به گزارش زیرنویس، جواد نکونام سرمربی استقلال در نشست خبری قبل از دیدار مقابل تراکتور در هفته دهم لیگ برتر گفت: همه می‌دانیم لیگ چه شرایطی دارد. بازی سخت، حساس و مهمی با تیم خوب تراکتور و مربی خوب این تیم داریم. تراکتور تیم با کیفیتی است و شرایطی برای هردو تیم سخت خواهد بود. […]

به گزارش زیرنویس، جواد نکونام سرمربی استقلال در نشست خبری قبل از دیدار مقابل تراکتور در هفته دهم لیگ برتر گفت: همه می‌دانیم لیگ چه شرایطی دارد. بازی سخت، حساس و مهمی با تیم خوب تراکتور و مربی خوب این تیم داریم. تراکتور تیم با کیفیتی است و شرایطی برای هردو تیم سخت خواهد بود. تمام تمرکز و تلاش خودمان را مثل تمام بازی‌ها می‌گذاریم تا بهترین عملکرد را در بازی با تراکتور داشته باشیم و با تمرکز بالا به موفقیت برسیم.

همه بازی ها سخت است 

وی اظهارداشت: در لیگ برتر بازی آسان نداریم. از روز اول که لیگ را شروع کردیم، روند خوبی داشتیم اما مشکلات زیادی هم برای ما وجود داشت. با این همه شرایط و خواسته ما مشخص بوده و سعی کردیم بازی به بازی جلو برویم و بهترین عملکرد را داشته باشیم. همه بازی‌ها سخت و رقبایمان قابل احترام هستند. سعی کردیم بهترین عملکردمان را داشته باشیم و بازی سخت و آسان در لیگ نداریم. شرایط سخت است و شاید با یک غفلت مخصوصاً در نیم فصل اول که شرایط تیم‌ها به هم نزدیک است، از کورس عقب بمانیم.

مشکلات زیادی داشتیم 

نکونام عنوان کرد: درباره اظهارنظر ابتدای فصل سرمربی تراکتور درباره مدعیان قهرمانی باید بگویم که از روز اول خواسته ما مشخص بود. شکل کار، برنامه و خواسته تیم و باشگاه با توجه به مشکلات سقف قرارداد، جذب بازیکن و سایر مشکلات متعدد مشخص بود.

وی گفت: نظر سرمربی تراکتور کاملاً محترم است. الان هم اگر ما صدرنشین لیگ هستیم، هنوز اول لیگ است و بازی‌های زیادی مانده است. با این وجود تلاش کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. باز هم تکرار می‌کنم که فقط و فقط برای هواداران و باشگاه بزرگ استقلال تلاش می‌کنیم که بهترین عملکرد را داشته باشیم و این وظیفه ما است.

شرایط خوبی نداشتیم اما خوب نتیجه گرفتیم 

وی گفت: طبق صحبتی که همه کارشناسان در ابتدای فصل داشتند استقلال امسال شرایط خوبی ندارد اما فقط و فقط به خاطر بازیکنان، شخصیت بزرگ، غیرت و عشق و علاقه‌ای که به باشگاه استقلال دارند، این شرایط خوب فراهم شده است. به اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد اصلاً فکر نمی‌کنیم. صحبت‌های خمس کاملاً قابل احترام است. او مربی بزرگی است و از جایی آمده که یکی از کشورهای مهد فوتبال است. قطعاً چیزهایی را در فوتبال می‌بیند که شاید من هنوز آن را تجربه نکردم. قطعاً بهتر فوتبال را درک می‌کند اما ما تمام تلاش خود را برای موفقیت انجام می‌دهیم. اینکه چه اتفاقی بعد از آن می‌افتد را به آینده واگذار می‌کنیم.

یک تا دو هفته اول لیگ آرامش داشتیم

سرمربی تیم استقلال عنوان کرد: برداشت من از چند هفته اول لیگ این است که یک تا دو هفته آرامش و سایر هفته‌ها چالش داشتیم! مشکلاتی داشتیم و درگیر جذب بازیکن، سقف قرارداد، تغییر بودجه، اعتصاب، بازیکن نگرفتن، مشکلات سال گذشته بچه‌ها، بازیکنانی که می‌خواستیم اما به باشگاه‌های دیگر رفتند و الان کیفیت شأن را در لیگ می‌بینیم، بودیم. این مشکلات برای هفته‌های قبل بوده و این چیزی است بر ما گذشته است.

در مورد داوری نگرانی ندارم اما نظرات خودم را می‌گویم

وی در مورد نگرانی در مورد داوری گفت: نگرانی درباره داوری‌ها وجود ندارد اما وقتی داور اشتباه می‌کند، من بعد از بازی نظر خودم را می‌گویم و کاری به اتفاقات دیگر ندارم. صحنه‌های بازی ما را در کمیته داوران، انضباطی و هرجا که مسئولیت دارد ببینند که چه اتفاقاتی افتاده است. صحبت‌های من را هم پخش کنید. اینکه من هیچ چیز نگویم و بنشینم بگویم همه چیز عالی است، دروغ است. اگر قرار است دروغ بگوییم از این به بعد بنشینم و این کار را انجام بدهیم اما قطعاً هیچ وقت این کار را نمی‌کنم. من هم نظر شخصی خودم را آن هم با احترام گفتم که داور بازی اشتباه کرده است.

خنده دار است که کارشناسان برای فوتبال مشکل شدند

نکونام خاطرنشان کرد: ما الان یک قدم جلوتر آمده‌ایم و نگرانی بزرگ‌تری پیدا کرده‌ایم. خنده دار است که کارشناسان برای فوتبال مشکل شده‌اند. یعنی قانون که یکسان است؛ مثلاً برای راهنمایی و رانندگی قانون این است که هرکسی از سمت راست یا چپ برود، عوض که نمی‌شود اما مثل اینکه قوانین داوری ما عوض می‌شود. نه فقط برای تیم ما بلکه برای همه تیم‌ها کارشناسی‌ها متفاوت است. وقتی فردی در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد، باید سعی کند بهترین ایده و نظر را در مورد چیزی که اتفاق افتاده ارائه بدهد. حتی اگر کسی مثل من ناراحت شود هم مهم نیست ما باید حرف درست و راست را بزنیم و نباید تحت تأثیر قرار بگیریم تا بتوانیم راحت‌تر بخوابیم.

حضور خانم‌ها باعث پیشرفت فوتبال می‌شود

وی در مورد حضور خانواده‌ها در مسابقات لیگ گفت: حضور خانواده‌ها و زنان در ورزشگاه‌ها را من در سال‌های قبل تجربه کرده‌ام و فوق العاده است. اینکه خانم‌ها می‌توانند به ورزشگاه بیایند و بازی را ببیند و در کنار بازیکنان، فرزندان و برادران خودشان باشند، برای فوتبال ما ایده‌آل است و پیشرفت فوتبال را نشان می‌دهد.

نگرانی بابت حضور داوران بازنشسته در تراکتور ندارم

وی در مورد حضور سه داور بازنشسته در تشکیلات تراکتور عنوان کرد: درباره تأثیر حضور سه داور بازنشسته در مجموعه مدیریتی تراکتور روی قضاوت بازی اصلاً فکر نمی‌کنم و چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. مقابل تیم‌های دیگر نیز مشکلات داوری مثل همین هفته آخر به ضرر ما بود اما اصلاً در این مورد نگرانی نداریم. به هرحال وقتی خودم بازیکن بودم، دو نفر از همین عزیزان قضاوت کردند. به نظرم وحید کاظمی داور خوب و قوی است که نیازی به فکر کردن به این مسائل ندارد. او داور فوق العاده‌ای است که نمی‌تواند نگاه کند چه کسی این طرف یا طرف دیگر است. کاظمی از بهترین داوران فوتبال ما است. نه اینکه الان، در سال‌های گذشته که در فولاد بودم هم این موضوع را اعلام کردم. به این دلیل می‌گویم قوی چون فوتبالی که قضاوت می‌کند کاملاً مشخص است. برخی داوران به شکلی در زمین فوتبالی قضاوت می‌کنند که حتی اگر اشتباه کنند، اشتباهشان قابل پذیرش است. کاظمی خیلی قوی سوت می‌زند و نگرانی وجود ندارد. فوتبال جای صحبت درمورد این مسائل نیست.

برخی دوستان وقتی استقلال صدرنشین شد سنگ‌اندازی کردند

نکونام گفت: قبل یا بعد از رقبا بازی کردن اصلاً برای ما مهم نیست. اینکه ما اول لیگ به صدر آمده‌ایم و برخی دوستان شروع به سنگ اندازی به صدر کرده‌اند؛ یعنی کارشان با برنامه جلو می‌رود. اما نگرانی نداریم که چه زمانی بازی می‌کنیم. الان مشکلی نداریم اما آخر فصل که می‌رسیم این موضوع باید رعایت شود ولی الان مشکلی نیست. یک مدتی ما اول بازی می‌کنیم یک مدتی تیم رقیب.

شرایط سخت است و جایی برای خطا و اشتباه نداریم

سرمربی تیم استقلال خاطرنشان کرد: اینکه ما توانستیم تیمی که نگاه‌ها اول فصل به آن اینگونه بود که بتواند فقط جزو مدعیان باشد اما بازیکنان زحمت کشیدند و این شرایط را رقم زدند که صدر باشند، این برای ما جای خوشحالی دارد و بازیکنانم نشان دادند چه کیفیتی دارند و با هوش بالا می‌توانند جایگاه خودشان را بهتر و بهتر کنند. ما می‌گوئیم در فوتبال باید هرروز پیشرفت کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم. جای خطا و اشتباه نداریم. شرایط سختی را در سال گذراندیم.

سخت‌ترین سال فوتبالی در استقلال برای من اتفاق افتاد

وی گفت: بیراه نیست که بگویم سخت‌ترین سال فوتبالی یک مربی در استقلال برای من اتفاق افتاد. تا قبل از این یکی دو هفته اخیر که همه می‌دانند سخت‌ترین اتفاقات در تاریخ مربیگری استقلال برای من اتفاق افتاد. واقعاً برایم سخت بود. با اتفاقاتی که رخ می‌داد شرایط سخت بود. هر روز صبح که بیدار می‌شدم منتظر بودم اتفاق جدیدی بیفتد. خداراشکر که الان شرایط خوب شده است و توانستیم به آرامشی برسیم.

از روز اول عاشق استقلال و هوادارانش بودم

سرمربی استقلال عنوان کرد: از روز اول گفته‌ام و الان هم می‌گویم که واقعاً عاشق استقلال و هوادارانش هستم. مثل آن‌ها هوادار تیم بودم. دیدنشان به من دلگرمی و قوت قلب می‌داد وگرنه شرایطی که داشتیم را نه دیده بودم و نه شنیده بودم. خداراشکر این شرایط سخت را گذراندیم و الان باید بازی به بازی جلو برویم تا ببینیم چه اتفاقاتی برای نیم فصل می‌افتد.

بازیکنان متوجه شیطنت‌ها می‌شوند

وی گفت: بازیکنان آن قدر باهوش هستند که این شیطنت‌ها را متوجه شوند. ما هنوز تا نیم فصل بازی‌های زیادی داریم. با توجه به کمبودهایی که داشتیم، به عنوان یک مربی آیا عقلانی است که بخواهم از الان درباره این مسائل صحبت کنم؟ قطعاً نیست. ارسلان یکی از بازیکنان با کیفیت ما است. کیفیت خودش را امسال و سال قبل هم نشان داده است. این‌ها شیطنت است که تیم ما را به هم بریزند. از هر حربه‌ای هم برای ضربه زدن استفاده می‌کنند اما بازیکنان و ما آنقدر تجربه داریم که گرفتار این مسائل نشویم. بازیکن شاید لحظه‌ای ناراحت شود اما می‌داند چه اتفاقی می‌افتد. امیدوارم این اتفاقات فقط از طرف دشمنان استقلال باشد.

شایعه کسر امتیاز رسمیت ندارد

نکونام در مورد شایعه کسر امتیاز گفت: هیچ کسی به صورت رسمی صحبت نکرده است و مثل خیلی از دیگر اخبار، اخباری بیرون آمده و حدس‌هایی مطرح شده است و رسمیت ندارد. موضوع دوم هم این است که ما سقف را رد نکردیم. ما بازیکنی نگرفتیم و برخی مربیان‌مان هم روی نیمکت نیستند و نه کادرمان کامل است. یک مربی خارجی تمرین دهنده یا بازیکنانی که می‌خواستیم بگیریم نشد.
خلاف نکردیم که امتیاز کم شود

وی خاطرنشان کرد: اگر مثل تیم‌های دیگر کادرفنی‌ام کامل بود یا بازیکنان را کامل داشتم و این اتفاق می‌افتاد، زیاد به کسر امتیاز توجه نمی‌کردم اما الان واقعاً شرایط به شکلی است که دست کم در مورد ما، تیم و کادرمان اتفاق خاصی نیفتاده که بخواهیم خلاف کنیم و امتیاز کسر شود.

شرایط سختی امسال به خاطر ثبت قراردادها داریم

نکونام در مور قرارداد بازیکنان خارجی عنوان کرد: ثبت قراردادها و قرارداد بازیکنان خارجی به باشگاه و مدیریت بستگی دارد و خود آقای خطیر هم از روز اول اعلام کرد به خاطر بودجه و سقف قراردادی که امسال است این اتفاقات نمی‌تواند در استقلال بیفتد. به همین دلیل امسال باید سال سختی داشته باشیم تا از سال آینده به آرامش برسیم. این صحبت‌هایی بوده که انجام شده اما اتفاق خاصی برای استقلال نمی‌افتد.

بلانکو فوق‌العاده بازیکن خوبی است اما از تمرینات به دور بود

نکونام با اشاره به مشکل بلانکو عنوان کرد: مشکل بلانکو این است که از روز جدایی از تیم قبل تا بازی با آلومینیوم اراک اصلاً بازی نکرده بود. حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته هم عقد قراردادش طول کشید. همین مدت هم به دلیل شرایط قرارداد با تیم تمرین نکرد. بعد هم که نمی‌توانستیم قراردادش را ثبت کنیم. از شرایط تمرین تیمی هم دور بود چه برسد به مسابقه! فوق العاده بازیکن با کیفیتی است و این موضوع را در تمرینات هم نشان داده است. از افراد و بازیکنانی که در تمرین ما هستند می‌توانید سوال کنید اما نیاز به زمان برای تمرین کردن و حضور در بازی‌های دوستانه و رسمی دارد.

حضور یک ایرانی در باشگاه اروپا افتخار است

وی در مورد اقدام باشگاه اوساسونا پس از انتشار تصویر او گفت: خودم را نمی‌گویم اما اینکه یک ایرانی در شرایط بازی کردن در اروپا قرار گرفت، افتخار برای کشورمان است. به عنوان مثال تمام بازیکنانی که اکنون در خارج از ایران و اروپا بازی می‌کنند، افتخار ایران هستند و این افتخار نیز برای من و کشورم است. خوشحالم در ۱۰۳ سالگی اوساسونا کنار بزرگان تاریخ این باشگاه بودم؛ تیمی با تاریخ بزرگ.

افتخار می‌کنم چندین سال برای اوساسونا بازی کردم

وی گفت: در اروپا اینگونه نیست که همه تیم‌ها بگویند برای قهرمانی یا کسب سهمیه می‌جنگیم. آن جا برنامه هر تیمی مشخص است و یک تیم می‌گوید فقط می‌خواهم در لیگ بمانم. وقتی تیمی در لیگ می‌ماند بازی‌های دیگر هم برایش اهمیتی ندارد. خوشحالم سال‌ها در اوساسونا بازی کردم و ممنون آن‌ها هستم. افتخار الان من به خاطر حضور چندین ساله در این باشگاه و بازی‌هایم در لالیگا است.

تاریخ می‌گوید چه کسی بهترین لژیونر است

نکونام خاطرنشان کرد: خطیر به من لطف داشته و هرکسی نظری دارد. خطیر مدیرعامل استقلال و من هم سرمربی این تیم هستم. بازیکنان بزرگ در تاریخ فوتبال کشورمان زیاد داشتیم که لژیونر بودند. اگر بخواهیم اسم بیاوریم شاید نام برخی از یادمان برود. همین الان هم بازیکنان بزرگی مثل علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی طارمی و … داریم. اسم نمی‌آورم که کسی از قلم نیفتد. علی دایی در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است. همیشه او در ذهن ما است. این نفرات بازیکنان بزرگی، بوده هستند و خواهند بود. نفراتی هم در آینده لژیونر می‌شوند اما تاریخ و اتفاقاتی که برای بازیکنان افتاده است می‌گوید چه کسی بهترین لژیونر است. به هرحال فوتبال کشورمان بازیکنان بزرگ زیادی داشته و همچنان دارد که همه آن‌ها جایگاه و کیفیت‌شان بالاتر از من بوده است.

منبع: مـهر