خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیل به مازندران زیر پلک خواب آلود مدیران
خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیل به مازندران زیر پلک خواب آلود مدیران

اطلاعات نوشت: باران در مازندران همواره یک امر عادی تلقی می شود اما وقتی تدابیر لازم اتخاذ نشود، این امر می تواند خسارات زیادی به جا بگذارد و این همان اتفاقی است که متاسفانه ساکنان مناطق گسترده ای از این استان طی ۲ روز گذشته شاهد آن بودند تا باردیگر قصور مسئولان محلی وضعف شدید […]

- خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیل به مازندران زیر پلک خواب آلود مدیران

اطلاعات نوشت: باران در مازندران همواره یک امر عادی تلقی می شود اما وقتی تدابیر لازم اتخاذ نشود، این امر می تواند خسارات زیادی به جا بگذارد و این همان اتفاقی است که متاسفانه ساکنان مناطق گسترده ای از این استان طی ۲ روز گذشته شاهد آن بودند تا باردیگر قصور مسئولان محلی وضعف شدید نظارت ها، خود را نمایان کند.

بارندگی ۱۱۰میلیمتری غرب مازندران در زمان کوتاهی سبب وقوع سیل در شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس  آباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی شد که برآوردهای اولیه نشان می دهد حدود ۲۳۰۰میلیارد تومان خسارت به خانه های شهروندان، جاده ها، پل های شهری و روستایی و همچنین شبکه های توزیع برق این استان وارد شده است.

استاندار مازندران دیروز در این باره در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان عباس‌آباد گفت: برخی مدیران که به هشدارهای داده شده برای پیشگیری از خسارات احتمالی سیل توجه نکردند،مسبب خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل هستند و باید اکنون پاسخگوی بی‌توجهی‌های خود به هشدارها باشند.

به گزارش ایرنا، سید محمود حسینی‌پور در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان عباس‌آباد با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی به هشدارهای احتمال وقوع خسارت ناشی از طغیان رودخانه در برخی نقاط، اظهار داشت: متاسفانه دیده شده است دهیار یا عضو شورا احتمال وقوع خسارت بر اثر سیل یا طغیان رودخانه را به یک دستگاه به طور مکتوب اطلاع داده، اما با بی‌توجهی مسئول مربوطه مواجه شده است و اکنون شاهد وقوع خسارت از همان نقطه هستیم.

وی افزود: مسئولی که به این هشدارها بی‌محلی کرد باید پاسخگو باشد. اگر امروز خسارت وارده را از آن مسئول بگیریم برای همیشه در خاطرش می‌ماند که نباید کم‌کاری کند. تاوان کم‌توجهی و سهل‌انگاری یک مدیر را نباید از بیت‌المال پرداخت.

اشاره استاندار به هشدارهای مکتوب دهیار و شورای اسلامی روستای پرچور شهرستان عباس‌آباد برای مقاوم‌سازی پل این روستا و جمع‌آوری درختان شکسته و افتاده از بستر رودخانه بود که با بی‌توجهی مسئولان مربوطه به این هشدار، در سیل اخیر پل این روستا تخریب شد.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران مازندران در این باره با اشاره به این که حجم بارندگی‌ها به برخی تاسیسات و ابنیه‌ها فنی شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه  شمالی خسارت وارد کرده است، گفت: اقدامات لازم برای پاسخ به بحران در ساعات اولیه وقوع سیل انجام شد.

حسینعلی محمدی در گفتگو با ایسنا، در خصوص خسارت سیل ، اظهار داشت: بارش باران ۱۱۰میلیمتری در زمان بسیار کم، در برخی شهرهای مازندران و به ویژه غرب استان خسارت‌های زیادی وارد کرد و اکنون تمرکز ما بربرآورد خسارات و پاسخگویی به بحران است، در حالی که در شهرستان عباس آباد در بخش راه شاهد تخریب ۲ دهنه پل و راه ورودی “چارز” و بخش‌هایی از راه دسترسی به شهرک نواب و اطراف آن هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه در شهرستان‌های آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی هم سیلاب موجب تخریب بخشی از تاسیسات شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق شده است، گفت: با کمک نیروهای امدادی و شرکت توزیع، برق رسانی پایدار شده است .
وی  ادامه داد: به علت شدت بارش باران سیل آسیا در آمل هم به راه‌های ارتباطی ۴تا ۵روستا خسارت وارد شد که بلافاصله با ورود عوامل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بخشی از مسیر بهسازی و تردد اولیه برقرار شد.

بارندگی ها افزایش می یابد

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: طبق داده های هواشناسی میزان بارش ها نیمه دوم سال در کشور ۵۰تا ۷۰درصد افزایش می یابد .
به گزارش مهر، محمدحسن نامی پیش از ظهر دیروز در ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران اظهار داشت: برابر داده‌های هواشناسی و نقشه شناسی در سال جاری میزان بارندگی‌ها ۵۰تا ۷۰درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: زمانی که نزولات افزایش می‌یابد، برخی از سازه‌های پل و تقاطعی گنجایش لازم را ندارند و از این رو باید پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از خسارت‌ها را داشته باشیم و تمامی پل‌های واقع شده در غرب و شرق استان را مرمت کنیم تا از سایش خاک و سازه‌ها در سیلاب جلوگیری شود.

نامی یادآور شد: باید توجه ویژه  ای به سازه‌های تقاطعی و پل‌ها داشته باشیم و نسبت به افزایش ارتفاع و شیب آن برای جلوگیری از خسارت‌ها اقدام کنیم .

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور خواستار تسریع در مرمت و بازسازی پل آسیب دیده عباس آباد در سیلاب اخیر شد و گفت: اصلاح مسیر و دیواره سازی رودخانه‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: وزارت  نیرو و شرکت آب و فاضلاب باید تمامی نقشه‌های رودخانه‌ها را شامل عرض و بستر حریم آن‌ها را به ستاد مدیریت بحران در کشور و استان‌ها اعلام کنند.

استاندار مازندران هم با اشاره به این که سیلاب اخیر به اراضی کشاورزی، تاسیسات و ابنیه فنی و ۲۰واحد مسکونی در عباس آباد خسارت وارد کرد، گفت: برآوردهای اولیه خسارت سیل روز ۱۳آبان ماه در مازندران، حدود ۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برآورد شده است و کارشناسان در حال بررسی خسارت وارده به بخش‌های مختلف هستند.

سید محمود حسینی پور، در بازدید از مناطق سیل زده غرب مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیلابی که در منطقه عباس آباد شاهد بودیم، به ۶پل خسارت‌های جدی وارد کرد و خوشبختانه خسارت های جانی نداشتیم.

خسارت سیل به ۱۵ روستای چالوس

فرماندار چالوس در زمینه خسارت سیل در این شهرستان  گفت: سیلاب شنبه گذشته به ۱۵روستا در بخش مرکزی و تاسیسات و ابنیه فنی بخش شهری چالوس خسارت وارد کرده است.

رستم زرودی افزود: در همان ساعات اولیه بحران سیل در غرب مازندران، گروه‌های جهادی اقدامات لازم برای امدادرسانی به خانواده‌های خسارت دیده را انجام دادند.

مجتبی نجفی، معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آمل هم گفت: باران شدید   درشهرستان آمل باعث جاری شدن سیل در برخی روستاها، آبگرفتگی منازل شهری و خرابی تاسیسات برقی شد و  در مدت کمتر از ۲ ساعت، بیش از ۳۲میلیمتر باران در شهرستان آمل بارید و همزمان با بارش شدید باران همراه با آذرخش، ۱۴دستگاه ترانس برق و چراغ های راهنمایی و رانندگی دچار خسارت شدید شد و از کارافتاد که براساس برآوردها بیش از ۵۰میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت .

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های اولیه بیش از ۴۰خانه درون شهری دچار آبگرفتگی شد که بلافاصله با حضور عوامل آتش نشانی، پسماند و مدیریت بحران شهرداری آمل خدمات رسانی و تخلیه آب انجام شد.

فرماندار عباس‌آباد  شیراز وقوع سیل در مناطق روستایی این شهرستان به‌ویژه بخش مرکزی خبر داد و گفت: شدت سیل در منطقه کلاراباد سنگین بود و موجب تخلیه برخی مناطق روستایی شده است.

جواد اصلانی، میزان بارش در منطقه را ۸۲میلیمتر بیان کرد و اظهار داشت: خسارت به روستاهای «جیسا»در کلارآباد و «کراتکوتی» وارد آمده و متاسفانه سیل یک مصدوم برجا  گذاشته  و حال این مصدوم که یک بانو است و خیم گزارش شده است؛ این مصدوم دچار جراحت در ناحیه سر و نیز خفگی شده بود که با تلاش امدادگران و با قایق امداد نجات یافت، اما همچنان خطر جان وی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه فشار بسیار زیادی بر روی سد سرشاخه‌گیر بخش مرکزی و روستای «ماشالله‌آباد» قرار دارد، گفت: خوشبختانه خسارات به مناطق شهری شهرستان و شهر کلارآباد چندان قابل توجه نیست و در حد آب‌گرفتگی و تخریب چند معبر مجاور رودخانه‌ است.

سد ذوات زیر آب رفت

 باران سیل آسا در نوشهر و چالوس موجب جاری شدن سیل، زیر آب رفتن سد ذوات چالوس، آبگرفتگی منازل، قطعی آنتن‌های تلفن همراه و آب گرفتگی معابر شد.

بنابر گزارش‌های مردمی، بارش سیل آسا باران موجب آب گرفتگی شدید معابر، کاهش دید و قطعی تلفن‌های همراه، آبگرفتگی منازل در حوالی سد ذوات چالوس و برخی نقاط نوشهر و چالوس شد.

محمدی، مدیرکل  ستاد بحران مازندران هم گفت: شکستگی سد ذوات صحت ندارد، بلکه تغییر مسیر آب سد روی داده است و به واسطه طغیان رودخانه بخشی از منازل دچار خسارت شده‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین