آغاز به کار منطقه آزاد بانه و مریوان
آغاز به کار منطقه آزاد بانه و مریوان

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور گفت: امروز به طور رسمی منطقه آزاد بانه و مریوان به عنوان دهمین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور کار خود را آغاز کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس از سنندج، حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور در نشست با خبرنگاران، با اشاره به اینکه منطقه آزاد بانه و مریوان به صورت رسمی شروع به کار می کند، اظهار کرد: درون زا، برون گرا، مردم محور، عدالت محور و دانش بنیان پنج رکن اصلی اقتصاد مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه تولید رکن محوری اقتصاد مقاومت است، افزود: تولید در توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور بیان کرد: ۹۴ مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که تعداد ۱۸ منطقه آزاد و مابقی منطقه ویژه هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: تعداد ۴۸منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال هستند که بیش از یک سوم صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۸ میلیارد دلار مربوط به مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی است.

وی عنوان کرد: همچنین بیش از ۷۰ درصد ترانزیت کشور از مبادی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می افتد، اغلب مرزها و مبادی ورودی و خروجی جزو منطقه آزاد هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور، ذکر کرد: بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ مستقر بوده که موجب اشتغال برای ۷۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد شده است.

عبدالملکی به آغاز به کار دهمین منطقه آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در استان کردستان در منطقه بانه و مریوان پرداخت و گفت: سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی این منطقه به همراه تعداد دیگر منطقه آزاد و ویژه کشور تصویب شد که اشکالاتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مطرح شد این رفت و برگشت ها میان مجمع تشخیص مصلحت و شورای اسلامی منجر شد در اوایل سال ۱۴۰۰ هفت منطقه آزاد جدید به تصویب رسید یکی از آن ها منطقه آزاد بانه و مریوان است.

وی با اشاره به تکمیل طرح جامع منطقه آزاد بانه و مریوان با پیشرفت ۴۰ تا ۵۰ درصدی، افزود: کردستان ظرفیت اقتصادی بسیار بالای برای خود استان و کشور دارد، منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مناطق ملی با کارکرد فراملی و بین المللی هستند و مناطق محلی نیستند و نفع آن ها ابتدا به منطقه نزدیک خود و بعد از آن به کشور می رسد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور، اضافه کرد: ایجاد منطقه آزاد موجب جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در این استان خواهد شد و امروز به طور رسمی این منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در بانه و مریوان ایجاد می شود.

عبدالملکی ادامه داد: منفعت این منطقه شامل حال مردم بانه و مریوان و کردستان خواهد بود اما در سطح ملی این منطقه دارای جایگاه مهمی است و یکی از علل آن نقطه جغرافیای آن در شمال غرب کشور در مرز کردستان عراق، جای که تجارت در آن بسیار گسترده است.

وی افزود: حدود ۶ میلیارد دلار مبادلات تجاری در مرز باشماق اعم از ترانزیت، واردات و صادرات نشان از مستعد بودن منطقه برای اجرای این مهم است در واقع سرمایه گذاران و تجار عراقی می‌توانند در مریوان و بانه زمین تهیه و سرمایه گذاری کنند و با هزینه تولید کمتر و با سود بسیار بالاتر به منطقه اقلیم کردستان منتقل کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه کشور، خاطرنشان کرد: از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صورت غیر رسمی در خواست کرده ایم که در استان سرمایه گذاری کنند و در نمایشگاه های بین المللی این ظرفیت را به آن ها معرفی کرده ایم.

دهمین منطقه آزاد ویژه اقتصادی

منبع: خبـرآنلاین