حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران که با کسب ۹ مدال یکی از پرافتخارترین‌ها در تاریخ این ورزش است، روزهای عجیب و غریبی را سپری می‌کند. روزهایی که البته هراس و ابهام بزرگی را هم پیش‌روی خود می‌بیند. او چند روز قبل، کتف مصدومش را به دست جراحان سپرده و آن‌طور که پزشکان تیم ملی گفته‌اند […]

حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران که با کسب ۹ مدال یکی از پرافتخارترین‌ها در تاریخ این ورزش است، روزهای عجیب و غریبی را سپری می‌کند. روزهایی که البته هراس و ابهام بزرگی را هم پیش‌روی خود می‌بیند. او چند روز قبل، کتف مصدومش را به دست جراحان سپرده و آن‌طور که پزشکان تیم ملی گفته‌اند باید پنج ماهی دوران نقاهت را سپری کند. خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن آن است که یزدانی دقیقا چهار ماه مانده به شروع بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ مهیای بازگشت به تشک کشتی می‌شود. از آنجا که او کار سختی در المپیک برای کسب مدال طلا دارد، بسیاری از کارشناسان این زمان اندک را برای آمادگی او ناکافی می‌دانند. خیلی‌ها هم برای اینکه حسن یزدانی با توجه به این مصدومیت مزمن دل از پاداش بازی‌های آسیایی نکنده و راهی هانگژو شده، او را مورد سرزنش قرار می‌دهند.

یزدانی در رقابت‌های جهانی بلگراد در فینال برابر دیوید تیلور ضربه‌فنی شد ولی پس از آن به جای آنکه تصمیم به رفع مصدومیت بگیرد، راهی بازی‌های ساده آسیایی شده تا با کسب مدال طلا بتواند پاداش آن رقابت‌ها را به دست بیاورد. یزدانی طلایی شد و یک‌میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان از دو نهاد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پاداش گرفت. او البته هزار یورو از کمیته و صد میلیون تومان هم از شهرداری در ادامه مسیر پاداش گرفت تا در مجموع نزدیک به دو میلیارد تومان به حسابش واریز شود. اگرچه انتظار می‌رفت یزدانی به وضعیت سلامتی‌اش بیشتر توجه کند ولی تعدادی با برشمردن اختلاف فاحش دستمزدها در بین بازیکنان فوتبال و سایر ورزشکاران، خاصه کشتی‌گیران، به حسن یزدانی حق دادند که برای این رقم، عمل جراحی کتفش را به عقب بیندازد.

حالا اگرچه سرزنش‌کردن یزدانی برای این اقدام کاری رایج شده ولی خطر بزرگی در کمین این قهرمان ایرانی است. خطری که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی به آن اشاره و به صورت تلویحی این نگرانی را در بین علاقه‌مندان به وجود آورده که ممکن است یزدانی مجبور شود برای همیشه از دنیای کشتی خداحافظی کند. دبیر در حاشیه مراسم اهدای پاداش بازی‌های آسیایی به ورزشکاران در بخشی از صحبت‌های خود درباره انتقادها از عمل جراحی حسن یزدانی و اینکه چرا با این وضعیت آسیب‌دیدگی به بازی‌های آسیایی اعزام شد، موضوع مهم‌تری را عنوان کرد و با طعنه به پزشکان از روزهای سخت پیش‌روی حسن یزدانی گفت. «واقعیت این است در ۲۰ سال گذشته هیچ دکتری نتوانسته قهرمانی را بعد از جراحی کتف به میادین قهرمانی بازگرداند. در مواردی مثل جراحی زانو، دست یا کمر این اتفاق افتاده اما در کتف کسی نبوده عمل کند و برگردد. خود من را در ۲۵سالگی در ایران نتوانستند کتفم را عمل کنند. به دو، سه جای دیگر دنیا هم رفتم اما درست نشد. کتف یزدانی از دو، سه جا پاره بود و او واقعا در جهانی غیرت کرد که مدال گرفت. یزدانی برای بازی‌های آسیایی هم با میل خودش اعزام شد و تا ورزشکار نخواهد به هیچ رویدادی نمی‌رود. بعد از مسابقات به ‌خاطر ترس از اینکه کتفش زیر فشار تمرینات بیرون نزند، تصمیم گرفت عمل کند. امیدوارم یزدانی اولین ورزشکاری باشد که بعد از عمل کتف می‌تواند به میادین کشتی بازگردد».

دبیر در ۲۵سالگی و در شرایطی که وضعیت سنی و جسمانی بهتری در مقایسه با این روزهای یزدانی ۲۹ساله داشت، کتفش را عمل کرد و دیگر آن کشتی‌گیری که باید نشد. حالا بعد از این صحبت‌ها نگرانی درباره آینده حسن یزدانی رو به فزونی است. آیا او می‌تواند دوباره دوبنده تیم کشتی ایران را به تن کند؟ برای حل معمای حسن یزدانی و اینکه در آینده چه اتفاقی در انتظارش خواهد بود، می‌توان فرضیه‌های مختلف را برشمرد ولی محتمل‌ترین آنها چهار فرضیه‌ای است که در زیر به آن اشاره شده است.

بدترین فرضیه ای که می توان برای حسن یزدانی متصور شد...!

یزدانی برمی‌گردد و در المپیک قهرمان می‌شود

حسن یزدانی کشتی‌گیر مصممی است. او پس از سپردن کتفش به دست جراحان، از عمل جراحی‌اش ابراز رضایت کامل کرد و گفت که با قدرت به کشتی برمی‌گردد و برای گرفتن خوش‌رنگ‌ترین مدال تلاش می‌کند. اگر چنین شود، یزدانی با یک تیر چند نشان زده است؛ اول اینکه همان‌طور که دبیر اشاره کرده تبدیل به اولین کشتی‌گیری می‌شود که پس از عمل کتف دوباره به سطح قهرمانی و ملی برمی‌گردد و مبارزه می‌کند. دوم اینکه پرچم پزشکان ایرانی را که در این مورد دست به تیغ برده‌اند، بالا نگه می‌دارد. از آن مهم‌تر اینکه می‌تواند انتقام ناکامی‌های مکررش را از دیوید تیلور که به وضوح برای بردنش به مشکل برخورده، در بهترین زمان و مکان ممکن بگیرد. نهایتا هم اینکه به کارش با کسب یک مدال طلای دیگر در کشتی، آن‌هم در المپیک، پایان می‌دهد و نامش را در کشتی مطرح‌تر از هر زمان دیگری می‌کند. فرضیه اول تمام و کمال با خوش‌بینی ترسیم شده ولی در دنیای ورزش، بعید وجود ندارد.

یزدانی برمی‌گردد و در المپیک شکست می‌خورد

در این فرضیه هم نیمه پر لیوان تا حدودی دیده شده است. اینکه حسن یزدانی بتواند پس از عمل جراحی کتفش دوباره به سطح اول کشتی برگردد و بخشی از نگرانی‌هایی را که علیرضا دبیر با توجه به گزاره‌های قدیمی به وجود آورده، از بین می‌برد. با این حال حتی اگر یزدانی به‌موقع برگردد و مشکلی برای ادامه کشتی نداشته باشد، با توجه به زمان اندک برای آماده‌سازی در المپیک، کار بسیار سختی پیش‌رو دارد. یزدانی پیش از این در سلامت کامل هم کار دشواری مقابل دیوید تیلور آمریکایی داشته ولی حالا پس از یک عمل جراحی سنگین، بعید است بتواند به طلای المپیک در این بازه زمانی به طور صددرصدی فکر کند.

خداحافظی یزدانی از دنیای کشتی

این یکی بدترین فرضیه‌ای است که می‌توان متصور شد. علیرضا دبیر بعد از عمل جراحی کتف از این گفت که دایره حرکت کتف مصدومش هرگز مثل سابق نشد و به همین دلیل مجبور شد از کشتی خداحافظی کند. حسن یزدانی در زمره کشتی‌گیران چندان جوان محسوب نمی‌شود. اگر قرار باشد پس از عمل جراحی، دایره حرکت کتف او هم محدود شود، بدیهی است که شانسی برای ادامه‌دادن کشتی نخواهد داشت. از این‌رو، بدترین فرضیه برای او این است که پس از بهبود کتفش و ارزیابی‌های اولیه به این نتیجه برسد که شانسی برای موفقیت ندارد و مجبور شود برای همیشه از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کند.

خداحافظی یزدانی از تیم ملی

این یکی هم نمی‌تواند چندان اتفاق خوبی برای علاقه‌مندان به کشتی باشد. حسن یزدانی ممکن است پس از عمل جراحی به این نتیجه برسد که شانسی برای مسابقه‌دادن با رقبای گردن‌کلفت دنیا نداشته باشد ولی تمایلی هم به خداحافظی رسمی از دنیای کشتی نشان ندهد؛ مثلا به کارش در عرصه باشگاهی ادامه دهد به این امید که در آینده کتفش بهتر شده و دوباره برای رسیدن به تیم ملی بجنگد. این فرضیه شاید خیلی بعید باشد ولی موضوع جایگزین‌کردن او توسط کشتی‌گیر دیگری در وزن ۸۶ کیلوگرم از مدت‌ها قبل مطرح است. درواقع کم نیستند کارشناسانی که می‌گویند با توجه به سبک کشتی کامران قاسم‌پور، او در صورت حضور در این وزن شانس زیادی برای شکست‌دادن دیوید تیلور دارد. حسن یزدانی هرچقدر هم که کشتی‌گیر خوبی باشد، در سال‌های اخیر نشان داده راه بردن تیلور را بلد نیست و کار سختی پیش‌رو دارد. کامران ولی تهاجمی‌تر و زیرگیرتر نشان داده و همین مورد بخت او برای موفقیت مقابل تیلور را افزایش می‌دهد. این پیشنهاد ولی مورد توجه کادر فنی کشتی ایران قرار نگرفته و شایعه شده که آنها قصد دارند کامران را به وزن ۹۷ کیلو بفرستند؛ جایی که کار بسیار دشواری مقابل مدعیان این وزن خواهد داشت.

در همین ارتباط: مدال نقره حسن یزدانی در المپیک پاریس قطعی شد

منبع: خبـر ورزشی