در چند روز گذشته خبر و گزارش هایی در خصوص اینکه ورود درنای امید به ایران و منطقه فریدون کنار دیر شده است منتشر شد. این گزارش‌ها از این جهت حائز اهمیت است که امید نام یک دُرنای سیبریِ نر است که سال‌هاست برای گذران زمستان از سیبری به فریدون‌کنار مهاجرت می‌کند. امید تنها بازمانده […]

در چند روز گذشته خبر و گزارش هایی در خصوص اینکه ورود درنای امید به ایران و منطقه فریدون کنار دیر شده است منتشر شد. این گزارش‌ها از این جهت حائز اهمیت است که امید نام یک دُرنای سیبریِ نر است که سال‌هاست برای گذران زمستان از سیبری به فریدون‌کنار مهاجرت می‌کند. امید تنها بازمانده گلّه غربی است.

«امید» هر سال اوایل پاییز با شروع زمستان سخت در سیبری به ایران می‌آید، به‌طور میانگین چهار ماه در فریدون‌کنار اقامت دارد و سپس به سیبری بازمی‌گردد. او سال گذشته نیز حدود ۱۳۰ روز در ایران بود.«امید» سال گذشته پنجم آبان به ایران رسید. یک سال قبل از آن نیز هفتم آبان در فریدون‌کنار فرود آمد. سال ۱۳۹۹ هم در روز ۱۴ آبان وارد مازندران شد. او سال قبل از آن هم اواخر مهرماه به پهنه آبی فریدون‌کنار رسیده بود. و امسال و تا امروز که سیزدهم آبان ماه سال ۱۴۰۲ است امید به ایران و فریدون کنار نرسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران: امید دیر نکرده است

آیا همه شواهد نشان می دهد که درنای امید این تنها بازمانده گله غربی درناهای سیبری دیر کرده است؟عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال اینگونه پاسخ داد: امید دیر نکرده است. در دوره های گذشته تا ۱۴ آذر ماه نیز شاهد ورود درنای امید به فریدون کنار بودیم و تا این تاریخ ورود این درنا به ایران و فریدون کنار ثبت در گذشته داشته است.

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص اینکه آیا، امسال در مسیر سیبری تا فریدون کنار در ایستگاه های دیگری که سابقه توقف درنای امید وجود داشت، مشاهده ای از امید صورت گرفته است چنین گفت: هیچ وقت در هیچ سالی رصد این پرنده از سیبری تا فریدون کنار انجام نگرفته است و این ردزنی صورت نمی گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران: «امید دیر نکرده است»/ «رویا» در سلامت کامل است

از رویا چه خبر؟

سال گذشته درنایی از دسته شرقی سیبری را در تالاب فریدون‌کنار در نزدیکی امید رها کردند. پس از آن به‌طور شگفت‌انگیزی «امید» تنهایی‌اش را پایان داد، با «رویا» دوست شد و با هم آواز خواندند.دو پرنده حدود ۳۴ روز در تالاب فریدون‌کنار با هم بودند و پس از آن هم، صبح روز ۱۴ اسفند، کوچ خود را به سمت سیبری آغاز کردند.

«امید» و «رویا» روزانه تا ۸۰۰ کیلومتر با هم پرواز می‌کنند. اما دوران با هم بودن آن‌ها طولانی نبود، زیرا «رویا» از همسفری با «امید» منصرف شد، در عباس‌آباد تنکابن فرود آمد و «امید» سفر تک‌نفره‌اش را به مقصد سیبری ادامه داد.

حال در آستانه ورود دوباره امید به ایران و فریدون کنار این سوال مطرح است که رویا در چه وضعیتی قرار دارد و آیا امسال باردیگر این دو پرنده در کنار هم قرار می گیرند؟ مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مورد وضعیت رویا گفت: رویا در حال حاضر وضعیت بسیار مناسبی دارد. آمادگی رویارویی دوباره با امید را دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران: «امید دیر نکرده است»/ «رویا» در سلامت کامل است

یکی از عللی که امید و رویا همسفر پروازی سال گذشته نبودند ناتوانی قدرت پرواز بلند مدت رویا اعلام شد آیا رویا در این مدت تمرین پرواز داشته است؟ مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اینگونه توضیح داد: رویا در این مدت تمرین پروازی نداشت. اصلا نباید پرواز را تمرین می کرد.تالاب یک فضای خصوصی است و محیط آن تا همین چند هفته پیش زیر کشت برنج بوده است. محصول برنج که برداشت شد. محیط آبگیری می شود و ۶ ماه از سال پس از آبگیری به عنوان تالاب استفاده می شود.

کارشناسان تاکید دارند یکی از خصوصیات درناها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورت تک همسری است. اگر اتفاقی برای جفتِ آن‌ها بیفتد، به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود.چقدر امید انتخاب رویا از سوی امید است؟ کاویان اینگونه گفت: اینکه تک همسری خصوصیت درنا است، درست است .سال گذشته هم تاکید کردیم که معرفی رویا به امید یک تلاش است. در حال حاضر نیز بار دیگر تکرار می کنیم که این معرفی یک تلاش است و در تمام مجامع علمی دنیا، تمام پرنده شناسان و محققانی که روی پرندگان مهاجر کار کرده اند به ویژه محققان برجسته دنیا که روی درناها تحقیق داشته اند همچنان یکی از روش های محتمل برای اینکه بتوان مسیر پروازی درناها را حفظ کرد، همین روش است. این تصمیم ایران هم نبوده است.

۴۷۲۳۲

منبع: خبـرآنلاین