به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، همان موقع بود که پدرها و مادرها گوشی‌های تلفن همراه خود را در اختیار فرزندانشان گذاشتند تا بچه‌ها بتوانند از طریق شبکه شاد آموزش ببینند. کرونا حالا به روزهای افولش رسیده و کلاس‌های درس و زنگ‌های تفریح دوباره برقرار شده است؛ با این حال آموزش مجازی همچنان […]

به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، همان موقع بود که پدرها و مادرها گوشی‌های تلفن همراه خود را در اختیار فرزندانشان گذاشتند تا بچه‌ها بتوانند از طریق شبکه شاد آموزش ببینند.

کرونا حالا به روزهای افولش رسیده و کلاس‌های درس و زنگ‌های تفریح دوباره برقرار شده است؛ با این حال آموزش مجازی همچنان پابرجاست و معلم‌ها در کنار تدریس حضوری، از شبکه شاد هم استفاده می‌کنند. برخی از والدین که توان مالی دارند گوشی‌های خود را که بچه‌ها قبضه کرده بودند، پس گرفتند و برای فرزندشان تبلت خریدند، اما خیلی از بچه‌ها، به ویژه آنهایی که در مناطق محروم ساکن‌ هستند، وسع مالی خرید تبلت و حتی گوشی تلفن همراه را ندارند و در خیلی از مواقع نمی‌توانند از امکان آموزش مجازی استفاده کنند.

به همین علت مسئولان آموزش و پرورش به دولتمردان پیشنهاد داده‌اند که تبلت دانش‌آموزی یا تبلت ویژه آموزش با اولویت دانش‌آموزان مناطق محروم را در بسته تقویت مدارس عادی دولتی بگنجانند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم معتقد است که ابزار رسمی آموزش موبایل نیست؛ چراکه کوچک است و صدماتی دارد. ابزار آموزش برای دانش‌آموزان باید تبلتی تقریبا ۱۰اینچی باشد؛ به همین دلیل است که پیشنهاد توزیع تبلت دانش‌آموزی در بین دانش‌آموزان مطرح شده است.

البته این را هم بگوییم که این تبلت، درواقع یک تبلت معمولی نیست و باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا دانش‌آموزان بتوانند به‌راحتی با آن کار کنند؛ مثلا باید اینترنتی در خود این تبلت تعریف شده باشد تا نیاز به سیمکارت جدا نداشته باشد. همچنین باید امکان به‌روزرسانی نسخه کتب درسی به صورت اتوماتیک در این تبلت انجام شود، آپلود و دانلود آن نیز به صورت سیستمی به‌روز شود تا هر زمان که دانش‌آموز روی این تبلت کتاب خود را باز می‌کند، نسخه به‌روز کتاب درسی را مشاهده کند.

اگر این پیشنهاد مسئولان آموزش‌وپرورش از سوی دولت پذیرفته شود، با توزیع این تبلت درواقع نسخه فیزیکی کتب درسی حذف می‌شود و این امر از نظر هزینه نیز بسیار به‌صرفه است و نهایتا حتی می‌توان از آن به عنوان پرونده تحصیلی دانش‌آموز استفاده کرد که مسائل رشدی و سلامتی دانش‌آموز در آن دیده شده باشد؛ ضمن اینکه قرار است سیاست‌های متفاوتی برای رساندن این تبلت به دست دانش‌آموزان اعمال شود؛ چراکه تعدادی از دانش‌آموزان خودشان می‌توانند این تبلت آموزشی را تهیه کنند، برخی دیگر می‌توانند بخشی از پول تهیه این تبلت را بپردازند، اما برای آن دسته از دانش‌آموزان که توانایی تهیه این تبلت را ندارند، اقدامی صورت می‌گیرد تا این تبلت رایگان به دست‌شان برسد.