داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، در خصوص گسترش گردشگری سلامت در استان اظهار کرد: شورای عالی گردشگری سلامت در کشور وجود دارد که زیرشاخه‌های آن کمیته‌های راهبری گردشگری سلامت استان‌ها بوده و از سال ١٣٩٧ آغاز به کار کرد. وی افزود: بعد از یک وقفه دبیرخانه گردشگری سلامت استان کرمانشاه با چهار […]

- چالش اصلی گردشگری سلامت کرمانشاه وجود فعالان غیرقانونی است

داریوش فرمانی در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، در خصوص گسترش گردشگری سلامت در استان اظهار کرد: شورای عالی گردشگری سلامت در کشور وجود دارد که زیرشاخه‌های آن کمیته‌های راهبری گردشگری سلامت استان‌ها بوده و از سال ١٣٩٧ آغاز به کار کرد.

وی افزود: بعد از یک وقفه دبیرخانه گردشگری سلامت استان کرمانشاه با چهار عضو در کرمانشاه تشکیل شد که استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، میراث فرهنگی و اطلاعات چهار عضو و رکن کمیته گردشگری استان هستند و ٢ عضو مهمان ثابت هم از وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: زیرساخت گردشگری سلامت بیمارستان‌ها هستند و فلسفه وجودی آن این است که بیمارستان و تخت آی.پی.دی وجود داشته و خدمات و فعالیت‌هایی تحت عنوان گردشگری سلامت ارائه شود.

وی ابراز کرد: در استان کرمانشاه ۴٢ تخت آی.پی.دی در ٩ مرکز خصوصی و دولتی درمانی داریم که شامل پنج مرکز خصوصی و چهار مرکز دولتی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در زمینه گردشگری سلامت، فعالیت میراث فرهنگی از آنجا آغاز می‌شود که باید به همراهان بیمار برای گذران اوقات فراغت خدمات ارائه دهد.

وی گفت: علت به نتیجه نرسیدن بحث گردشگری سلامت در استان از موضوع ورود بیمار آغاز می‌شود لذا باید بیمار از طریق یک دفتر مسافرتی که جزء انجمن گردشگری سلامت بوده و پروانه گردشگری سلامت گرفته باشد، وارد شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: این دفاتر مسافرتی باید گردشگر سلامت را به حوزه آی.پی.دی بیمارستان هدایت کنند و بیمارستان نیز بیمار را پذیرش کند.

وی ادامه داد: اما وجود فعالانی غیررسمی و غیرقانونی در این حوزه سبب شده علاوه بر اینکه فعالیت آژانس‌های مجاز و بیمارستان های ما تحت تأثیر قرار گرفته این گردشگران بیمار را به استان‌های دیگر منتقل کرده و یا از مبادی غیررسمی آن‌ها را وارد استان می‌کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: این به نوعی ممکن است مطلوب بیمارستان باشد چون طبق قانون سه الی پنج برابر هزینه درمان داخل را از بیمار می‌توانند دریافت کنند.

وی اذعان کرد: در حالی که اگر این بیماران وارد نهادهای دولتی و بیمارستان‌های خصوصی شوند به فراخور امکانات در اختیار بیمار، سه برابر هزینه را لحاظ می‌کنند.

فرمانی یادآور شد: اما این بازار پنج برابری سبب شده یکسری افراد غیر متخصص در حوزه گردشگری سلامت ورود کرده و بیماران را غیر از روال تعریف شده در کارگروه راهبردی گردشگری سلامت به مراکز درمانی هدایت کنند و چرخه اصلی به نتیجه نمی‌رسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: لذا چالش اصلی گردشگری سلامت استان کرمانشاه وجود فعالان غیرمجاز و غیرقانونی است و بستری را که بیمارستان‌ها برای فعالیت این‌ها فراهم کردند.

وی اضافه کرد: اگر در زنجیره گردشگری سلامت تمام دستگاهای ذیربط و گمرک و اتاق بازرگانی وارد گود شوند که در این چرخه وظایفی دارند می‌توان بسیاری مشکلات را حل کرد.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین