راهکار‌هایی برای مقابله با شوهر خودخواه
راهکار‌هایی برای مقابله با شوهر خودخواه

شوهر خودخواه یا زن خودخواه به ندرت احساسات و نیاز‌های همسرش را در نظر می‌گیرد، او همیشه می‌خواهد همه چیز مطابق با میل و نظر او پیش برود.

 

چگونه با شوهر خودخواه رفتار کنیم؟ هر رابطه‌ای تنها زمانی می‌تواند پیشرفت کند که دو طرف گام‌های مساوی در جهت تحقق آن بردارند. با این حال، اگر شما تنها کسی باشید که برای تمام جنبه‌های رابطه خود تلاش می‌کنید، ممکن است به این فکر افتاده باشید که آیا شوهر من یک فرد خودخواه است؟ اگر دائماً رفتار‌های نامناسب از همسرتان می‌بینید و نگران خودخواهی‌های او هستید، این نوشتار برای شماست. در این مطلب هم نشانه‌های خودخواه بودن شوهر را خواهید یافت و هم نحوه برخورد با شوهر خودخواه.

نشانه‌های یک شوهر خودخواه

خودخواهی خصیصه‌ای است که ریشه عمیقی دارد. در اینجا چند نشانه از یک شریک زندگی خودخواه را می‌بینید:

انتظار دارد همه به هم ریختگی‌ها را شما جمع کنید
پس از یک روز طولانی در محل کار، به خانه‌ای می‌رسید که کاملاً به هم ریخته است – سینک آشپزخانه پر از ظروف و همه چیز نامرتب است در حالی که شریک زندگی شما مدت‌هاست به خانه برگشته و وقت کافی برای کمی تمیز کاری داشته است.

در مورد وظایف‌تان سخنرانی می‌کنند
هر زمان که به شوهرتان در مورد سهل انگاری یا عدم مشارکت او در خانواده می‌گویید، کاری می‌کند که احساس گناه کنید. او حتما بهانه‌هایی برای توجیه خودخواهی خود پیدا می‌کند.

تنها چیزی که اهمیت دارد راحتی اوست
شوهر شما آماده است برای خود و خانواده‌اش کوه را جابجا کند، اما حتی یک سوزن هم برای شما بلند نمی‌کند. مثلاً در هر تعطیلات شما را به دیدن خانواده‌اش می‌کشد، اما بهانه‌ای برای سر نزدن به والدین شما پیدا می‌کند.

او همیشه اولویت است
مهم نیست که چقدر مشغله دارید و چه اولویت‌هایی دارید، شوهرتان فکر می‌کند که باید اولویت اول شما باشد. او توجه شما را می‌خواهد، از شما انتظار دارد که با او مانند خانواده سلطنتی رفتار کنید و همیشه از دستوراتش پیروی کنید. به عنوان مثال برای رفتن به محل کار دیرتان شده، اما حتما باید صبحانه او را آماده کنید!

زندگی شما پر از انتخاب‌های اوست
از تصمیمات روزمره مانند آنچه می‌توانید برای تولدتان بخرید گرفته تا تصمیمات اصلی مانند انتخاب شغل – همه توسط شوهرتان گرفته می‌شود. البته که شوهرتان حق دارد پیشنهاد بدهد، شما را راهنمایی کند و به شما کمک کند، اما یک شوهر خودخواه به جای شما تصمیم می‌گیرد که ابدا درست نیست.

تعطیلات به میل آن‌ها می‌روید
تعطیلات و مسافرت باید طوری باشد که همه لذت ببرند یا استراحت کنند. اما شوهر خودخواه شما در مورد مقصد و مسیر و همه چیز خودش تصمیم می‌گیرد!

 

نه حمایت می‌کند و نه قدردانی

یک فرد خودخواه همیشه فکر می‌کند که بهترین است و مهم نیست که چقدر تلاش کنید، همیشه ایراد پیدا می‌کند. او قدردان زحمات شما نیست و فکر می‌کند که شما فقط وظیفه تان را در مقابل شوهرتان انجام می‌دهید.

اگر بیشتر نشانه‌های بالا برایتان آشناست، احتمالا وقت آن رسیده که نحوه برخورد با شوهر خودخواه را یاد بگیرید!

راه‌های مقابله با شوهر خودخواه

به یاد داشته باشید که خودخواهی می‌تواند در ذات همسرتان باشد یا ممکن است از دوران کودکی این خصلت را داشته باشد. بنابراین، تغییر یک شبه آسان نیست. اما با تلاش همه چیز ممکن است. در اینجا چند راه برای مدیریت یک شوهر خودخواه وجود دارد.

گفتگو کنید، اما شکایت نکنید

یکی از بزرگترین اشتباهات ما شکایت کردن است. مهم نیست که چقدر ناامید هستید یا شوهرتان چقدر بی ملاحظه است، هرگز او را خودخواه خطاب نکنید. این کار فقط باعث می‌شود رفتار دفاعی به خود بگیرد. در عوض، آرام باشید و سعی کنید انتظارات خود را با گفتگو به او منتقل کنید.

اگر نوبت شوهرتان است که بچه‌ها را به کلاس شنا ببرد و او به راحتی این کار را روی دوش شما انداخته است، به او توضیح دهید که به دلیل تعهد کاری (یا هر علت دیگری که وجود دارد) نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

اگر نمی‌توانید شرایط را به صورت دوستانه حل کنید، به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشید. مشاور ممکن است بتواند به شوهرتان کمک کند تا مشکلات خود را شناسایی و اصلاح کند.

 روی نکات مثبت تمرکز کنید
ممکن است در ۹۹ مورد شوهرتان ثابت کند که خودخواه است. اما یک اتفاق نیز رخ دهد که شما و بچه‌ها را در اولویت قرار دهد. این بدان معناست که هنوز فضایی برای تغییر وجود دارد. به جای تأمل در رفتار خودخواهانه او، سعی کنید روی آن رفتار سخاوتمندانه تمرکز و او را تشویق کنید.

بگذارید مسئولیت را به عهده بگیرند
ممکن است ناآگاهانه از عهده هر مسئولیتی برآیید و فرصت کمی برای انجام کار‌ها به شوهرتان بدهید. این روند در نهایت می‌تواند باعث شود او در انجام مسئولیت‌ها دچار تردید شود یا نیازی به این کار نبیند. بنابراین، وظایف را به وضوح مشخص کنید و اجازه دهید شوهرتان سهم خود را برای خانواده انجام دهد. این یکی از مهم‌ترین نکات برای مقابله با شوهر خودخواه است.

خودتان را جدی بگیرید
شما مجبور نیستید نیاز‌ها و خواسته‌های خود را نادیده بگیرید و آن‌ها را با خواسته‌های شوهرتان جایگزین کنید. لزومی ندارد که خواسته‌های خود را برای انطباق با رفتار خودخواهانه شریک زندگی تان حذف کنید. این باعث نمی‌شود او به فداکاری‌های شما پی ببرد، بلکه به رفتار خودخواهانه او دامن می‌زند. در حین انجام مسئولیت‌های خود در قبال خانواده، به خواسته‌ها، آرزو‌ها و شادی خود هم توجه کنید.

صحبت کنید

شما نمی‌توانید ساکت باشید و امیدوار باشید که روزی شوهرتان تغییر کند. اگر رفتار او باعث رنجش شما می‌شود، با او صحبت کنید. اما مراقب باشید که رفتار تهاجمی نداشته نباشید، زیرا این به یک مبارزه تلخ ختم می‌شود. نرم، اما محکم باشید سر او فریاد نزنید و او را سرزنش نکنید.

سعی کنید راه حل یا راهکاری پیدا کنید که بتواند هر دوی شما را آرام کند. از کلمات خود با دقت استفاده کنید تا به موضوع رسیدگی شود و مطمئن شوید که کلام‌تان تأثیر دارد. می‌توانید بنشینید، گفتگوی باز داشته باشید و نگرانی‌های خود را با لحنی آشتی جویانه در میان بگذارید.

علت اصلی را درک کنید
شاید بهتر باشد پیش از اطلاع از نحوه برخورد با شوهر خودخواه، ریشه این خصیصه یا دلیل اساسی برای رفتار شوهرتان وجود داشته باشد. مهم است که فکر کنید و کمی عمیق‌تر بررسی کنید تا برای‌تان معلوم شود که چرا او اینقدر بی ملاحظه است. به شما کمک می‌کند تا مشکل را بهتر حل کنید. گاهی اوقات، رفتار ظاهراً خودخواهانه حتی می‌تواند نتیجه کاری باشد که شما انجام می‌دهید. هر چه هست، بررسی و اصلاحات لازم را انجام بدهید.

تصمیم نهایی را بگیرید
در حالی که صبور بودن در برابر شوهرتان اهمیت زیادی دارد، نمی‌توانید برای همیشه مدارا کنید. اجازه ندهید او از نیت خوب شما سوء استفاده کند. اگر شوهرتان در برابر تمام تلاش‌های شما برای تغییر کردن مقاومت می‌کند، در این صورت هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. اگر او همچنان به خودخواهی‌های خود ادامه دهد و همچنان از صبوری شما سوء استفاده کند، شاید کنار گذاشتن او راه حل درست باشد.

اما قبل از اینکه تصمیم جدی بگیرید، مطمئن شوید که در ارزیابی شوهرتان دقیق و درست هستید، زیرا نمی‌توانید بر اساس چند اتفاق به این نتیجه برسید که او خودخواه است. در نهایت، تصمیم برای تسلیم شدن یا دنبال کردن مسیری متفاوت باید بر اساس بررسی دقیق و منافع شما باشد.

منبع: خبرنامه

+