این نسخه از تویوتا لندکروزر سری ۷۰ برای فعالیت‌های بشردوستانه طراحی شده و افراد عادی امکان خرید آن را ندارند. سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی، کاربران این خودرو خواهند بود.  این نسخه از تویوتا لندکروزر سری ۷۰ برای فعالیت‌های بشردوستانه طراحی شده و افراد عادی امکان خرید آن را ندارند. سازمان ملل متحد […]

 این نسخه از تویوتا لندکروزر سری ۷۰ برای فعالیت‌های بشردوستانه طراحی شده و افراد عادی امکان خرید آن را ندارند. سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی، کاربران این خودرو خواهند بود.

 این نسخه از تویوتا لندکروزر سری ۷۰ برای فعالیت‌های بشردوستانه طراحی شده و افراد عادی امکان خرید آن را ندارند. سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی، کاربران این خودرو خواهند بود.

خودروی خاصی که به مردم عادی فروخته نمی‌شود

شاید انتظار عرضهٔ خودرویی مثل تویوتا لندکروزر سری ۷۰ را در ژنو سوئیس نداشته باشید زیرا قوانین جاده‌ای این شهر بسیار سخت‌گیرانه است اما ژنو مقر سازمان ملل متحد، کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ و مجموعه‌ای از سازمان‌های بشردوست است که در سخت‌ترین مناطق جهان فعالیت می‌کنند؛ بنابراین، ژنو مکان مناسبی برای عرضهٔ مدل جدید لندکروزر GDJ۷۶ خواهد بود. هرچند ممکن است این خودرو شبیه یک سری ۷۰ معمولی به نظر برسد اما درواقع لندکروزر جدیدی است که توسط شرکت تویوتا جبل‌الطارق ساخته شده است.

تویوتا جبل‌الطارق شرکتی است که در سال ۱۹۹۶ با حمایت تویوتا تأسیس شد و به‌عنوان شرکت اصلاح و توزیع شاسی‌بلندهای تویوتا برای سازمان‌های بشردوست فعالیت می‌کند. تویوتا جبل‌الطارق در حال حاضر مدل HZJ۷۶ را بر اساس نسخهٔ واگن لندکروزر سری ۷۰ عرضه می‌کند که به لطف صندلی‌های کناری مقابل هم در عقب، ظرفیت حمل ۱۰ نفر را دارد. این خودرو را احتمالاً تاکنون با نشان سازمان ملل در اخبار دیده‌اید.

حال این شرکت، نسخهٔ جدیدی از لندکروزر سری ۷۰ را با نام GDJ76 ارائه کرده است. این مدل بر اساس فیس‌لیفت سری ۷۰ شکل گرفته که اخیراً برای بازارهای استرالیا و ژاپن معرفی شد اما از بسیاری تجهیزات رفاهی این خودرو مثل چراغ‌های جلوی خودکار، صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بی‌بهره است. بااین‌حال، در عوض GDJ76 به کنترل کشش فعال تویوتا، قفل دیفرانسیل دستی برای قابلیت اطمینان بیشتر، رنگ سفید ویژه و اسنورکل مشکی برگرفته از HZJ76 مجهز شده است.

پیشرفت مهم این مدل اما زیر کاپوت صورت گرفته یعنی جایی که یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر دیزلی جدید جایگزین نمونۀ شش سیلندر قبلی شده است و ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتری دارد. همچنین آلایندگی این موتور هم ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده تا امکان مطابقت با استانداردهای یورو ۴ را داشته باشد که برای تردد در برخی کشورها الزامی است. علاوه بر این، قدرت موتور هم حالا از ۱۲۹ به ۲۰۱ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. انتقال نیروی پیشرانه نیز از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

خودروی خاصی که به مردم عادی فروخته نمی‌شود

البته GDJ76 جایگزین HZJ76 نخواهد بود و دو مدل حداقل برای یک سال در کنار هم تولید خواهند شد و سازمان‌ها با وجود پیشرفت‌های قابل‌توجه مدل جدید همچنان می‌توانند همان مدل قدیمی را هم سفارش دهند. فعلاً مشخص نیست که تویوتا جبل‌الطارق چه زمانی HZJ76 را کنار خواهد گذاشت و یا اصلاً قصد چنین کاری را دارد یا نه. به گفتهٔ این شرکت، به لطف پیشرانهٔ جدید، زیر کاپوت GDJ76 حالا فضای آزاد بیشتری وجود دارد که سازمان‌های امدادی می‌توانند از آن برای تجهیزاتی مثل باطری اضافی، دینام بزرگ‌تر و سیستم‌هایی که به پیشرانه متصل می‌شوند مثل یخچال برای انتقال واکسن استفاده کنند.

تحویل GDJ76 به سازمان‌های بشردوست از مارس آینده آغاز خواهد شد. به گفتهٔ تویوتا جبل‌الطارق، سازمان ملل از اولین خریداران این خودرو محسوب می‌شود و ناوگان بزرگی را سفارش داده است.

پدال

+