زیرنویس، گروه استان‌ها: استان همدان به لحاظ دارا بودن زنبورستان، زنبورداران و در مجموع، کندوی زنبور عسل مستعد کسب عنوان قطب تولید عسل کشور است، استانی که در آن تمامی مراحل زنجیره زنبور عسل در این استان درپیش گرفته شده و با ارتقای سطح حمایت از زنبورداران و گسترش این حوزه می‌توان از این ظرفیت […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: استان همدان به لحاظ دارا بودن زنبورستان، زنبورداران و در مجموع، کندوی زنبور عسل مستعد کسب عنوان قطب تولید عسل کشور است، استانی که در آن تمامی مراحل زنجیره زنبور عسل در این استان درپیش گرفته شده و با ارتقای سطح حمایت از زنبورداران و گسترش این حوزه می‌توان از این ظرفیت برای برجسته کردن گردشگری کشاورزی همدان نیز بهره برد.

بر اساس آخرین آمارها، استان همدان رتبه نهم تولید عسل در سطح کشور را دارا است.

با نگاهی به این موقعیت و به لحاظ نقش مهم زنبورستان ها در بحث‌های محیط زیستی، زمان آن رسیده تا مسئولین استان همدان نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشند.

در بحث‌های محیط زیستی آن نیز می‌توان بیان کرد که مهم‌ترین نقش زنبور عسل در طبیعت دخالت در امر گرده‌افشانی، افزایش بازدهی محصولات کشاورزی و محافظت از محیط‌زیست است، وضعیتی که نقش زنبور عسل در افزایش بازدهی محصولات کشاورزی در جهان را نشان می‌دهد، آماری که بین ۶۰ تا ۱۰۰ برابر ارزش تولیدات مستقیم کندوهای زنبور عسل شامل عسل، گرده، موم، بره موم، ژله رویال و زهر است و نیاز است که استان همدان از این موقعیت استفاده مناسبی ببرد.

دو هزار کلونی زنبورعسل در اسدآباد از بین رفت

عبدالحمید قدرتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه امسال با سم پاشی هایی که انجام شد در شهرستان اسدآباد بالغ بر ۲ هزار کلونی زنبور عسل از بین رفت، اظهار کرد: زمانی که کشاورزان مزارع خود را سم پاشی می‌کنند و توجهی به زنبوران در آن مناطق ندارند، باعث از بین رفتن زنبورها می‌شوند به نوعی که همین موضوع باعث شد که کل کلونی‌ها از بین برود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان، به دومین مشکل در بحث زنبورداران اشاره کرد و گفت: موضوع خشکسالی روی تولید و بحث زنبورداری اثر منفی داشته است و خشکسالی به شدت موجب کاهش تولید می‌شود.

زنبورداران همدانی چشم انتظار شیرین کامی/ کنسرسیوم عسل تشکیل شود

ضرورت تشکیل کنسرسیوم عسل در استان همدان

وی در ادامه گفتگو به اثرات بین المللی و بازارهای صادراتی در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: محصولات زنبورداری و نهاده‌ها بسیار گران است و افزایش قیمت‌ها در عسل با این روند همخوانی ندارد و بسیار ضعیف است.

قدرتی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: شکر ۱۸ هزار نزدیک به ۲۵ هزار خریداری می‌شود، درحالی که در زنبورداری تنها غذای زنبور همین شکر است. یا موقعی که عسل طبیعی است به همان مقدار باید تغذیه اش خوب باشد که در فصل زمستان از بین نرود.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان از برند عسل گشنیز همدان سخن به میان آورد و افزود: این عسل با خواص دارویی و درمانی فراوان و کثرت تولید در استان همدان می‌تواند به‌عنوان یک برند صادراتی به جهان عرضه شود.

قدرتی اظهار کرد: تشکیل کنسرسیوم به برندسازی برای این عسل همدان کمک می‌کند و زمینه اتحاد و هم‌افزایی تولیدکنندگان این نوع عسل را فراهم می‌کند تا این محصول به جایگاه و قیمت اصلی خود برسد.

۱۱۰۰ نفر در حوزه زنبورداری مشغول هستند

یحیی عباسی، دیگر زنبوردار استان همدان است که در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور تقریبی یک هزار و ۱۰۰ نفر مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند که دارای هشتاد و هشت هزار کلنی زنبور عسل ثبت شده‌اند.

مسئول اتحادیه زنبورداران شهرستان نهاوند در ادامه صحبت‌های خود، به مشکلات زنبورداران شهرستان نهاوند اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات خرید شکر با قیمت غیر یارانه‌ای، تأخیر در تشخیص بیماری زنبورها و از این رو تلفات زیاد بخاطر نبودن یک آزمایشگاه یا دامپزشک متخصص، نداشتن بازار فروش و صادرات یا حتی نمایشگاه ثابت برای ارائه محصولات زنبورداران است.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی به داروهای با کیفیت و انحصار در زمینه داروهای تخصصی از دیگر مشکلات این بخش محسوب می‌شود، افزود: از سویی عدم اطلاع‌رسانی در مورد اصلاح نژاد و مزایای آن، مشکلات دریافت برند برای فروش یا صادرات، عدم آموزش تخصصی زنبورداران در این حرفه را شاهد هستیم.

زنبورداران همدانی چشم انتظار شیرین کامی/ کنسرسیوم عسل تشکیل شود

مسئول اتحادیه زنبورداران شهرستان نهاوند در ادامه به مزایای این حرفه در شهرستان نهاوند اشاره کرد و افزود: تنوع گیاهی و کیفیت بالای شغلی فراگیر و اکثر مردم همچنان با این شغل آشنایی اولیه دارند و به خاطر موقعیت جغرافیایی مناسب از لحاظ آب و هوا و تنوع گیاهی اکثر زنبورداران به این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

عباسی افزود: فعالیت خارج از کلونی زنبورها در این شهرستان اوایل بهار (فروردین ماه) شروع و تا اواسط پاییز و یا بارش اولین بارش برف ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه زنبوردارانی که به صورت تخصصی در این حرفه فعالیت می‌کنند سالیانه تا حدود ۴ الی ۵ بار برداشت عسل دارند، اظهار کرد: زنبورداران سنتی سالانه یک یا دو برداشت خواهند داشت و محصولات زنبور ازجمله عسل، بره موم، زهر زنبور عسل و ژل رویال است.

مع الوصف؛ بر اساس تحقیقات به عمل آمده، اثبات شده که بدون دخالت زنبور عسل در گرده‌افشانی، بسیاری از گیاهان، درختان و محصولات کشاورزی از کمیت و کیفیت پایینی برخوردار هستند، از سویی با توجه مستعد بودن همدان در زمینه تولیدات این ح وزه، اشتغالزایی مناسبی را در بحث زنبورداری استان شاهد هستیم؛ به نوعی که بالغ بر ۳۶۵ هزار کلونی زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و دو هزار و ۱۰۰ نفر در این حوزه در ۱۰ الی ۱۲ شهرستان مشغول کار هستند.

بدین ترتیب، باید سعی شود زنجیره تولید این محصول را در استان تقویت و بازارهای جهانی را با استفاده از برندسازی عسل همدان به دست گرفت. در این مسیر، تشکیل کنسرسیوم‌های مربوطه و هم افزایی های بین بخشی و تعاونی‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

منبع: مـهر