تینا مزدکی_ این شرکت گفت که تاریخ پرتاب در انتظار تایید قانونی است، به این معنی که اداره هوانوردی فدرال هنوز فرآیند بررسی محیطی راکت و سایت پرتاب آن را که توسط تالاب‌هایی در تگزاس جنوبی احاطه شده است، تکمیل نکرده‌است. با این حال، اعلامیه اسپیس‌ایکس نشان می‌دهد که این شرکت معتقد است که به […]

تینا مزدکی_ این شرکت گفت که تاریخ پرتاب در انتظار تایید قانونی است، به این معنی که اداره هوانوردی فدرال هنوز فرآیند بررسی محیطی راکت و سایت پرتاب آن را که توسط تالاب‌هایی در تگزاس جنوبی احاطه شده است، تکمیل نکرده‌است.

با این حال، اعلامیه اسپیس‌ایکس نشان می‌دهد که این شرکت معتقد است که به زودی این تاییدیه نظارتی را دریافت خواهد کرد. این با آنچه منابع به Ars گفته‌اند، همخوانی دارد؛ که تایید فدرال برای پرتاب دوم استارشیپ نزدیک به پایان است.

اولین دسته کامل از استارشیپ، از جمله تقویت کننده فوق سنگین آن، در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ از تگزاس جنوبی بلند شد. این موشک علیرغم اینکه سه موتور از ۳۳ موتور اصلی رپتور آن به طور کامل در هنگام پرتاب مشتعل نشدند، پرتاب شد. سه موتور دیگر در هنگام صعود از کار افتادند و پس از چند دقیقه، وسیله نقلیه در نهایت با انحراف از مسیر توسط سیستم خاتمه پرواز خود نابود شد. اسپیس ایکس با این حال داده‌های ارزشمندی را به دست آورد.

مشکلاتی نه تنها در مورد موشک، بلکه در مورد سایت پرتاب نیز وجود داشت. این شرکت اولین برج پرتاب خود را بدون انحراف شعله و سازه‌های دیگر ساخت تا به کاهش قدرت ۳۳ موتور اصلی کمک کند. در نتیجه آسیب قابل توجهی به سکوی پرتاب وارد شد و انرژی پرتاب بتن را به تالاب‌های اطراف پرتاب کرد.

زمان نمایش موشک عظیم استارشیپ فرا رسیده‌است!

در چند ماه پس از آن، اسپیس ایکس با سرعت مشخص خود، سکوی پرتاب را به طور کامل بازسازی کرد و یک سیستم سرکوب صدا را برای کاهش انرژی پرتاب ایجاد کرد. بخشی از بررسی به این دلیل است که اطمینان حاصل شود که این اقدامات به اندازه کافی قدرت انفجاری اشتعال و خروج موشک از محل پرتاب را کاهش می دهد.

اسپیس ایکس دوباره یک پرتاب صبحگاهی را برای موشک، شاید حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی در جنوب تگزاس (۱۴:۰۰ UTC) هدف قرار خواهد داد. تاریخ پرتاب ممکن است برای ۱۳ نوامبر باشد، اما هیچ چیزی مشخص نشده است.

یکی از تغییرات قابل توجه اضافه شدن یک حلقه “استیجینگ داغ” بین تقویت کننده Super Heavy و مرحله بالایی Starship است. این تکنیک موتورهای رپتور استارشیپ را قبل از جدا شدن مرحله بالایی از مرحله اول سوپر سنگین احتراق می کند. این از نظر فنی چالش‌برانگیزتر از انتظار برای جداسازی مرحله است، اما در نهایت منجر به قابلیت حمل بار به مدار بالاتر برای Starship خواهد شد.

منبع: arstechnica

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین