به گزارش زیرنویس از همدان، رضا بهراملو در کمیته هماهنگی روز جهانی خاک، پنجم دسامبر و ۱۴ آذر ماه روز جهانی خاک را فرصتی برای یادآوری اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار خواند و اظهار کرد: از خاک به عنوان یک منبع غیر قابل تجدید‌ یاد می‌شود از همین رو تبیین اهمیت این منبع خدادادی در […]

به گزارش زیرنویس از همدان، رضا بهراملو در کمیته هماهنگی روز جهانی خاک، پنجم دسامبر و ۱۴ آذر ماه روز جهانی خاک را فرصتی برای یادآوری اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار خواند و اظهار کرد: از خاک به عنوان یک منبع غیر قابل تجدید‌ یاد می‌شود از همین رو تبیین اهمیت این منبع خدادادی در جامعه ضروری است.

وی با بیان ابنکه خاک‌های مرغوب به عنوان بستر تولید باید حفظ شوند بیان کرد: ممنوعیت تغییر کاربری خاک‌های حاصلخیز و اراضی زراعی در قانون دیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طبق قانون تغییر کاربری خاک حاصلخیز یا کلاس ۱ و ۲ در راستای ساخت مسکن منع شده است افزود: حفظ خاک حاصلخیز به منظور امنیت غذایی و تولید الزامی است چراکه زمین کارخانه غذا سازی است.

وی یادآور شد: اهمیت و جایگاه خاک زارعی بر کسی پوشیده نیست اگرچه همایش‌های چون روز جهانی خاک در راستای ثبیت جایگاه خاک مثمر ثمر است.

بهراملو خاطرنشان کرد: به منظور حفظ اراضی حاصلخیز نمی‌توان از خاک‌های کلاس ۱ و ۲ برای تغییر کاربری‌ها استفاده کرد بیان کرد: ۶ درصد از خاک‌های کشور درجه ۱ و ۲۳ درصد درجه ۲ هستند بنابراین حفظ اراضی زراعی حاصلخیز ضرورت غیر قابل انکاری است.

وی با تاکید بر اینکه خاک حاصلخیز و زارعی باید برای نسل‌ها آینده حفظ شود اضافه کرد: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در راستای حفظ اراضی زارعی با جدیت در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر به هفته بزرگداشت جهانی خاک که از ۸ تا ۱۴ آذر ماه با شعار “خاک و آب، منشأ زندگی” برگزار می‌شود اشاره کرد و افزود: هر روز این هفته به منظور آگاهی بخشی عمومی به یک اسم، نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه ۸ آذر، پایداری خاک و آب، ضامن حیات زمین؛ روز پنج شنبه ۹ آذر، خاک و آب، تغییرات اقلیمی و تاب‌آوری و روز جمعه ۱۰ آذر خاک و آب، آموزه‌های دینی و فرهنگی، ارتقای آگاهی و مشارکت همگانی نام گذاری شده است گفت: ۱۱ آذر روز خاک و آب در آیینه پژوهش، آموزش و فناوری، ۱۲ آذر روز خاک و آب، سلامتی خاک و تنوع زیستی، ۱۳ آذر روز آبخیزداری و حفاظت خاک و آب و ۱۴ آذر روز خاک و آب، منشأ زندگی نامگذاری شد.

 

 

منبع خبر: رکنـا