منفی‌ترین نقش تلویزیونی را بازی کردم
منفی‌ترین نقش تلویزیونی را بازی کردم

سریال محرمانه روایتی جذاب از پیشرفت‌های علمی و تلاش‌های دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کروناست و به شکلی جذاب و هیجان‌انگیز داستان تلاش‌ها و اتفاقاتی را به تصویر می‌کشد که دانشمندان ایرانی با آن مواجه شدند تا به دستیابی به این موفقیت علمی بزرگ برسند. داستان این سریال نشان می‌دهد در دوران […]

- منفی‌ترین نقش تلویزیونی را بازی کردم

سریال محرمانه روایتی جذاب از پیشرفت‌های علمی و تلاش‌های دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کروناست و به شکلی جذاب و هیجان‌انگیز داستان تلاش‌ها و اتفاقاتی را به تصویر می‌کشد که دانشمندان ایرانی با آن مواجه شدند تا به دستیابی به این موفقیت علمی بزرگ برسند. داستان این سریال نشان می‌دهد در دوران بحران کرونا، دشمنان خارجی با مانع‌تراشی و ایجاد اختلالات و مشکلات مختلف تلاش می‌کنند تا دانشمندان را از راه خود بازدارند.

این سریال به ماجرای چند نخبه ایرانی می‌پردازد که برای ساخت واکسن کرونا تلاش می‌کنند و در این مسیر با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شوند.

سولماز حصاری، یکی از بازیگران این مجموعه است که درباره جذابیت‌های نقشی که در آن ایفا کرده به جام‌جم می‌گوید: برای من متفاوت‌بودن نقش خیلی مهم است و این‌که دوست دارم هم نقش منفی بازی کنم و هم مثبت. به‌همین‌دلیل معمولا بازیگر کم‌کار و گزیده‌کاری هستم. زمانی که بازی در این سریال به من پیشنهاد شد، به‌دلیل ویژگی‌هایی که داشت باعث شد آن را بپذیرم. در ابتدا حضور آقای معظمی به‌عنوان کارگردان خیلی در این زمینه تاثیرگذار بود. چون پیش از این با هم کار کرده بودیم و من با سبک و سلیقه ایشان آشنایی داشتم. نکته بعد این‌که آقای معظمی چند کاراکتر از این سریال را به من پیشنهاد داد و من این نقش را انتخاب کردم، چون فکر می‌کردم جای کار بیشتری دارد و برای مخاطب هم جذاب‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: این کاراکتر در فیلمنامه به‌خوبی تعریف شده بود. هم اول، آخر و شناسنامه داشت و هم این‌که برای من با چالش بازی همراه بود. چون در ابتدا یک‌جور هستی و بعد جور دیگری می‌شوی؛ بنابراین یک شخصیت تک‌بعدی و یک‌خطی نبود. البته من هم نقش منفی بازی کرده‌ام و هم نقش مثبت. این نقش هم منفی بود، اما با نقش‌هایی که پیش از این بازی کردم، خیلی تفاوت داشت.

این بازیگر همچنین می‌افزاید: کاراکتری که من در این سریال بازی کردم به‌نوعی پرستو و کاملا منفی بود و فکر نمی‌کنم از این نقش منفی‌تر هم در ایران داشته باشیم. ضمن این‌که با برنامه‌ریزی وارد زندگی سیاوش می‌شد و همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌داد. همین ویژگی برای من کافی بود تا بخواهم این نقش را بازی کنم و برایم چالش جذابی بود.

خاطره‌ای از دیده‌شدن

حصاری درباره بازخورد‌هایی که از مخاطبان این سریال و نقش خود دارد هم می‌گوید: آن‌هایی که سریال‌بین هستند و به چنین موضوعاتی علاقه دارند، مخاطب محرمانه هم هستند و کار را دنبال کردند و بازخورد‌های خوبی هم می‌دهند.

وی با ذکر خاطره‌ای از بازخورد مردم نسبت به سریال هم توضیح می‌دهد: شاید برای‌تان جالب باشد این خاطره را تعریف کنم. جایی بودم که دختربچه‌ای دوید و مادرش را خطاب قرار داد و گفت: مامان بدو بیا، این خانومه که ازش بدت میاد (می‌خندد). البته مادرش جلو آمد و عذرخواهی کرد و گفت که من از شما بدم نمی‌آید، از آن شخصیت بدم می‌آید! سوء‌تفاهم نشود. من خوشحال شدم که این جمله را شنیدم. به آن خانم هم گفتم حتما من خوب و باورپذیر این نقش را بازی کردم که شما از این شخصیت بدتان می‌آید. این برایم جالب است و به این معنی است که من خوب توانسته‌ام آن را بازی کنم و انتخاب درستی داشتم.

به‌هر‌حال این‌ها همه چالش‌های بازیگری است. یک بازیگر که نمی‌تواند مدام نقش مثبت بازی کند تا مردم او را دوست داشته باشند. اتفاقا چنین نقش‌هایی جذاب‌تر است، چون از کلیشه و تکرار فاصله دارد. نکته بعدی که دراین‌باره می‌خواهم بگویم این است که سر کار آقای ده‌نمکی بودیم که یک‌سری از بچه‌های شبکه سر صحنه آمدند و من آن‌ها را نمی‌شناختم، ولی به من گفتند ما قسمت به قسمت سریال محرمانه را برای بازبینی پخش می‌بینیم و گفتند که نقش را خیلی خوب درآورده‌اید و برای‌مان کاملا باورپذیر بود. همان‌جا خیالم راحت شد که مخاطبان کار را پسندیده‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره کلیشه‌نشدن در نقش‌های مثبت یا منفی هم بیان می‌کند: من از هر نقش متفاوتی همیشه استقبال کردم و حاضرم کم‌کار باشم، اما نقش تکراری بازی نکنم. مثلا این اواخر در سریال «رستگاری» با آقای ده‌نمکی کار کردم که به‌تازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده است. اتفاقا در این سریال هم چند نقش خانم وجود داشت که حضور پررنگی در داستان دارند. یکی از آن‌ها نقش منفی بود که به من پیشنهاد شد و من از کارگردان خواستم نقش یک خانم خیری را بازی کنم که نقش مثبتی در کار است. اتفاقا آقای ده‌نمکی هم تعجب کرد و گفت که این نقش چالش بیشتری دارد، اما من به ایشان توضیح دادم که در دو سریال پشت‌سرهم نقش منفی بازی کردم و نمی‌خواهم در این سریال هم، چنین نقشی داشته باشم. 

دقت در انتخاب نقش

حصاری درباره نقشی که در سریال «ناریا» بازی کرده می‌گوید: در سریال آقای جواد افشار نقش منفی بازی کردم و در سریال «چرخ‌گردون» آقای مزدآبادی هم بازی کردم که نقش یک بازیگر تئاتر را دارم و اگر همزمان این چند سریال با هم پخش شوند برای من هم جالب‌تر است. چون در هرکدام از آن‌ها یک نقش متفاوت بازی می‌کنم و فکر می‌کنم مخاطب هم بیشتر دوست دارد، تا این‌که یک بازیگر را در چند سریال با یک نقش ببیند. به‌هرحال نظر و رضایت مخاطب برای یک بازیگر خیلی مهم است. ضمن این‌که ما بازیگر‌ها که در انتخاب و زمان پخش سریال‌هایی که بازی می‌کنیم دخل و تصرفی نداریم.

برای همین باید در انتخاب‌ها دقت بیشتری داشته باشیم. این بازیگر درباره قصه محرمانه و نگاه کارگردان به این مقوله و این‌که آیا هنوز هم مخاطبان با چنین داستان‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند یا نه هم عنوان می‌کند: به نظرم محرمانه داستان پیچیده‌ای دارد و همین پیچیدگی باعث جذابیتش برای مخاطب می‌شود. از طرفی قصه در قصه بود و ساخت چنین فیلمنامه‌ای کار راحتی برای سازندگان آن نبود؛ بنابراین فکر می‌کنم هرکسی که داستان را از ابتدا دنبال کرده باشد، آن را دوست خواهد داشت. وی درباره همکاری با کارگردان بیان می‌کند: من پیش از این تجربه همکاری با آقای معظمی را داشتم و می‌دانستم کارگردان خوبی است ودست بازیگر را برای ایده‌دادن باز می‌گذارد و تعامل خوبی با بازیگرانش دارد. من هم به‌دلیل شناختی که از ایشان داشتم می‌دانستم در کار از من چه می‌خواهد؛ بنابراین کار برای من راحت‌تر می‌شود. 

بازی در چند نقش متفاوت

حصاری در پاسخ به این سؤال که خودش هم بیننده سریال هست یا نه می‌گوید: اتفاقا من کار‌هایی را که بازی می‌کنم حتما دنبال می‌کنم و برایم به‌عنوان مخاطب هم جذاب است که سریال را شسته‌رفته و تدوین‌شده ببینم، اما چون همزمان سر چند کار بودم خیلی فرصت نکردم بیننده سریال باشم. زمان‌هایی که فرصت کردم سریال را ببینم، سکانس‌های خودم نبوده و برای همین نتوانستم بازی خودم را ببینم و ارزیابی دقیقی داشته باشم. البته این اولین‌بار است که این اتفاق برایم افتاده و من همزمان سر چند کار هستم. اصلا در سال‌هایی که بازی می‌کنم هیچ‌وقت این شرایط برایم پیش نیامده است. چون دوست ندارم همزمان درچند پروژه کارکنم، اما نقش‌ها و فیلمنامه‌های این چند سریال به‌قدری برایم جذاب وچالش‌برانگیز بود که پذیرفتم و همزمان کار کردم. امیدوارم مردم هم زمان پخش این سریال‌ها را دوست داشته باشند و این تفاوت در نقش‌هایی که من بازی کردم، دیده شود.

منبع: جام جم

+