاطرنشان کرد: این سلول برای خوب کار کردن باید با بقیه سلول‌ها ارتباط برقرار کند. در جامعه نیز یک خانواده برای متعادل بودن باید با اجتماع خود ارتباط داشته باشد.

وی افزود: اگر خانم فعالیت اجتماعی خود را در کنار کار‌های دیگر مربوط به همسر و فرزندانش داشته باشد، حال بهتری نیز دارد، چرا که به فعالیت مورد علاقه خود می‌پردازد. بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری، خانم مانند هوایی است که فضای خانه را پر می‌کند؛ لذا بسیار مهم است که این هوا سالم باشد تا این سلامتی را به دیگر اعضای خانواده منتقل کند.

ابراهیمی اظهار کرد: بعضا پیش می‌آید که خانم زمانی که زیاد در خانه می‌ماند، حال بدی پیدا می‌کند. به محض اینکه وارد یک جمع شود، سلامتی به وی برمی‌گردد. این نشان‌دهنده اهمیت فعالیت و ارتباط اجتماعی است. در واقع جنس این فعالیت به علاقه‌مندی خود خانم برمی‌گردد که می‌تواند در قالب اجتماعی، سیاسی و یا کار‌های خیرخواهانه باشد.

وی در ادامه گفت: خانمی که هم مادر است و هم در کنار آن فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌دهد، نباید به هیچ وجه مورد سرزنش قرار بگیرد، چرا که او برای خود احترام قائل بوده و می‌داند که باید زمانی را به خود اختصاص دهد. گا‌ها اطرافیان با ذهنیتی اشتباه مادر را دچار تلقین کرده و به او عذاب وجدان می‌دهند. اگر مادر حال خوبی داشته باشد، حال خانواده خوب است؛ لذا با کمک کردن به مادر در جهت اینکه بتواند به انجام کار‌های دلخواه خود برسد، می‌توانیم حال یک خانواده را بهتر کنیم. در این راستا حمایت پدر خانواده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: مادر نقشی اساسی در تربیت کودکان دارد؛ لذا ارتباط سازنده مادر با جامعه، تاثیری مستقیم بر تربیت بهتر فرزندان دارد. بنا بر فرمایش امیرالمومنین (ع) بچه‌ها باید بر طبق زمانه خود تربیت شوند؛ لذا خانم باید به روز باشد و با ارتباطاتی که می‌سازد، دانش خود را به کودکانش نیز منتقل کند. خانم این توانایی را دارد که در چند بعد فعال باشد؛ یعنی وی می‌تواند همزمان در زمینه ارتباط خود با همسر، فرزندان و شغل خود بدون بروز مشکلی پیش برود. امید است که روز به روز بانوان بیشتری بتوانند این توانمندی خود را به کار گرفته و از آن بهره ببرند.

+