به گزارش زیرنویس، حسن مرادی گفت: کشت گندم و جو پاییزه در شهرستان گراش بر اساس تقویم زراعی از نیمه نخست آبان ماه شروع و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد. وی افزود: ارقام گندم آبی مورد استفاده کشاورزان در زمین‌های کشاورزی شهرستان گراش شامل سیروان، تیرگان و چمران ۲ بوده و برای کشت […]

 

به گزارش زیرنویس، حسن مرادی گفت: کشت گندم و جو پاییزه در شهرستان گراش بر اساس تقویم زراعی از نیمه نخست آبان ماه شروع و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

وی افزود: ارقام گندم آبی مورد استفاده کشاورزان در زمین‌های کشاورزی شهرستان گراش شامل سیروان، تیرگان و چمران ۲ بوده و برای کشت گندم دیم نیز رقم گندم برات و همچنین رقم جو نوروز برای جوکاران تهیه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش عنوان کرد: برای سال زراعی جاری تا به امروز ۳۵۰ تن بذر گندم، ۱۰ تن بذر جو و در مجموع قریب به ۲۵۰ تن کود اوره، فسفات و پتاس به شهرستان وارد شده و توسط تعاونی‌های تولید بین کشاورزان در حال توزیع است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب، تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی، تغذیه مناسب و استفاده از دستگاه‌های کارنده است که در سال‌های اخیر با جذب ۱۵ دستگاه کف کار و استقبال خوب کشاورزان از این دستگاه‌ها جهت کشت جهش قابل توجهی در مکانیزاسیون شهرستان داشته ایم.

مرادی با اشاره به خشکسالی و کمبود آب نیز گفت: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار راهکار مناسب افزایش بازدهی اراضی، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هدر رفت آب کشاورزی است لذا، در سال زراعی گذشته حدود ۷۰ درصد از کشت گندم آبی و ۱۰۰ درصد کشت کلزا شهرستان با آبیاری تحت فشار انجام و در سال زراعی جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به کشاورزانی که اقدام به کشت بذر جو و گندم می‌کنند توصیه کرد مؤثرترین روش مبارزه با سیاهک، ضد عفونی صحیح بذر گندم و جو در زمان کاشت با یکی از سموم قارچ کش است و جهت جلوگیری از آفت سیاهک کشاورزان حتماً بذرهای گندم و جو را ضدعفونی کنند.

منبع: مـهر