این اولین بار نیست که سعید برخورداری در جمع برترین‌ها قرار می‌گیرد. لژیونر هندبال ایران که سابقه عضویت‌ در تیم‌ ملی را به عنوان دروازه‌بان دارد این فصل در لالیگای اسپانیا و در تیم «آدمار لئون» بازی می‌کند. برخورداری پیش از این در لیگ قطر بود و پنجمین سال است که در لالیگای اسپانیا به […]

این اولین بار نیست که سعید برخورداری در جمع برترین‌ها قرار می‌گیرد. لژیونر هندبال ایران که سابقه عضویت‌ در تیم‌ ملی را به عنوان دروازه‌بان دارد این فصل در لالیگای اسپانیا و در تیم «آدمار لئون» بازی می‌کند.

برخورداری پیش از این در لیگ قطر بود و پنجمین سال است که در لالیگای اسپانیا به میدان می‌رود. او اولین هندبالیستی است که در تاریخ ایران در لالیگا توپ می‌زند. برخورداری در چهارچوب دروازه تیم العربی قطر به مقام قهرمانی لیگ ستارگان قطر، جام امیر و قطرکاپ هم رسیده است. گفت‌وگو با این لژیونر هندبال ایران را در ادامه می خوانید.

چطور به عنوان بهترین بازیکن هفته انتخاب شدی آن هم در لیگی چون لالیگا؟
با توجه به سطح کیفی که دارد در هر هفته مسابقات با ارزش‌ترین بازیکن را معرفی می‌کنند و با توجه به آماری که داشتم بهترین دروازه‌بان شدم.

عناوین دیگری هم داشتید؟
بله، در جام ‌حذفی اسپانیا در تیم منتخب بودم. با تیم العربی قطر هم بهترین دروازه‌بان جام باشگاه‌های آسیا انتخاب شدم.

شرایط تیم آدمار لئون در جدول رده‌بندی لالیگا چگونه است؟
لیگ اسپانیا از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است و بارسلونا بزرگ‌ترین و پرافتخارترین تیم باشگاهی هندبال جهان است که اکنون در صدر جدول لالیگاست و ما دوم. باید بگویم اسپانیا آن‌قدر بازیکن تراز اول دارد که صادرکننده هم هست.

تیم آدمار چند دروازه‌بان دارد؟
این تیم سه دروازه‌بان دارد که یکی از آن‌ها دروازه‌بان اول تیم ملی جوانان اسپانیاست و اکنون در تیم ملی هم بازی می‌کند.

با زبان اسپانیایی مشکل ندارید؟
سه ماه اول خیلی سخت گذشت ولی کم‌کم به واسطه محیط زندگی و کلاس زبان راه افتادم. در این‌جا اگر به اسپانیایی تسلط نداشته باشی مشکل پیدا می‌کنی چون کادر فنی به هنگام آنالیز اسپانیایی صحبت می‌کنند؛ حتی در هنگام بستن قرارداد به ما متذکر شدند.

هنگام صحبت کردن لهجه اصفهانی با اسپانیایی ترکیب شده؟
درست می‌گویید. در اصفهان پایان کلمه‌ها «ساپینتو» آورده می‌شود و در اسپانیایی هم چنین کلمه‌ای هست.

در اینجا ارتباطتان با مردم شهر چگونه است؟
طرفداران خودم را پیدا کردم و خیلی از هواداران از ایران می‌پرسند و از فرهنگ و تاریخ کشورمان سوال می‌کنند. هواداران و بازیکنان هندبال در مورد وسلین وویویچ سرمربی تیم ملی کشورمان می‌پرسند؛ او مربی شناخته‌شده‌ای است و بهترین بازیکن جهان شده بود و حتی مدتی در تیم آدمار لئون بازی می‌کرد. به نظرم چهره سرشناسی چون او می‌تواند کمک زیادی به هندبال ایران بکند ولی این‌که چقدر بتوانیم اندیشه‌های او را در زمین پیاده و خود را به سبک و تفکرات او نزدیک کنیم مهم است و این مربی چقدر می‌تواند از لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان ما تاثیر بگذارد.

وویویچ در خصوص بازگشت شما به تیم ملی صحبتی با شما داشت؟
من اعلام خداحافظی نکرده‌ام که بخواهم برگردم. با مربی تیم باشگاهی‌ام صحبت‌هایی کرده ولی موقعیتم اجازه همراهی تیم ملی را نداد چرا که زمان برگزاری انتخابی المپیک، جام باشگاه‌های آسیا و بازی‌های آسیایی هیچ‌کدام در تقویم جهانی هندبال ثبت نشده و به ما بازیکنان اجازه شرکت نمی‌دهند. تنها در جام ملت‌ها با حضورمان موافقت می‌کنند. اگر همه شرایط فراهم باشد همیشه دوست دارم در تیم ملی بازی کنم.

در لیگ اسپانیا با کدام دروازه‌بان رقابت دارید؟
رقیب اصلی من گونزالو دروازه‌بان بارساست که دروازه‌بان اول تیم ملی این کشور هم هست. تمام هدف من این است بتوانم نسبت به او در جایگاهی بالاتر قرار بگیرم.

قطری‌ها خیلی از بازیکنان اسپانیایی را تبعه کشورشان می‌کنند، درست است؟
تازگی‌ها فدراسیون قطر تصمیم گرفته است از بازیکنان تبعه بهره‌برداری نکند و با همین بازیکنانی که در کشورشان آموزش دیده‌اند تیم ملی را بسازد. این اهداف جدید کمیته المپیک‌شان است.

زمانی بوده که درون دروازه این تیم بزرگ قرار گرفتی بترسی؟
حقیقتا در سال اولی که به این تیم آمدم فشار زیادی روی من بود و عملا تأثیرش را گذاشت و کمک کرد تا به مرور زمان با شرایط وفق پیدا کنم. الان هم که تا سال ۲۰۲۶ با آدمار قرارداد دارم.

امکانات این تیم و اسپانسر این تیم چه سازمانی است؟
بانک منطقه‌ای به نام آپانکا اسپانسر تیم است و یک شرکت خودروسازی که اتومبیل‌های بازیکنان را تامین می‌کند. از طرفی هم بلیت‌فروشی که صورت می‌گیرد کلی پول را به باشگاه تزریق می‌کند. حق پخش تلویزیونی هم کلی درآمدزایی دارد. در مقابل باشگاه بهترین امکانات را در اختیار ورزشکارانش می‌گذارد. امیدوارم شرایط لیگ ایران هم به این سمت و سو برود.

سعید برخورداری

در جریان هستید خیلی از ملی‌پوشان ایران تیم ندارند؟
بله، شنیده‌ام. متاسفانه سپاهان در فصل جدید کاری دور از انتظار انجام داد و اکنون به جای این‌که بازیکن ملی‌پوش بتواند با آرامش بازی کند باید به فکر این باشد که هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند.

چندتا سؤال متفرقه. از اول دوست داشتی چه‌کاره شوی؟
دوست داشتم مهماندار هواپیما شوم اما یک فست‌فود در اصفهان زدم.

کارتون نگاه می‌کردی؟ به چه شخصیت کارتونی علاقه داشتی؟
آره نگاه می‌کردم. ایشیزاکی تو کارتون فوتبالیست‌ها، همونی که توپ دائم می‌خورد تو صورتش.

در مدرسه پسر شیطونی بودی؟
آره تقریبا. یکی، دو بار هم از دیوار افتادم پایین و دستم شکست.

بزرگ‌ترین رقیبت در زندگی؟
رقیب هر کسی غرور خود اون آدمه.

بزرگ‌ترین عیبت؟
شاید کم شمردن حریفم.

الگوی ورزشی؟
اگه از لحاظ هم‌پستی بخواهید حساب کنید موتیو فندرسون دروازه‌بان تیم ملی هندبال سوئد.

اگه هندبالیست نمی‌شدی چه ورزشی را انتخاب می‌کردی؟
بسکتبالیست می‌شدم.

فوتبال ایران را دنبال می‌کنی؟
بله خیلی زیاد.

طرفدار چه تیمی هستی؟
سپاهان.

مهم‌ترین کاری که دوست داشتید انجام بدهید و نشد؟
تا حالا کاری نبوده که خواسته باشم و نتونم انجام بدهم. من در کل آدم سخت‌کوشی هستم که برای رسیدن به هدفش تلاش می‌کند.

منبع: خبـر ورزشی