به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) می‌گوید: حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸‌ماه ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ۳ میلیارد یورو رسیده است. در ۸‌ماه سال گذشته، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳میلیارد و ۴۳۷میلیون یورو […]

به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) می‌گوید: حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸‌ماه ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ۳ میلیارد یورو رسیده است. در ۸‌ماه سال گذشته، حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳میلیارد و ۴۳۷میلیون یورو اعلام شده بود.

از سوی دیگر یک مقام وزارت صمت هم خبر داده تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و به بیش از ۲۳میلیارد دلار رسیده است. اداره آمار آمریکا هم اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در ۹‌ماه امسال میلادی با رشد ۲۴ درصدی به ۳۹ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که سطح تجارت ایران با کشورهای غربی با نوسان شدید مواجه شده اما میزان تجارت ایران به چین به‌عنوان یکی از ۲قدرت برتر اقتصادی دنیا در حال جهش است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت صمت گفت: با بیان اینکه تجارت ایران و چین در سال‌های اخیر رو به رشد بوده، ‌گفت: تا ۲سال پیش میزان روابط تجاری ایران و چین در بخش تجارت غیرنفتی ۱۸میلیارد دلار بود، اما اکنون این رقم به ۲۲تا ۲۳میلیارد دلار رسیده است.

او تأکید کرد: درحال‌حاضر ۲۹درصد از تجارت ایران با کشور چین است که این رقم در مقایسه با صادرات ما به کشورهای دیگر قابل ملاحظه است.

براساس آمار گمرک در ۷‌ماه امسال میزان تجارت غیرنفتی به ۶۴میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسید که میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین طی مدت یادشده ۸میلیارد دلار و میزان واردات ایران از چین ۱۰میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده است.

تجارت ایران با آمریکا

منبع خبر: رکنـا