به گزارش خبرنگار مهر؛ آئین بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا (ره) با حضور آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی اسرا، منوچهر صدوقی سها مدرس و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی، صباح زنگنه مؤسس اتحادیه جهانی […]

به گزارش خبرنگار مهر؛ آئین بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا (ره) با حضور آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی اسرا، منوچهر صدوقی سها مدرس و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی، صباح زنگنه مؤسس اتحادیه جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام سید حسین فاطمی نیا در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به قرائت پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و اندیشه اسلامی را قرائت کرد.

در ادامه آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انسان برترین مخلوق خداست در آن جهت که به خدا مربوط است و پروردگار مخلوقی بهتر از انسان نیافریده است از این رو فرمود ما انسان را در بهترین ساختار خلق کردیم.

وی افزود: انسان در این ساختار و سرمایه آزاد است و می‌تواند استفاده صحیح از این سرمایه ببرد تا به مقام احسن الخالقین برسد همچنین می‌تواند از این سرمایه استفاده‌های نابجا ببرد طبق آیات قرآن چنین انسانی در اسف السافلبن جای می‌گیرد.بنابراین انسان‌ها یا در بالاترین درجات خلقت و یا در پست ترین درجات آن قرار دارند.

رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اینکه انسان می‌تواند به مدیر بودن خدا پی ببرد با استفاده از عقل است، از این رو انسان ابتدا با این حجت اولیه که عقل است زندگی خود را آغاز می‌کند. برخی از این عقل استفاده می‌کنند و آیت الله فاطمی نیا می‌شود. این افراد می‌دانند که خلقت انسان با هدف بوده در مسیر همین هدف حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه همین عقل می‌داند که همه مسائل را نمی‌فهمد و باید پروردگار، پیامبری مبعوث کند تا مسائلی که او نمی‌فهمد را بازگو کند عنوان کرد: انبیا در بالاترین مرتبه قرار دارند و در مرحله بعد طبق صریح روایات، علما قرار دارند و در زمره بهترین مخلوقان هستند. ما خوشبخت هستیم در عصری زندگی می‌کنیم که بزرگانی در این دوران بودند و هستند که هر کدام جایگاه رفیعی داشتند، مرحوم است الله فاطمی از این دست علما هستند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بین المللی اسرا به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: شخصیت امثال آیت الله فاطمی نیا کم نظیر و در بعضی ابعاد بی نظیر هستند.

وی افزود: شخصیت ایشان را می‌توان در بیانشان شناخت و بیانات آن مرحوم نشان از مغزاتی دارد که باید آن را به جامعه معرفی و نشان داد. ایشان در انتخاب نوع مباحث، معارفی عمل می‌کرد و تلاش داشت تا این معارف را بسیار آسان، سبک و مردمی بیان کند.

رئیس بین المللی اسرا با اشاره به اینکه استاد مباحث خود را در قالب حکمت و معرفت و اخلاق و عرفان ارائه می‌کرد گفت: این بزرگ مرد به فلسفه و حکمت باور عمیقی داشتند و می‌گفتند تا زمانی که این دو در محور دین قرار میگرد بسیار مهم است. باور ایشان این بود که فلسفه و حکمت می‌تواند در خدمت فهم دینی قرار گیرد و برای بیان آن از سرمایه عقل بهره برده شود.

وی با بیان اینکه جهت دیگر شخصیت آیت الله فاطمی بعد اخلاقی و عرفانی بود گفت: ایشان با اینکه فرمودند من اهل قسم نیستم اما یکبار در یک جا قسم خورده و فرموده است تا انسان لطیف نشود چیزی نصیب او نمی‌شود. لطیف شدن یک ویژگی ممتازی است که باعث می‌شود بسیاری از حقایق را درک کند.

جوادی آملی ادامه داد: انسان تند خو و خشن از این لطافت بی بهره است. کسی اگر از لطافت روح بهره نبرد قطعاً از درک بسیاری از حقایق محروم می‌شود. حکمت و عرفان را زبان عقل و قلب میفهمد و این ارزشمند است و ایشان به واسطه این دو توانست بین مردم سودمند و مفید باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واکاوی سیره علمی و عملی و آثار ایشان بسیار در جامعه علمی چون دانشگاهی و غیره بسیار ضروری است تا نور چنین افرادی جامعه را نورانی و راه را بر ما هموار کند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید حسین فاطمی نیا فرزند آن مرحوم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به موضوع شناسی آیت الله فاطمی نیا در ادبیات اظهار داشت: کمتر مطلبی بود که ایشان بیان کنند و برای آن شاهدی از شاعر و مطالب ادبی نیاورد. ایشان مهارت بسیاری در ادبیات داشت.

وی افزود: برای مثال آن مرحوم زمانی که حدیث قرب نوافل را بیان می‌کردند همواره برای فهم آن، شعر نیز می‌آوردند؛ چرا که ابیات انتخاب شده توضیح و تفسیر مطالب بیان شده بود. همچنین استفاده ایشان از اشعار در مصائب ائمه اطهار یکی از مهارتهای آن مرحوم برای نشر معارف به شمار می‌رود.

در پایان صباح زنگنه مؤسس اتحادیه جهانی تقریب و مذاهب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: استاد فاطمی نیا شخصیتی جامع و کامل بود و در حوزه فکری به حد وسط که فقه و عرفان بود اعتقاد داشت.

وی به اهتمام استاد به استخراج مطالب دیوان متنبی شاعر بزرگ جهان عرب اشاره و تصریح کرد: این شاعر محب اهل بیت بود و اشعارش سراسر پر از حکمت و معارف عمیق است که از بیانات امام علی برگرفته شده است. مرحوم آیت الله فاطمی نیا از این دیوان بهره می‌برد.

یادآور می‌شود در پایان از ویراست جدید مجموعه دو جلدی کتاب «نکته ها از گفته ها» رونمایی شد.

منبع: مـهر