افزایش ۷۴ درصدی قیمت مسکن / هر متر مربع واحد مسکونی ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان!
افزایش ۷۴ درصدی قیمت مسکن / هر متر مربع واحد مسکونی ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان!

بانک مرکزی پس از حدود یک سال در نهایت امروز سکوت خود را شکست و گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی مهرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۷۶ میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایشی یک درصدی نسبت به شهریورماه دارد. به گزارش زیرنویس […]

بانک مرکزی پس از حدود یک سال در نهایت امروز سکوت خود را شکست و گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی مهرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۷۶ میلیون تومان رسیده است که نشان از افزایشی یک درصدی نسبت به شهریورماه دارد.

به گزارش زیرنویس به نقل از تجارت‌نیوز، بانک مرکزی بالاخره پس از گذشت حدود ۱۱ ماه، امروز گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرد.

بر این اساس متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک تهران در مهرماه ۱۴۰۲ معادل ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده است. این آمار حاکی از آن است که قیمت مسکن در اولین ماه پاییز امسال افزایشی یک درصدی را نسبت به ماه قبل یعنی شهریورماه پشت سر گذاشته است.

رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲/۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن

آپارتمان‌های پرطرفدار از منظر سال ساخت

از سوی دیگر بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه نشان‌دهنده این امر است که از مجموع سه هزار و ۱۳۳ واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا نهایت پنج سال عمر ساخت با سهم ۲۷/۴ درصد، بیشترین خرید و فروش را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود ۱/۲ واحد درصد کاهش یافته است.

مناطق پرطرفدار تهران در مهرماه ۱۴۰۲

تعداد معاملات ثبت‌شده در مناطق ۲۲گانه تهران نشان‌دهنده آن است که منطقه ۵ با ۴۰۴ معامله و سهمی ۱۲/۹ درصدی از کل معاملات در صدر مناطق از نظر خرید و فروش واحد مسکونی قرار دارند. پس از آن هم منطقه ۱۰ با ۲۹۳ معامله در رتبه دوم قرار دارد. منطقه ۴ نیز با ۲۷۰ عدد معامله در جایگاه سوم قرار گرفته است.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی اغلب منطقه ۲ در رتبه سوم قرار داشت و حالا منطقه ۴ با اختلافی کم در مقایسه با یکی از پررونق‌ترین مناطق تهران یعنی منطقه ۱۰ قرار دارد.

گران‌ترین منطقه تهران کدام است؟

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

تورم اجاره مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن استیجاری شهر تهران در مهر ماه ۱۴۰۲ حاکی از رشد یکسان و معادل ۴/۲ درصدی نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه اجاره مسکن در این بازه و در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵۴/۷ و ۶۰/۸۰ درصد بوده است.