در بخشی از این گزارش آمده است: * کمتر از یک ماه از جنگ جدید در خاورمیانه می‌گذرد و روند ادامه‌دار آن باعث شد قیمت دلار در ایران حدود ۲هزار تومان افزایش پیدا کند. این اتفاق بهانه‌ای شد تا شاهد روند صعودی و یک‌باره قیمت خودرو در کشور باشیم و این در حالی است که […]

در بخشی از این گزارش آمده است:

* کمتر از یک ماه از جنگ جدید در خاورمیانه می‌گذرد و روند ادامه‌دار آن باعث شد قیمت دلار در ایران حدود ۲هزار تومان افزایش پیدا کند. این اتفاق بهانه‌ای شد تا شاهد روند صعودی و یک‌باره قیمت خودرو در کشور باشیم و این در حالی است که عرضه و تقاضای خودرو ماه‌هاست که کُند شده و بازار در رکود است.

* هفته گذشته فهرستی از قیمت‌های ۱۲ خودرو منتشر شد که برخی از آنان تا ۳۰درصد افزایش قیمت داشتند. البته مشخص نبود قیمت‌های جدید بر اساس کدام الگوست و چه نهادی مجوز آن را صادر کرده است، چرا که آخرین باری که شورای رقابت اجازه افزایش قیمت داد اواخر فروردین‌ماه امسال بود.

* خارج از این مصوبات هیچ‌گونه تغییر و افزایش قیمتی در خصوص انواع خودرو‌ها اعمال نشده است. بعد از اعلام قیمت خودرو‌های تولیدی (ایران‌خودرو و سایپا) یک بار در ۲۱ تیرماه قیمت ۵ خودروی سایپا اعلام شد و یک بار نیز در ۲۵ مهرماه قیمت ۸ خودروی جدید ایران‌خودرو اعلام شد؛ بنابراین در خصوص قیمت خودرو‌های تولیدی هیچ گونه تغییر قیمتی به جز مصوبات مذکور اعمال نشده است. در مورد قیمت خودرو‌های مونتاژی و وارداتی نیز مصوبات کاملا به صورت رسمی اعلام شده و هیچ‌گونه تغییر قیمتی در خصوص این خودرو‌ها مجاز نیست.»

* متاسفانه بخش اعظم مشکلات ما این است که خودروسازان هر جا که لازم باشد برای متقاعدسازی مسئولین بسیار خوب عمل می‌کنند، اما برای متقاعد کردن مردم هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند. یعنی اگر خودروساز محصولی را جدید اعلام می‌کند و افزایش قیمت آن‌ها را با مجوز کسب می‌کند، اما خود را ملزم به اقناع مشتری نمی‌بیند و پاسخگویی به مشتری در ضعیف‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و با توجه به شرایط انحصاری که در بازار وجود دارد هر محصولی را با هر قیمتی که تولید می‌کند به مشتری می‌فروشد.

* هفته گذشته دلار مقداری بالا رفت و می‌دانید که قیمت خودرو متاثر از قیمت دلار است. بالا رفتن قیمت دلار حتی به میزان کم به صورت روانی روی بازار خودرو تاثیر دارد. بازار خودرو تا آخر سال متناسب با ارز، اما با تغییرات کمتر، باز هم افزایش را تجربه خواهد کرد، یعنی اگر ۳۰درصد افزایش ارز را داشته باشیم به واسطه واردات حدود ۲۰درصد به قیمت خودرو اضافه شود. البته من امیدوار هستم قیمت ارز تا پایان سال ثابت بماند.

* به‌هرحال در هفته گذشته قیمت خودرو افزایشی بوده و نمی‌توان قبول کرد که با یک تکذیبیه یا دستورالعمل آن را به قبل برگرداند و حتی اگر واردات ناقص خودرو، افزایش دلار و جنگ در غزه را در افزایش قیمت خودرو دخیل بدانیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که بازگرداندن قیمت خودرو به قیمت یک هفته پیش کار سختی است و تنها رکود بازار است که می‌تواند ترمز افزایش قیمت‌ها را بکشد.»

* مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو افزایش قیمت دلار و تکانه‌های ارزی در آن تاثیر داشته است. او عنوان کرد بازار خودرو به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده و برای کنترل آن باید متغیر‌های کلان اقتصادی نیز کنترل شود. شجاعی پیش‌بینی کرد اگر نرخ ارز بخواهد روند افزایشی شدیدی را تجربه کند روی شدت واردات خودرو تاثیر خواهد گذاشت و تا پایان سال افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود.

بخشی از صحبت‌های مرتضی شجاعی:

* آنچه در مورد ارز مهم است، سرعت تغییر قیمت آن است، اگر در یک بازه کوتاه‌مدت مثلا دو یا سه روز اتفاق بیفتد. مثلا اگر در این بازه نرخ ارز ۱۰درصد رشد کند طبیعتا بازار خودرو بیشتر از ۱۰درصد رشد خواهد داشت، چون به بازار خودرو انتظار شوک ارزی وارد می‌شود و به‌اصطلاح بازار افزایش قیمت‌ها را پیش‌خور می‌کند. کما اینکه اگر نرخ ارز کاهشی شود و حتی به ثبات برسد، اضافه پرش‌های قیمتی به‌تدریج تعدیل می‌شود.

* این تعدیل را در دوره‌ای که دلار از ۶۳هزار تومان به محدوده ۵۰هزار تومان رسید، به‌خوبی لمس کردیم و دیدیم که نرخ ارز وقتی به ثبات نسبی رسیده بود حباب قیمت خودرو به‌مرور تخلیه کرد. هم اکنون و در روند افزایشی نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. فرض کنید اگر یک شوک قیمتی دیگر به ارز وارد شود قطعا بازار خودرو دوباره متلاطم‌تر از امروز خواهد شد و این تجربه‌ای است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. این روند نشان می‌دهد فارغ از روند تولید و واردات خودرو، متغیر‌های کلان اقتصادی به چه میزان در این بازار تاثیرگذار هستند. بازار خودرو به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده و برای کنترل آن باید متغیر‌های کلان اقتصادی نیز کنترل شود.

* من پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو را خواهیم داشت و بخشی از این افزایش به این دلیل باشد که همه‌ساله وقتی به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، مردم برای خرید و فروش جنب‌وجوش پیدا می‌کنند و قاعدتا در دو ماه آخر سال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی خود را نشان خواهد داد.

* البته باز هم به این نکته اشاره می‌کنم در این زمینه اینکه نرخ ارز چه مسیری را طی کند خیلی مهم است و من بعید می‌دانم تا آخر سال نرخ ارز جهش شدیدی داشته باشد و نرخ‌های بالا را تجربه کند. روند تحولات ارزی در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازار را کنترل کرده و ابزار‌های لازم برای کنترل را نیز در اختیار دارد با این حال من پیش‌بینی می‌کنم خودرو رشد ۲۰ درصدی قیمت را خواهد داشت.

* من بر اساس شرایط فعلی این پیش‌بینی را انجام می‌دهم، یعنی واردات خودرو با همین روند کندی که اکنون انجام می‌شود ادامه پیدا کند و نرخ ارز نیز افزایش خیلی محدودی داشته باشد. اما موضوعی که بسیار مهم است این است که بالاخره اگر نرخ ارز بخواهد روند افزایشی شدیدی را تجربه کند روی شدت واردات خودرو تاثیر خواهد گذاشت و روند آن را کند خواهد کرد. البته من هیچکدام از این سناریو‌ها را متصور نیستم و تصور می‌کنم واردات خودرو از روند فعلی فاصله می‌گیرد و واردات افزایش پیدا خواهد کرد و البته به آن میزان نخواهد بود که بتواند بازار خودرو را تعدیل کند.

* بازار خودرو هفته متلاطمی را پشت سر گذاشته و هرچند شورای رقابت افزایش قیمت‌ها را تکذیب کرده، اما عرضه کم خودرو‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو به تاثیر فروش خودرو‌های داخلی و وارداتی پرداخته و هر کدام را از زاویه دید خود تحلیل کرده است. او معتقد است در آذر و نهایت تا دی باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو‌ها خواهیم بود.

منبع: روزنامه هم میهن

منبع خبر: رکنـا